T2p och malmtåg (Järnväg allmänt)

av stefan andersson, Uppsala, tisdag, augusti 16, 2011, 11:43 (2748 dagar sedan)

Har en fråga jag fått lite huvudbry över.. Gick någonsin dalahästarna T2p loken med malmtåg från Dannemora? Om inte vad gick där före Tp loken? Gick dalahästarna någonsin över Faringe-Gimo??

T2p och malmtåg

av Granis @, tisdag, augusti 16, 2011, 11:53 (2748 dagar sedan) @ stefan andersson

Troligen inte. Möjligen att man provade, men å andra sidan provade man nån av dem som nylevererad från Uppsala Ö varvid färgen på huvarna började lossna av värmen i motorn redan i Skölstabacken, och det lär väl ha avskräckt vidare (tunga) dragkraftsprov... ?

Dessa lok var främst avsedda för persontrafiken och lättare godståg/ blandade tåg. Alltså som en ersättning (tillsammans med de samtidigt levererade och tekniskt likartade motorvagnarna "Rydbergarna" ) för ångloken i den då fortfarande omfattande persontrafiken norr om Rimbo, som det då gick direktgående vagnar från Stockholm Ö i. T ex till Gimo, varför de då bör ha trafikerat fd FGJ. Att "Dalahästarna" inte var så lämpade för tunga godståg fick ju DONJ erfara några år senare då SJ lånade ut dem dit.

Innan Tp-loken kom till fd DHJ drogs malmtågen av "Stortyskar", och innan dess av DHJ´s tanklok. Ja, dessa fick hjälpa till med malmtågen -efter förmåga och därmed tåglängd/ vikt- även efter att "Stortyskarna" sattes in i denna trafik. "Stortyskarna" SRJ 27-29 var ju f ö egentligen persontågslok med stora drivhjul varför de fick slirningstendenser med dessa tunga godståg.

/ L G

T2p och malmtåg

av Johan Winell @, Kolmården, onsdag, augusti 17, 2011, 19:22 (2747 dagar sedan) @ Granis

Troligen inte. Möjligen att man provade, men å andra sidan provade man nån av dem som nylevererad från Uppsala Ö varvid färgen på huvarna började lossna av värmen i motorn redan i Skölstabacken, och det lär väl ha avskräckt vidare (tunga) dragkraftsprov... ?

Dessa lok var främst avsedda för persontrafiken och lättare godståg/ blandade tåg. Alltså som en ersättning (tillsammans med de samtidigt levererade och tekniskt likartade motorvagnarna "Rydbergarna" ) för ångloken i den då fortfarande omfattande persontrafiken norr om Rimbo, som det då gick direktgående vagnar från Stockholm Ö i. T ex till Gimo, varför de då bör ha trafikerat fd FGJ. Att "Dalahästarna" inte var så lämpade för tunga godståg fick ju DONJ erfara några år senare då SJ lånade ut dem dit.

Innan Tp-loken kom till fd DHJ drogs malmtågen av "Stortyskar", och innan dess av DHJ´s tanklok. Ja, dessa fick hjälpa till med malmtågen -efter förmåga och därmed tåglängd/ vikt- även efter att "Stortyskarna" sattes in i denna trafik. "Stortyskarna" SRJ 27-29 var ju f ö egentligen persontågslok med stora drivhjul varför de fick slirningstendenser med dessa tunga godståg.

/ L G

...hm..det tog ett tag innan jag kom vart jag läst det...

I bildtexten på sidan 62 i boken "Roslagsbanan 100år" så står det:

Tp-loken kunde ta max 590t, dock högst 35 vagnar från Dannemora och "dalahästarna" 5 och 6 max 470t (högst 27 vagnar). Tidigare hade "stortyskarna" klarat 30 vagnar och DHJ-loken 18-20.

Helt klart så användes i alla fall SRJ 5 o 6 tillräckligt mycket i malmtågen för att kunna få fram uppgiften ovan.

Dalahästarna hade 440hk och Tp har 750hk, så om man ovan menar att en dalahäst tog 27 vagnar så gjorde de ett förhållandevis rätt imponerande arbete.

VH

/Johan

T2p och malmtåg

av Sven A, Uppsala, onsdag, augusti 17, 2011, 21:11 (2747 dagar sedan) @ Johan Winell

:


Tp-loken kunde ta max 590t, dock högst 35 vagnar från Dannemora och "dalahästarna" 5 och 6 max 470t (högst 27 vagnar). Tidigare hade "stortyskarna" klarat 30 vagnar och DHJ-loken 18-20.

Helt klart så användes i alla fall SRJ 5 o 6 tillräckligt mycket i malmtågen för att kunna få fram uppgiften ovan.

Dalahästarna hade 440hk och Tp har 750hk, så om man ovan menar att en dalahäst tog 27 vagnar så gjorde de ett förhållandevis rätt imponerande arbete.

VH

/Johan

Var det inte kopplen som dimensionerade högsta tillåtna vagnsvikt efter Tp-loken?
Enligt muntliga källor i flera led inträffade ett antal koppelbrott per vecka.
Det var främst kringlorna som gick av.

T2p och malmtåg m m - skrönor

av Kurtan, onsdag, augusti 17, 2011, 22:40 (2747 dagar sedan) @ Sven A

Dragkraftssiffrorna kommer naturligtvis från tdt-boken...!

Hur pass realistiska dom var, kan jag inte yttra mej om.

Alla möjliga (rövar)historier cirkulerar om hur ofta Dalahästarna och Rydbergarna brakade ihop. Att det handlade om i v f ett antal motorhaverier p g a dålig kylning, är nog ganska klart. Jag kan tänka mej att DONJ förbättrade denna på loken en del - D-hästarna var ju faktiskt rätt omtyckta där uppe...

Att koppelkringlorna skulle braka med en Tp framför, var en total nyhet för mej. Ytterligare en rövarhistoria - orsakad av att man drog av ett antal gamla illa smidda kringlor? Nyare kringlor såg/ser ut att vara sänksmidda; ngn som VET...???!!!

RSS-feed av trådar
powered by my little forum