WFJ: kommunen håller fast vid sitt beslut att säga upp markavtalet med föreni (Järnväg allmänt)

av C. Andersson, Wednesday, July 02, 2008, 21:27 (5774 dagar sedan)

http://www.corren.se/archive/2008/7/2/js9q0wms75uwq94.xml

Ny artikel i Corren: järnvägsplanerna irriterar Tommy Palmqvist. Hur pass kört är det egentligen? Kan hela järnvägen byggnadsminnesmärkas?

WFJ: kommunen håller fast vid sitt beslut att säga upp markavtalet med föreni

av Erik Samuelsson, Wednesday, July 02, 2008, 23:22 (5774 dagar sedan) @ C. Andersson

Angående argumentet att SJ hade två gubbar som skötte detta på heltid så finns det väl gott om erfarenheter om rationellt banunderhåll och slyröjning som utvecklats sedan SJ-tiden på våra museijärnvägar.

Sen är det väl inte fel om kommunen (alla kommuner med museijärnvägar fö) skjuter till medel för att ha två heltidsanställda för diversejobb som annars inte blir gjorda...

Tycker man kan ana att allt kan sammanfattas i ett ord: Prestige

ES

WFJ: kommunen håller fast vid sitt beslut att säga upp markavtalet med föreni

av Sune Nylén @, Wednesday, July 02, 2008, 23:36 (5774 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Prestige ja .men det måste ju vara något som har anknytning till ordet prestation,D.v.s. att man åstadkommer något utöver det vanliga. Det kan väl knappast ha något att göra med det torftiga allmän gods som våra s.k. politiker försöker övertyga oss om med sitt svammel. :-P Sune

WFJ: kommunen håller fast vid sitt beslut att säga upp markavtalet med föreni

av Henrik Mundt, Thursday, July 03, 2008, 21:32 (5773 dagar sedan) @ Sune Nylén

Vilket helt allmänt får mig att tänka på en sak - när vet man att en politiker ljuger??

Någon som undra vad svaret är?? Så snart dom öppnar käften!!

WFJ: kommunen håller fast vid sitt beslut att säga upp markavtalet med föreni

av Lars-Henrik Eriksson, Friday, July 04, 2008, 21:32 (5772 dagar sedan) @ Henrik Mundt

Vilket helt allmänt får mig att tänka på en sak - när vet man att en politiker ljuger??

Någon som undra vad svaret är?? Så snart dom öppnar käften!!

Trams.

WFJ: kommunen håller fast vid sitt beslut att säga upp markavtalet med föreni

av WS, Wednesday, July 02, 2008, 23:52 (5774 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Angående argumentet att SJ hade två gubbar som skötte detta på heltid så finns det väl gott om erfarenheter om rationellt banunderhåll och slyröjning som utvecklats sedan SJ-tiden på våra museijärnvägar.

Sen är det väl inte fel om kommunen (alla kommuner med museijärnvägar fö) skjuter till medel för att ha två heltidsanställda för diversejobb som annars inte blir gjorda...

Tycker man kan ana att allt kan sammanfattas i ett ord: Prestige

ES

Ja det blir allt tydligare o tydligare att prestige styr det här fallet.
Det är nu år 2008, och de flesta kommuner skulle nog istället hjälpa till så att den sista kvarvarande spårstumpen av ett historiskt järnvägsnät blev bevarat. Men inte Vadstena - De vill ha bort banan till varje pris!

Hade vi skrivit år 1964 så hade kanske inte förvåningen varit så stor, då skulle det mesta gamla bort. Men nu är det som sagt 2008. Och det är ju inte transsibiriska järnvägen vi pratar om, utan det är EN fjuttig mil (drygt) det handlar om att rädda. Hur svårt kan det vara om man verkligen vill?

En trolig anledning till att kommunen kör med hårda tag är invånarna i Vadstena med omnejd. Om man vid besök i eller kring Vadstena, för järnvägen på tal så är den största delen av befolkningen negativa till järnvägen. Har sällan hört någon säga något positivt om järnvägen. Tråkigt men sant:-( Tyvärr!

WFJ: kommunen håller fast vid sitt beslut att säga upp markavtalet med föreni

av Granis, Thursday, July 03, 2008, 09:11 (5774 dagar sedan) @ WS

Har sällan hört någon säga något positivt om järnvägen. Tråkigt men sant:-( Tyvärr!

Nog riktigt. En bidragande orsak till det är nog det faktum att banan nu i två perioder varit utan trafik; en gång mellan SJ lade ned 1978 och innan museitrafiken kom i gång (i liten skala) i början/ vid mitten av 80-talet och sedan från urspårningen 1998 fram till i fjol då den åter kom i gång -återigen i "liten skala"!

Då har de "vant sig av" med banan, och i vissa fall "tagit den i anspråk". Såväl tomtägare som bönder. Dessutom har man väl aldrig, inte ens när trafiken bedrevs som mest, tyckt att man fått nån nytta av den. Turisterna kommer ju ändå för att titta på slottet och "mysstaden". Och då kan man ju använda marken till annat. T ex parkeringar. Det har man ju nytta av, såväl turist som fastboende.

Och här har Vadstenabor och (vissa, ja rentav många?) politiker funnit varandra. "Närkontakten" i en så pass liten kommun som Vadstena är säkert bra. På gott och ont...

Det återkommande problemet är ju att WFJ alltid haft dåligt med resurser. Det tog för lång tid att komma i gång med trafiken efter 1978, ja helgtrafiken skulle ju kunnat komma igång redan innan dess (precis som på ULJ där SJ bedrev godstrafik på vardagar 1974-77 parallellt med ångtågstrafiken på helgerna). Då hade folk aldrig "vant sig av" med banan. Och dessutom hade mer resurser förhoppningsvis kunnat skapas i takt med att trafiken hade kunnat utvecklas -underlag finns ju i turiststaden Vadstena.

Men ett annat problem, som också bidragit till de små resuser som alltså alltid hämmat "Vadstenabanan", är den splittring som östgötska järnvägsmuseala krafter drabbats av. JMF och RLJ har ju nämnts, och på senare tid har även TJF kunnat rekrytera Goda Krafter i området; krafter som dessutom - i likhet med JMF- ägnar sig åt likartad verksamhet och icke minst likartat -för att inte säga samma- historiskt bevarande (RLJ har en lite annan "profil", tycker jag).

