TGOJ-frågor till Christer Fredriksson (eller annan kunnig) (Järnväg allmänt)

av HP @, Wednesday, July 02, 2008, 17:44 (5771 dagar sedan)

Hej!
Här kommer två undringar till främst Christer Fredriksson, eller annan kunnig TGOJ-vän:

1) Rälsbussläpet som fanns som sommarstuga häromdagen, vet någon vad de har för ursprung? En TGOJ-gissning är ju inte så långt borta eftersom de väl var i närheten av Lindesberg?

2) Har med intresse läst Rolf Stens artikel på hans sida om Silverhöjden-Mossgruvan. Finns det några bilder från senare tid, efter 1956, på de spår/den trafik som fanns?

3) Jag skulle tycka det var intressant att höra hur malmtrafik och lokal TGOJ godstrafik genomfördes kring området Storå-Ludvika, säg på 50-tal fram till 70-tal, med alla dessa lastställen och industrier.Finns det något skrivet om detta?

Mvh Henrik R

TGOJ-frågor till Christer Fredriksson (eller annan kunnig)

av eric henriksson @, e-tuna, Wednesday, July 02, 2008, 20:58 (5771 dagar sedan) @ HP

Hejsan! Inte för att jag kan så mycket men lite kan jag bidra med.

2) Har med intresse läst Rolf Stens artikel på hans sida om Silverhöjden-Mossgruvan. Finns det några bilder från senare tid, efter 1956, på de spår/den trafik som fanns?

Det finns bland annat en artikel i Konduktörsposten från år 1979.

mvh eric henriksson

TGOJ-frågor till Christer Fredriksson (eller annan kunnig)

av Johan Olsson, Wednesday, July 02, 2008, 23:11 (5771 dagar sedan) @ HP

Släpet är ett fd. SWB alt. BJ, syns på den speciella fronten med stora sidorutor.

TGOJ SMJ

av Christer Fredriksson @, Thursday, July 03, 2008, 00:15 (5771 dagar sedan) @ HP

2) Har med intresse läst Rolf Stens artikel på hans sida om Silverhöjden-Mossgruvan. Finns det några bilder från senare tid, efter 1956, på de spår/den trafik som fanns?

För äldre bilder sök i google på:
Högfors Mossgruvan
och tryck på STARTSIDAN
då kommer Hembygdsföreningens hemsida upp.
Tryck då på bilder, tryck sedan på bild 001, tryck sedan på pil upp,
då kommer beskrivningarna upp på all foton som ligger upplagda, alternativt
kan man titta på bilderna vartefter. Där finnes en del bilder och de från
bangården med sliglastningen gällde ända till slutet, inget förändrades.

Jag har några foton från Högfors och Fäbobacken som min fader tog straxt före
nedläggningen, men de är inte scannade än. Jag åkte själv med ett antal gånger
både till Högfors och till Bastkärn, dock utan kamera, både med växelsätt
och spårrensare. Dessutom var jag med när sista vagnen hämtades i Bastkärn,
en litt O-vagn lastad med skrot efter anläggningarnas rivning.

Den trafik som gick efter 1956, var lika den som hade varit tidigare, enda skillnaden var att ångloken, litt U, Y3, Y3a eller N ersattes av diesellok
litt V1 som utgick från Ggm. Under ånglokstiden varierade växlingen beroende
på hur växlingen lades upp för en tdt-period, antigne tåglok från Kopparberg
eller växellok från Ggm. Detta gällde både växlingen till Högfors och till
Bastkärn, dock så började växlingen till Bastkärn att köras med Bt-lok så
snart man hade elektrifierat dit upp. Malmen från Högfors (Mossgruvan) och
Bastkärn drogs sedan i TGOJ godståg till Grängesberg C alternativt Ludvika
beroende på hur godstågsplanen såg ut för aktuell tdt-period, dessa malmer
gick ju mestadels till bl.a. Hofors, Fagersta och Sandviken samt vissa
perioder till Oxelösund.

Jag återkommer med fråga 3.

C Fredriksson