Allt detta har ju sina historiska orsaker. Men konsekvensen har ju inneburit att såväl WFJ som JMF har problem (RLJ och TJF lämnar jag därhän av verksamhetsmässiga och geografiska orsaker). Är det för sent att diskutera ev sammanslagningar och fördelar med dessa nu? Nej, det tror jag inte. Mentaliteten bland medlemmarna i båda föreningarna är på det hela annorlunda nu, nya medlemmar har tillkommit som inte fastnar i "gammalt groll". Då är det nog värre med att skapa (politisk?) förståelse för detta och få fram ekonomiska resurser, även om det sistnämnda skulle vara en engångskostnad. Linköpings kommun har ju plöjt ner mycker pengar i muséet i Valla och skulle väl inte släppa det "hur som helst" -framförallt om de skulle behöva betala för det också!? Och Vadstena kommun kan man ju bara ana vad de skulle tycka...

Nej. Här fordras det andra aktörer som både kan "slå näven i bordet" och skapa resurser. Och vad gäller det förstnämnda kanske Arbetets Museum åtminstone har börjat "rulla stenen"? Sen är det bara resten kvar... Den som lever får se och hoppas på det bästa :-)

/ L G

WFJ: kommunen håller fast vid sitt beslut att säga upp markavtalet med föreni

av Conny Sernfalk, Thursday, July 03, 2008, 12:14 (5774 dagar sedan) @ Granis

Jag var i Vadstena i helgen. När det gäller Vadstenas befolkning inställning till järnvägen är det nog svårt att generalisera. Beror säkert mkt var man bor i förhållande till järnvägen och hur insatt och intresserad man är i frågan. Jag passade på att fråga olika ortsbor (på ett högst ovetenskapligt sätt) vad man tyckte om järnvägen. Fick uppfattningen (generaliserande) att det inte var någon "het fråga" som engagerat bygden trots en del skriverier i lokalpress.
Nej jag tror att flertalet inte bryr sig så mkt om järnvägens vara eller icke vara. Jag tror det skulle bli mer protester om t.ex den populära minigolfbanan strax intill lades ner.

Det ganska fåtal resenärer kan också ge en vink vad både turister och ortsbor prioriterar på sin fritid i den mån man känner till museijärnvägen. Turistbyrån hade t.ex ingen affisch uppe. På dressincyklingen (som inte sköts av föreningen)visste inte personalen på bokningsstället (minigolfbanan)om det gick att boka. Personal sade att det är nästan ingen som är intresserad så det är bara att komma. Det visade sig inte vara riktigt överensstämmande då dom två dressinerna var efterfrågade men flera backade när dom hörde att banan inte var helt farbar hela vägen. Sanningen var att det var fullt farbar nästan fram till Aska. Efter Aska gav jag upp p.g.a sly och myrbon.
Föreningen har lagt ner ett stort arbete på byte av slipers och röjning av banan. Man är helt klart gå G och planerna är att inom kort röja för dressincyklingen hela vägen till Fågelsta och utöka körsträckan. Idags körs endast ca 1 km. Man har god maskinell utrustning för slipersbyte och stoppning.

Det är lite ansträngande att vara turist i vadstena för man blir överöst och påmind hela tiden om den heliga Birgitta och slottet. Blir lite för mycket. Givetvis kommer museijärnvägen aldrig kunna konkurera med dessa attraktioner. Att det dessutom är kommersiellt genom t.ex okänsliga byggnationer inne i slottsområdet, det tivoliliknande gummihjulsdrivna turisttåget (det tåget hade många passagerare), Placering av moderna möbler och skärmar i klosterkyrkan över historiskt intressanta gravar med inskriptioner störde säkert inte flertalet. Det var ju iallafall inte skräpigt (obs ironi).
Till och med min måttligt järnvägsintresserade fru föredrog järnvägen och dess miljö. Visst är stationshuset lite skamfilat (kommunen som ej skött åtagande), personvagnarna såg ut som SJ:s gamla brunvagnar strax innan nödvändig målningsrevison. Gick man bakom lokstallet fanns säkert några NkLJ vagnar som sett sina bästa dagar o.s.v. Men helheten av miljön var definitivt inte anmärkningsvärd. Men det är klart att asfalt kan ses som mindre skräpigt än ett delvis tunt lager av grönt gräs fläckvis utmed spåren.
Heder åt er aktiva personer som kämpar på och definitivt inte gett upp. Det löpande arbetet med framförallt slipersbyte och röjning av banan är ett måste för trovärdigheten inför omvärlden och inför behandling av byggnadsminnesförklaringen och andra påtryckningar från Arbetets museum m.fl.

Ok för att det skulle behövas fler aktiva jämfört med det tillskott av aktiva som verkar ha skett inom föreningen sista åren. Men detta delas av de flesta föreningar och alla vet att positiv aktivitet och trafik genererar intresse och nya aktiva. Tyvärr fanns det inte tillräckligt med personal för att köra ånglok. Det blev istället Z4p. Men brist på personal som kan ställa upp på kort varsel är ju inte något unikt för denna museijärnväg.

Det är klokt som uppgivits att lägga stora krutet på aktivitet och utveckling i Vadstena samt ta in utomstående aktörer som Arbetets museum, JVM, MRO, Länsstyrelsen m.fl samtidigt som det paralellt arbetas på avvecklingsplan, utifall sämsta scenariot blir aktuellt d.v.s flytt från Vadstena.
Tack ni inom VFJ för en trevlig minisemester i Vadstena. Eloge till er alla aktiva eller andra som bidrar på ett konstruktivt sätt att rädda Järnvägen i vadstena. Framtiden får utvisa vad det resulterar i.

WFJ: kommunen håller fast vid sitt beslut

av C. Andersson, Thursday, July 03, 2008, 18:53 (5773 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Nej jag tror att flertalet inte bryr sig så mkt om järnvägens vara eller icke vara. Jag tror det skulle bli mer protester om t.ex den populära minigolfbanan strax intill lades ner.


Vadstenborna är hemmablinda och ser inte vilken vacker stad de bor i, det gäller de flesta sevärdheter inklusive museijärnvägen.


Det ganska fåtal resenärer kan också ge en vink vad både turister och ortsbor prioriterar på sin fritid i den mån man känner till museijärnvägen. Turistbyrån hade t.ex ingen affisch uppe. På dressincyklingen (som inte sköts av föreningen)visste inte personalen på bokningsstället (minigolfbanan)om det gick att boka. Personal sade att det är nästan ingen som är intresserad så det är bara att komma. Det visade sig inte vara riktigt överensstämmande då dom två dressinerna var efterfrågade men flera backade när dom hörde att banan inte var helt farbar hela vägen. Sanningen var att det var fullt farbar nästan fram till Aska. Efter Aska gav jag upp p.g.a sly och myrbon.
Föreningen har lagt ner ett stort arbete på byte av slipers och röjning av banan. Man är helt klart gå G och planerna är att inom kort röja för dressincyklingen hela vägen till Fågelsta och utöka körsträckan. Idags körs endast ca 1 km. Man har god maskinell utrustning för slipersbyte och stoppning.

Här måste jag skriva att WFJ gjort en grov miss. Att åka en knapp km med personvagn bakom ett diesellok i 30km/tim lockar tyvärr inte speciellt många, men dressiner gör det. Att cykla dressin tilltalar alltfler. Det innebär äventyr, frihet och motion. Man behöver inte vara entusiast för att cykla dressin. Här har WFJ en supermöjlighet och så schabblar de bort den. Entreprenörer som Bert Karlsson eller liknande hade gjort sig en förmögenhet på detta sen länge. Man har ett otroligt bra läge vid minigolfbanan, där det finns fullt med folk allaredan, men ingen åker, varför? Jo, för ingen känner till att det går att hyra dressin. Varför inte skicka ner en gubbe som sätter upp ett plakat med information, varför inte meddela turistbyrån, annonsera i tidningar m.m. Man kunde väl iaf bemöda sig att lägga ut lite info på hemsidan. Nu har halva sommaren snart gått, dags att vakna och ta till vara denna möjlighet till inkomster för föreningen.

WFJ: kommunen håller fast vid sitt beslut att säga upp markavtalet med föreni

av Micke Carlsson u p a, Thursday, July 03, 2008, 12:54 (5774 dagar sedan) @ Granis

Tror också att det behövs någon form av intervention. Läget är ju oerhört allvarligt i och med att kommunen har principen att banan ska bort, d v s de ställer inga krav på verksamheten. Då hjälper inga handlingsplaner.

T ex Arbetets museum(?),SJVM(?), JMF(?) och MRO(?) kunde uppvakta kommunledningen och ställa frågan om under vilka omständigheter de kunde tänka sig att ha banan kvar. D v s vad förväntar de sig att banan ska prestera för att ha ett existensberättigande.

(Det verkar som om en sådan dialog saknats tidigare? "Plötsligt en dag" fick kommunen nog.)

Kommer man så långt att kommunen ställer upp en kravbild så är en stor seger vunnen, då finns ju genast ett alternativ. Då finns chansen för föreningen att börja bygga ett nytt förtroende genom att agera i den riktning kommunen önskar.
En inledningsvis förtroendeskapande åtgärd i nästa steg kunde vara att A-museum och MRO fungerar som en interimistisk ledningsgrupp, "(moralisk) konkursförvaltare". Villkoret är givetvis att WFJ styrelse ställer upp på att "ta order" på detta sätt. Men då förtroendet WFJ-kommunen är helt bränt så kan inte WFJ leda sin egen verksamhet längre. "Ledningsgruppen" anförtros att bedöma WFJ resultat och fatta beslutet tillsammans med kommunen om WFJ utvecklas åt rätt håll, eller om likvidation skall ske (av infran).

Tuffa tag men jag tror inte att något annat hjälper. WFJ har tappat rodret för länge sedan, kommunen förhandlar knappast med en "ockupant" i detta läget.

Om goda resultat uppnås, kan ledningsgruppen bit för bit lämna över till WFJ att leda och prioritera den fortsatta verksamheten. Kommunen, som inledningsvis fick ställa upp ramarna, borde därigenom få ut det de förväntar sig (en fungerande verksamhet som tillför staden mervärden) och förhoppningsvis få förtroende för verksamheten igen.

Lite åt det hållet

av Johan Vinberg, Thursday, July 03, 2008, 13:49 (5774 dagar sedan) @ Micke Carlsson u p a

Faktiskt finns det en connection mellan WFJ, MRO och A-museum.
Tanken är dock att MRO och A-museum ska vara bollplank och idéspruta oh WFJ fortfarande de som gör arbetet.

Dock kan jag säga att jag för egen del (har nu min privata hatt på mig) har noterat att det finns nåt personligt negativt mellan kommunfolk och WFJ-ledningen som stundtals förblindar.

WFJs ledning bör lägga alla förorätter de tycker de har fått utstå åt sidan - hur länge sedan eller hur nära inpå det har hänt.
Hur mycket "fingar" och hur mycket verbala elakeheter man än har fått ta emot från kommunala representanter ska WFJ-ledningen visa att de är de "bättre människorna" som står över dylika dumheter. De måste skaka av sig sådant och visa att man är tjockhudad och oberörd.


Jag har ckså noterat att WFJ gärna kommunicerar med kommunen via verbala samtal (och tjuvnyp) med pressen. Det håller inte i längden, utan skapar bara en än mer avvisande irritation inom kommunen (hur kul pressuppmärksamheten än kan tjännas för stunden).

Använd istället offentlighetsprincipen och skriv per brev till kommunen (med kopia till pressen - utan tilläggande verbala kommentarer) allt vad ni vill framföra - kommunen är ju tvungen att diarieföra alla brev.
Då framstår kommunen som inkorrekta "loosers" när de sedan inte behagar svara - vilket givetvis kan följas upp (på tips) av lokala media - men fortfarande utan verbala kommentarer och tjuvnyp från WFJs sida.

Dessvärre är det så att det är bara den offciella vägen (dvs skrivelser) man kan gå - att tiga ihjäl kommunens krav på bl.a. avvecklingsplaner mm eller bemöta dem via Vadstena-Tidning är som att trampa vatten. Det ger inget.

Hilsen
Johan

Lite åt det hållet

av Conny Sernfalk, Thursday, July 03, 2008, 16:14 (5774 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Johan! Dina inlägg om föreningsstrategier är alltid genomtänkta och intressanta. Eftersom du också är insatt via MRO och som privatperson höjs kvalitén upp i inläggen som annars tenderar att bli mer eller mindre kloka råd över vad VFJ bör göra i nuvarande " i elfte timmen" situation.
Genom att VFJ redan har nära kontakter med MRO,MRO:s internationella paraplyorganisation, arbetets museum, enskilda tongivande personer inom vår branch m.fl som är bra på strategiskt tänk så känns det betryggande att VFJ har bra rådgivare och kan vidta rätt strategiska åtgärder.
Jag är själv inte lika insatt, men den bild jag har är att Vadstena kommun i det här läget ej är beredd att samtala med någon utomstående part, vare sig VFJ, MRO, Riksantikvarieämbetet eller Arbetets museum såvida det inte gäller avveckling. Därför tror jag inte Mickes förslag om att andra parter tog över ansvaret inte skulle göra någon skillnad.
Det är bara VFJ som kan visa att man för dagen mäktar med att bedriva trafik, uppfylla regelverk, sköta det löpande och systematiskt röja banan och byta slipers för att möjligöra dressincykling och museitågstrafik.

Hm egentligen är VFJ i samma situation som SRJmf var när man huserade i Finsta och fick nej till museibana Rimbo-Finsta. SRJmf hade då även stora inre brister och det var innan Uppsala gänget engagerade sig. Givetvis är den stora skillnaden att det här är absolut sista chansen att etablera en museibana i Östergötland och att kulturhistoriska byggnader får andra betydelser vid en avveckling. SRJmf lyckades vända detta under några år efter inre arbete inom föreningen i kombination med utvecklandet av värdefulla kommunala kontakter och dåvarande kommunalråd i Uppsala. Och som bekant politiker sitter inte på evighet .... både på gott och ont. VFJ tycks tillfälligt ha tappat kontakten med förtroendevalda som idag inte längre är förtroendevalda. Detta försvårar naturligtvis insynen. VFJ skulle kanske även behöva mer tid. Kanske utredningen om byggnadsminnesförklaring kan ge lite tid.
Vadstena har ju en M+S styre vilket låter som om oppositionen är svag och nuvarande politiker sitter säkert även vid nästa val. Låter inte optimalt ur demokratisk synvinkel och traditionella järnvägsvänliga partier såsom MP och V kanske har en ringa betydelse. Men kanske museijärnvägen inte är en sådan stor politisk fråga som vi skulle vilja att den var. Den försvinner i bakgrunden av Heliga Birgitta och att göra plats för den stora besöksskaran till slottet, minigolf m.m

Lite åt det hållet

av Micke Carlsson u p a, Thursday, July 03, 2008, 23:02 (5773 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Nja. Nu föreslog jag ju inte att "någon annan" (MRO, A-museum) skulle göra grovjobbet. Utan WFJ som kärntrupp är räddningsaktionen givetvis meningslös.
Däremot tyckte jag att "någon annan" skulle ha en mer ledande roll än som idéspruta. WFJ har inget förtroende hos motparten, den som sitter med de åtråvärda resurserna i form av infra. "Någon annan" behövs som förhandlingspart med kommunen enligt min uppfattning. WFJ är enligt min uppfattning i den sitsen att deras enda utväg är om "någon annan" lyckas komma fram till en (ny) överenskommelse istället för den som WFJ misslyckats med/misskött sedan lång tid tillbaka, och att de under den tid det tar att återuppbyga ett eget förtroendekapital hos kommunen är beredda att helt enkelt ta order och gå på signal en tid. Det egna omdömet och förmågan har uppenbarligen brister av situationen att döma, det finns inget snällt sätt att säga det på men det är ju så det är. Det vi ser nu är ju effekter av många års vanskötsel och då menar jag inte den operativa verksamheten i stort, ogräs i perrongerna eller inte. När kommunledningen pekar finger åt en när man ses så har man gjort något fel. WFJ har ett halvår på sig att vända en sådan vind. Jag kan inte för mitt liv tro att det är möjligt. Däremot kan en "ny aktör" spränga in på scenen och begära ett ultimatum. WFJ har ju inte ens fått en öppning, så vad ska en framtidsplan tjäna till när det som står till buds från kommunen inte har något med framtiden att göra? Det går inte att fjäska sig till lags med olika påhitt när motparten inte vill tala om sina förväntningar.
Kommunen måste förmås att ställa ultimatum och beskriva sina krav på verksamheten, annars finns det inget hopp om en diskussion. WFJ kommer aldrig att få chansen att få diskutera dessa frågor under det halvår som är kvar, därför behövs en "diplomat". Och sedan är det de krav som ställs som gäller, om man har sådan tur att man lyckats få kommunen dithän att de talar om vad som gäller.

Conny, du verkar alltid besvärad över mina inlägg om WFJ. Tänker du "stöd det som görs istället för att spekulera i det som borde göras"? OK för det, det är en god tanke. Samtidigt är detta en fråga som engagerar. WFJ är av allmänintresse och tur är väl det. Jag tror inte särskilt starkt på att "locket-på" är det mest framgångsskapande, särskilt inte jämfört med att hålla käft i kris och efter katastrofen sitta med facit och se att jo, det gick ju så illa som väntat. Kan vi verkligen inte diskutera branschfrågor samtidigt som de är aktuella? Vad gör oss veterantågare så väsensskilda från samhället i övrigt i så fall? Tänk om WFJ-frågan vore iskall istället, vore inte det betydligt värre?

Lite åt det hållet

av Conny Sernfalk, Friday, July 04, 2008, 11:00 (5773 dagar sedan) @ Micke Carlsson u p a

Conny, du verkar alltid besvärad över mina inlägg om WFJ. Tänker du "stöd det som görs istället för att spekulera i det som borde göras"? OK för det, det är en god tanke. Samtidigt är detta en fråga som engagerar. WFJ är av allmänintresse och tur är väl det. Jag tror inte särskilt starkt på att "locket-på" är det mest framgångsskapande, särskilt inte jämfört med att hålla käft i kris och efter katastrofen sitta med facit och se att jo, det gick ju så illa som väntat.

Hej Micke! Jag är absolut inte besvärad över dina inlägg om WFJ. Jag tycker möjligen att inlägg som enbart utgår ifrån vad VFJ borde göra i kombination med att man inte är insatt i frågan, eller direkt kritik, inte är så nyskapande eller tillför något till VFJ. Jag räknar inte dina inlägg dit utan det är bara en reflektion utifrån tidigare trådar om VFJ.
Å andra sidan är syftet med detta forum att diskutera järnvägshistoriska frågor (dit VFJ definitivt hör) oavsett hur initierad man är i sakfrågan. Bara man håller sig till forumets regler.

Jag tycker heller inte man ska lägga locket på. VFJ har varit ett föredöme i information på deras hemsida. Det är samtidigt strategiskt riktigt att inte publicera sådant på hemsidan som kan spä på motsattsförhållandet till kommunen utan mer redovisa vad som görs i den offentliga verksamheten.

Du har delvis rätt att jag tänker stöd till det som görs istället för att spekulera i det som borde göras. Men det innebär inte kunna diskutera öppet.
Både du och jag befinner oss på avstånd och är begränsat insatta i sakfrågan.
Men jag har förtroende för VFJ:s nuvarande strategier i stort. Detta stärktes efter mitt besök. Framförallt har VFJ tydligen lyft sig en nivå och har strategisk dialog och kontakter med branchorganisationer som arbetets museum, MRO, MRO:s internationellla paraplyorganisation, riksantikvarieämbetet, andra föreningar och enskilda personer inom vår branch som har goda strategiska idéer. detta ledde bl.a till ansökan om byggnadsminnesförklaring hos länsstyrelsen. Jag tror att det finns så mkt samlad kunskap och klokhet som kan bedöma möjliga strategiska vägar för VFJ i nuläget
Enligt tidigare tråd har branchorganisationerna (i enlighet med ditt förslag) försökt få tillstånd möte med Vadstena kommunen. Detta avvisades av kommunen.
Vadstena kommun tycks ha bestämt sig och kommer säkert att hålla sin linje oavsett vem dom kommunicerar med. Någon form av medlarfunktion faller också om den starka parten (Vadstena kommun) klart tagit ställning för uppsägning av museijärnvägen. I sådan här låst situation kan föreningen t.ex fortsätta göra följande:

- Fortsatt aktivitet med löpande underhåll av materiel och framförallt upprustning av banan som pågår.
- Förtsatt röjning (som pågår) för att inom kort kunna öppna öppna hela sträckan för dressincykling.
- Trafik och dressincykling (stärker synligheten och intresset bl.a lokalbefolkning och turister). Dessutom lättare att knyta till sig nya aktiva
- Knyta lokala kulturella samverkanspartners (såsom pågår) ex smeden, ångbåtsrederiet m.fl
- God information om trafik och dressincykling inom Vadstena.
- Påverka ansvarig dressinuthyrare att bättre sköta information om att uthyrningen finns samt att ge bättre info till allmänhet som hyr (t.ex ordningsregler och hur långt man kan cykla). Att nyckelutlämnare (minigolfbanan) är bättre insatta vad gäller bokning

Ovanstående är grundläggande för att kunna visa upp seriositet inför allmänhet, kommun (även om det f.n inte tas emot), arbetetes museum, länsstyrelsen (inför byggnadsminnesförklarings beslut)m.fl.

- På alla tänkbara sätt skapa o främja lokal opinion och visa att man finns. koppla gärna ihop med Vadstenas möjlighet att utveckla en kulturhistorisk bredd och breddad turism. Där finns klara brister idag. Kommunen verkar lita på att turisterna kommer automatiskt för slottet och heliga Birgitta.

- Se om det går att intressera enskilda politiskt valda personer samt kommunala tjänstemän som är anställda inom samma avdelning som detta ärende bereds på.

- Aktiv kontakt med branchorganisationerna för att se om möjliga kilar uppenbarar sig och val av strategier samt vilken typ av retorik som skall föras inför kommun och massmedia .

- Dialog med länsstyrelse och JVM inför byggnadsminnesförklaringsbeslut.

Allt detta görs mer eller mindre idag beroende på att allt tar tid och en nog så viktig fråga är att prioritera vad som är viktigast när dygnet bara har 24 t. Dessutom har de aktiva säkert familj och annat som måste få sin tid.
Kanske det finns ytterligare att göra som bättre kan bedömas av de mer insatta. Fortsätt kämpa o jobba! Ni har allt att vinna och inget att förlora.

Lite åt det hållet

av Micke Carlsson, Friday, July 04, 2008, 21:57 (5772 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Hej Conny. Jag missförstod dig nog.

Min starka oro (som järnvägsintresserad) över vad som nu pågår (vid en anläggning av i mitt tycke nationellt intresse - därav min debattlusta) är att det kanske är meningslöst att driva den nuvarande linjen, att WFJ helt enkelt måste utgå till förmån för en helt omdanad och "ny" intressent - så ny att kommunens förhandlingsaversion inte triggas. Jag har inga andra kunskaper om sakförhållandena än det som framkommit på nätet, men jag tycker mig kunna dra vissa slutsatser av det som framkommer och det jag stycker mig se är trots goda intentioner alltför svaga åtgärder. Man måste bryta kommunens maktspel/förhandlingsvägran, det går inte att rucka dem i den position de har försatt sig med några som helst rationella metoder. Det behövs en dagisfröken eller någon med motsvarande meriter för att lösa den uppkomna situationen, annars blir det kondoleanser till jul är jag rädd. Jag skriver detta för att de insatta och berörda ska få tillfälle att reflektera om det ligger något i det jag säger. Kanske det isåfall är till någon nytta, eller inte, för de som jobbar med saken.

Lite åt det hållet

av Ante Svensson, Friday, July 04, 2008, 22:07 (5772 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jag har väl fått en del inblick och jag har kunnat notera att det pågår en hel del kontruktivt bakom kulisserna. Ett problem jag dock tror finns är at kommunen inte vill se/har insett att detta är en fråga för fler än invånarna i Vadstena. Dessutom verkar man vilja hantera det som en förening som vräks snarare än en kulturfråga. Jag håller med många i denna tråd om att alla på järnvägssidan måste hålla stilen. Däremot skadar det nog inte att på olika sätt bearbeta kommunen. Ju fler röster som höjs för att protestera mot det som sker är av godo, både från själva staden och utifrån. Insändare, debattartiklar, öppna brev etc, allt kan vara droppen som urholkar berget. Det finns nog många som tvivlar även på den kommunala sidan och dessa måste ju övertygas om att vräkningen är ett misstag. Sen är ju alla former av direkt stöd till WFJ välkomma. Alla vi som är aktiva i föreningar kan väl köra lite dubbelt ett tag?

Lite åt det hållet

av Micke Carlsson, Friday, July 04, 2008, 22:10 (5772 dagar sedan) @ Ante Svensson

Låt oss då faktiskt göra något -se annat inlägg!

Tack - sidospår

av Johan Vinberg, Friday, July 04, 2008, 15:57 (5773 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Johan! Dina inlägg om föreningsstrategier är alltid genomtänkta och intressanta.

Tack för de vänliga orden!

Hm egentligen är VFJ i samma situation som SRJmf var när man huserade i Finsta och fick nej till museibana Rimbo-Finsta. SRJmf hade då även stora inre brister och det var innan Uppsala gänget engagerade sig.

Stämmer - främst var det Ove Danneskog med viss hjälp av Gert Ekengren som inledde det arbetet genom att söka upp Uppsala-kommunalråden Hans Alsén och Erik Nilsson. Alsén avfärdade tanken på de då aktuella planerna med en museibana mella Alunda och Faringe. Istället talade han sig varm för sträckan Uppsala Ö-Faringe. Med andra ord pekade Alsén ut färdriktningen som sedan föreningen arbetade efter med bl.a. kommunpolitikern Bengt Karlsson som ordförande och pådrivare.

SRJmf lyckades vända detta under några år efter inre arbete inom föreningen i kombination med utvecklandet av värdefulla kommunala kontakter och dåvarande kommunalråd i Uppsala.

Bengt skrev i vår 15-årsbok att redan då han engagerade sig iSRJ mf måste föreningen bygga upp ett gott forhållande både till SJ och kommunen, annars var museibaneprojektet dömmt att misslyckats.

Jag vill inte påsta att WFJ avsiktligt låtit bli att sedan 1970-talet (man började ju verksamheten i Vadstena redan 1976-77) ha en bra realtion med kommunen men jag tror man...vad ska man säga...glömt bort...eller inte tagigt det fakutm på riktig allvar. Om inte annat så blottlades den obefintliga relationen mellan kommun och WFJ strax efter urspårningen då WFJ sökte stöd från kommunalt håll.


Hilsen
Johan

svar till Johan - rejält sidospår

av Conny Sernfalk, Friday, July 04, 2008, 21:44 (5772 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Stämmer - främst var det Ove Danneskog med viss hjälp av Gert Ekengren som inledde det arbetet genom att söka upp Uppsala-kommunalråden Hans Alsén och Erik Nilsson. Alsén avfärdade tanken på de då aktuella planerna med en museibana mella Alunda och Faringe. Istället talade han sig varm för sträckan Uppsala Ö-Faringe. Med andra ord pekade Alsén ut färdriktningen som sedan föreningen arbetade efter med bl.a. kommunpolitikern Bengt Karlsson som ordförande och pådrivare.

Följande är personligt ur minnet med reservation för minnesfel:
Jag minns brytningarna mellan viljan att satsa på Rimbo-Finsta. Sedan Faringe-Alunda. Och till slut Uppsala-Faringe. Såsom en person i den lösliga gruppen som då blev benämnd Björnligan minns jag särskilt att vi direkt efter första flytten till Faringe engagerade oss där minst varje helg från våren 1971. Det första som gjordes var en målningsrevision på DHJ F 13. Ingen av oss var positiv till Faringe-alunda projektet utan kastade våra blickar till Uppsala-Faringe som flitigt studerades och plåtades. Vi diskuterade hur vi istället kunde få de styrande inom föreningen att överge FAJ (som banan då kallades) till förmån för Uppsala. En av oss hade någon släkting som i sin tur kände någon lokalpolitiker (kanske det var Bengt Karlsson) som kontaktades och sonderade lite utan styrelsens vetskap. Var en positiv respons till att satsa på Uppsala istället för Faringe-Alunda. Undrar om inte Fjällnora dök upp i denna förutsättningslösa diskussion redan då. Senare under sommaren kom vändningen om jag inte minns fel. Kanske det berodde på Gerts och Oves (mer officiella?)uppvaktning av Hans och Erik. Kanske en mkt negativ tidningsartikel (i Uppsala nya tidning?)bidrog till Uppsalas ljumma intresse för FAJ, där SJ Ba yttrade vilka fantasibelopp det skulle kosta att rusta upp Faringe-Alunda.
Under sommaren röjde vi lokstallsområdet på höga träd och sly och såg till att det blev fri sikt mellan infarten till Faringe och lokstallet. minns även att vi ofta fick besök av en annan känd person i järnvägskretsar - Stig Lundin - Bl.a inmunigades kräftor tillsammans med Stig vid lokstallet. Ganska snart efter kom Uppsala-Faringe alltmer i fókus för föreningen och under hösten 1971 kördes ett extratåg för politiker Uppsala-Faringe som var mkt välbesatt i syfte att intressera dessa för museitågsplaner Uppsala Ö-Faringe. Ungefär samtidigt kom den positiva Uppsalagruppen igång och fick sitt första renoveringsobjekt SRJ Co 26 - Minns att vi såg Uppsalagänget med Ove, Gert, Torbjörn, Kurt m.fl som det mest positiva som då fanns inom SRJmf och något att bygga på. Uppsalagänget hade även goda kontakter med den gamla styrelsen som då var mer Stockholms koncentrerad. Minns att någon av oss försökte få Ove som ordförande på en alternativ årsmöteslista. men Ove var diplomatisk och han och hela Uppsala verksamheten åtnjöt en respekt hos alla inom föreningen.

Ok nu blev detta mycket off-topic men kopplingen till VFJ får bli att det går att utveckla en förening med stora brister och utan ordentligt husrum till något stort (såsom SRJmf då-idag). Men först måste VFJ säkras från avhysning och skapa förutsättningar att på allvar utveckla verksamheten i Vadstena och lyckas på sikt vända Vadstena kommuns inställning. Lyckas inte detta.... ja det är en helt annan fråga....

svar till Conny S. - fortsatt sidospår men...

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, July 04, 2008, 22:13 (5772 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

...ändå kanske av intresse:

Jag tror Connys lilla "historik" är helt korrekt. En viss slitning förelåg mellan oss stockholmare och Uppsalagänget, ja - det var bl a denna som Bengt Karlsson överbryggade. Staffan Sandler ska inte heller glömmas - han hjälpte till m mycket!! För egen del kom jag med på allvar först fr o m 1974. Det var väl då som Henrik Block utsågs till tc - ett lyckokast; HB grejade allehanda praktisk support åt oss från personal på Roslagsbanan (där han själv jobbade då - och jag började, två år senare).

Ö h t hade ULJ oerhörd hjälp dels av att banan fortfarande trafikerades av proffs, dels av att andra proffs m verkstad fanns inom räckhåll (= Mörby). Det var nog just D E T som gjorde att vi klarade omställningen till egen järnväg (33 km!!!!!) på sena 70-talet...

svar till Johan - rejält sidospår

av Johan Vinberg, Sunday, July 06, 2008, 18:21 (5770 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Tack för tillbakablicken Conny och Kurt!

Jag hade för mig att Faringe-Alunda var på tapeten redan tidigare, parallelt med Rimbo-SYninge - dvs man slogs på fler fronter.
Kan det stämma?

En sak till - du nämner kräftskivan-
Hur var det hade ni inte också en klädd julgran i lokstallet några månader senare??

Hilsen
Johan

svar till Johan - rejält sidospår

av Kurt Möller, Sthlm, Sunday, July 06, 2008, 22:31 (5770 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Jag hade för mig att Faringe-Alunda var på tapeten redan tidigare, parallelt med Rimbo-SYninge - dvs man slogs på fler fronter.
Kan det stämma?

Tjaa, slogs och slogs... Den tidiga styrelsen var rätt odeciderad och hade inte det bästa rykte hos SJ.

Faringe-Alunda var även, tidigt, på tapeten för ÖSLJs del, åtminstone som nödlösning. Den allmänna trafiken F-A hade ju upphört redan 1960 - beslutet om trafiknedläggelse på Läggesta-Mariefred togs först senare.

WFJ: kommunen håller fast vid sitt beslut

av C. Andersson, Thursday, July 03, 2008, 19:25 (5773 dagar sedan) @ Granis

Allt detta har ju sina historiska orsaker. Men konsekvensen har ju inneburit att såväl WFJ som JMF har problem (RLJ och TJF lämnar jag därhän av verksamhetsmässiga och geografiska orsaker). Är det för sent att diskutera ev sammanslagningar och fördelar med dessa nu? Nej, det tror jag inte. Mentaliteten bland medlemmarna i båda föreningarna är på det hela annorlunda nu, nya medlemmar har tillkommit som inte fastnar i "gammalt groll". Då är det nog värre med att skapa (politisk?) förståelse för detta och få fram ekonomiska resurser, även om det sistnämnda skulle vara en engångskostnad. Linköpings kommun har ju plöjt ner mycker pengar i muséet i Valla och skulle väl inte släppa det "hur som helst" -framförallt om de skulle behöva betala för det också!? Och Vadstena kommun kan man ju bara ana vad de skulle tycka...

Nej. Här fordras det andra aktörer som både kan "slå näven i bordet" och skapa resurser. Och vad gäller det förstnämnda kanske Arbetets Museum åtminstone har börjat "rulla stenen"? Sen är det bara resten kvar... Den som lever får se och hoppas på det bästa :-)

/ L G

Som jag ser det måste problemet lösas där det började dvs. lokalt. Att ropa på storebror när man själv inte är kapabel att möta motståndaren är ingen bra lösning. Ska Arbetets museum knäppa Tommy P. på näsan och förklara något som VFJ själva inte kan, så ökar bara motståndet de båda parterna imellan. Det går inte att ignorera kommunen genom att tillkalla högre instanser. Som Tommy P. själv skriver i Corren "Han tycker att det är minst sagt märkligt att en ansökan om byggnadsminne görs utan att kommunen ens tillfrågas."

Nej, jag tror att WFJ måste vända opinionen själva, för börjar folk att bli mer positiva till WFJ, så måste även Tommy P ändra sin inställning. WFJ är på väg åt rätt håll. Nostalgiaftnar, internationella arbetsläger m.m Detta ökar intresset hos folk, nu skriver Corren nästan varje vecka om järnvägen, denna publicitet är bra och ökar medvetandet om föreningen. Sen när (om) järnvägen väl är riven, DÅ kan ni räkna med att Vadstenaborna börjar tänka till, man saknar först kon när båset är tomt sägs det.

WFJ insändare

av Granis, Thursday, July 03, 2008, 14:55 (5774 dagar sedan) @ WS

Har sällan hört någon säga något positivt om järnvägen. Tråkigt men sant:-( Tyvärr!

Men några finns det som tur är. Läs insändaren i "Motala & Vadstena Tidning".

/ L G

WFJ: kommunen håller fast vid sitt beslut att säga upp markavtalet med föreni

av iVadstena, Wednesday, July 30, 2008, 19:58 (5746 dagar sedan) @ WS

En trolig anledning till att kommunen kör med hårda tag är invånarna i Vadstena med omnejd. Om man vid besök i eller kring Vadstena, för järnvägen på tal så är den största delen av befolkningen negativa till järnvägen. Har sällan hört någon säga något positivt om järnvägen. Tråkigt men sant:-( Tyvärr!

Som Vadstenabo är nog järnvägen ingen viktig fråga så länge den inte kostar skattebetalarna pengar, men några saker som påverkar de lokalboende är:

Banvallen röjs inte, gräset klipps uppe på rälsen men banvallen och diken utmed den röjs inte utan växer igen.

Fållorna eller vad det kan heta där man korsar järnvägen vid cykelbanorna är besvärliga att ta sig igenom med cykel eller rullator (det finns många sådana här), vilket ger en negativ bild av järnvägen.

Stadsplaneringen är verkligen inte lyckad då spåret går precis i tomtgräns vid många villatomter.

Föreningen kör med ånglok. Visst förstår jag att det säker lockar fler besökare med ånglok men i Vadstena minns de äldre den "riktiga" banan som körde eltåg eller den senare rällsbussen. I Vadstena har aldrig ångloken varit populära.

WFJ: Banvallen röjs inte ?

av C. Andersson, Wednesday, July 30, 2008, 23:05 (5746 dagar sedan) @ iVadstena

Banvallen röjs inte, gräset klipps uppe på rälsen men banvallen och diken utmed den röjs inte utan växer igen.


Inne i Vadstena är banvallen inte speciellt hög och därför finns inga större diken. Ute vid Ölstorp och Rävsjö växer det desto mer, riklig vegetation som växer fort, möjligen pga. böndernas gödning av fälten i närheten. Jag tycker föreningen har sett efter banan bra inne i staden, men de skulle kanske satsa mer energi på röjning även ute på slätten. Allt röjningsarbete kräver resurser och om de är begränsade bör man först och främst se till att banan inne i Vadstena är skött, för det är just där folk lägger märke till den.

Fållorna eller vad det kan heta där man korsar järnvägen vid cykelbanorna är besvärliga att ta sig igenom med cykel eller rullator (det finns många sådana här), vilket ger en negativ bild av järnvägen.

Håller jag inte med om. Cykelvägen vid Villavägen/Björkvägen är robust byggd och spåret något försänkt i själva övergången, det blir ett litet gupp bara, inget att jämföra med höga trottoarkanter som annars kan vara ett gissel för cyklister. Sen kan man ju undra varför det byggdes en cykelbana strax innan järnvägsövergången vid Södra vägen, den cykelvägen känns väldigt onödig.

Stadsplaneringen är verkligen inte lyckad då spåret går precis i tomtgräns vid många villatomter.

Speciellt vid Qvissberg ligger tomterna väldigt nära banvallen, området byggdes strax innan järnvägen lades ner, därför togs ingen större hänsyn till detta.


Föreningen kör med ånglok. Visst förstår jag att det säker lockar fler besökare med ånglok men i Vadstena minns de äldre den "riktiga" banan som körde eltåg eller den senare rällsbussen. I Vadstena har aldrig ångloken varit populära.

Ångloken är de stora publikdragarna, därför lades väldigt mycket tid ner på att få igång Sp3037 på 90-talet. Man lyckades med det med hjälp av en eldsjäl och några alu-arbetare. En vågad satsning som slog väl ut tills urspårningen några år därpå. Minns sommaren 1998, jag stod vid Skänningevägen och väntade, bommarna fälldes och Sp3037 frustade förbi-en säregen och sällsynt upplevelse. Sen är det rent ut sagt löjligt att vissa glädjedödare kan klaga på stenkolsröken och ev. nedsotad tvätt. Turerna är så pass sällsynta att gnällmånsarna för ha översyn med ett visst mått av störande egenheter som de gamla ångloken kan avge i form av lukter, ljud och utsläpp. Klaga istället på långtradarna på genomfarten.

WFJ: Banvallen röjs inte ?

av iVadstena, Wednesday, July 30, 2008, 23:56 (5746 dagar sedan) @ C. Andersson

Inne i Vadstena är banvallen inte speciellt hög och därför finns inga större diken. Ute vid Ölstorp och Rävsjö växer det desto mer, riklig vegetation som växer fort, möjligen pga. böndernas gödning av fälten i närheten. Jag tycker föreningen har sett efter banan bra inne i staden, men de skulle kanske satsa mer energi på röjning även ute på slätten. Allt röjningsarbete kräver resurser och om de är begränsade bör man först och främst se till att banan inne i Vadstena är skött, för det är just där folk lägger märke till den.

Vi håller oss inne i Vadstena, jag har tittat ut från Qvissbergs allén och där väntar tyvärr mycket jobb.

Vad jag menar är att om jag går på cykelvägen utmed järnvägen vid katarinaskolan syns inte spåret för ogräs som växer på sidan av banvallen.
Och det uppfattas som vanskötsel av vissa vadstenabor.
Jag tror det skulle vara till föreningens fördel om man lyckades hålla undan även där.

Håller jag inte med om. Cykelvägen vid Villavägen/Björkvägen är robust byggd och spåret något försänkt i själva övergången, det blir ett litet gupp bara, inget att jämföra med höga trottoarkanter som annars kan vara ett gissel för cyklister. Sen kan man ju undra varför det byggdes en cykelbana strax innan järnvägsövergången vid Södra vägen, den cykelvägen känns väldigt onödig.

Den cykelväg du nämner vid Villavägen/Björkvägen fungerar utmärkt, övergången vid katarinaskolan brukar vara sämre. En av bommarna brukar vika in sig mot den andra så det blir väldigt smalt att ta sig igenom. Nu kan den ju ha rätats ut så problemet är borta.
Men min gamla morfar brukar säga att cykelvägarna spärras av med bommarna. Och det är han och andra som han som hörs i debatten. Är det verkligen föreningen som ansvarar för dessa bommar eller är det kommunen? Är det kommunen borde föreningen påpeka det högt och ljudligt så man slipper ta skit för andras dåliga underhåll.

Sedan tror jag flera cykelvägsövergångar har uppstått för att det var där folk genade över järnvägen så där permanentade kommunen övergången.

Speciellt vid Qvissberg ligger tomterna väldigt nära banvallen, området byggdes strax innan järnvägen lades ner, därför togs ingen större hänsyn till detta.

Vilket kanske förklarar flera politikers negativa hållning. "Järnvägen borde inte vara där"

Ångloken är de stora publikdragarna, därför lades väldigt mycket tid ner på att få igång Sp3037 på 90-talet. Man lyckades med det med hjälp av en eldsjäl och några alu-arbetare. En vågad satsning som slog väl ut tills urspårningen några år därpå. Minns sommaren 1998, jag stod vid Skänningevägen och väntade, bommarna fälldes och Sp3037 frustade förbi-en säregen och sällsynt upplevelse. Sen är det rent ut sagt löjligt att vissa glädjedödare kan klaga på stenkolsröken och ev. nedsotad tvätt. Turerna är så pass sällsynta att gnällmånsarna för ha översyn med ett visst mått av störande egenheter som de gamla ångloken kan avge i form av lukter, ljud och utsläpp. Klaga istället på långtradarna på genomfarten.

Vad jag försökte förklara var att avisionen mot ånglok har inte med dagens protester att göra. SJ körde ånglok och visade absolut ingen hänsyn till hur de eldades eller något annat heller för den delen. När föreningen började köra ånglok ärvde de helt plötsligt en gammal oförätt mellan boende utmed spåret och SJ.

Vi protesterar mot långtradarna hela tiden. Vi marcherar och har till och med genomfört en halvt olaglig protest som stoppade upp trafiken på R50.