Fick tilsänt mig från en god vän några bilder över isolerade CHR vagnar.
Först en vagn med Mobil reklam.
Troligen är det Uh0702116-2. Och denna vagn har också "raka" ändar
Här en vagn med reklam för MUNKEDALS AB Uh0702169-1 Denna vagn har sluttande ändpartier. Är denna en tidigare icke isolerad vagn?
Bilder från Stig Johansson
BJ
Nu är det inte bara tumskruvarna som dras åt, snarare hela garroteringen :-D
Snart vågar jag inte skriva något utan att sätta dit ett stort frågetecken för det här är ungefär som när någon kommer och säger att jorden är rund fastän man gått och trott att den varit platt.
Jag har mest försökt reda ut ordningen under Chr Olssons första 10 år. Det är då som det råder lite oordning bland tillverkningsnummer men samtidigt så har det också varit från denna tid som det finns mest arkivmaterial och som flest foton kommer ifrån, t ex Chr Olsson reklammaterial, Stig Nybergs fotoarkiv och ett par från SKFs arkiv. Tack vare fotona så har man kunnat förstå innebörden i en del av allt det skrivna materialet. Nu upptäcker man plötsligt att det finns en helt ny värld från mitten av 50-talet...
I de fall när man vet att det finns teknikövergångar som inte syns i de källor så blir det tufft, man kan se att något händer, vagnserier blir tyngre men man vet inte alltid vad det kommer sig av för samtidigt blir konstruktionerna kraftigare med högre lastförmåga och större volymer på tankarna. Då är det precis sådan här hjälp man behöver i form av fina foton att sätta i relation till de siffror man redan har även om de må stjälpa den gamla världsbilden.
Jag har antecknat bägge vagnarna både innan och efter de hamnade i Ekefors men inte fasen tänkte jag på konstruktionerna då, första gången för ca 20 år sedan var jag bara glad över nya upptäckter av Chr Olsson-vagnar.
Nu får i stället bilder från andra hjälpa till att reda ut och pricka in utvecklingen av tankvagnar i Sverige.
Vi börjar med Mobil-vagnen:
tillverkad av Chr Olsson, Falkenberg (nr 4128) 1957 som SJ Q12 506217 och levererad till Kol & Koks.
Tilldelad UIC-nr Uh 21-74-070 2116-1 1966 (tidpunkt för faktisk ommärkning obekant)
En googling ger att oljedistributionen inom Kol & Koks såldes till Mobil 1967.
Fotot visar att vagnen sedan fått nedgraderad utbyteskod från 21-74- till 20-74-.
1980 ska vagnen ha tilldelats nytt nummer Ze 44-74-708 1111-1 (med reservation för utbyteskod/k-siffra) men ommärkning utfördes uppenbarligen inte.
Jag vet inte vem som ägde vagnen sista tiden. Värmecenter Lennart Roy i Borås köpte några Mobil-vagnar och märkte om dessa. Kanske gällde det även denna vagn även om den inte märktes och målades om som de andra. Det var nog inget plus att vagnen saknade tryckluftbroms.
Jag tror att vagnen så småningom hamnade i Ekefors tillsammans med bl a Munkedals-vagnen på nästa foto.
Vagnen har endast handbroms och levererades med en rymd av 24,9 kbm och en vikt på 12,05 ton. Det motsvarar Esso-vagnen i Storfors frånsett att denna har tryckluftbroms men i övrigt verkar konstruktionen vara densamma.
Så till Munkedals-vagnen, fotot ser f ö ut att vara taget i Munkedal:
tillverkad av Chr Olsson, Falkenberg (nr 421) och lev 3 feb 1951 som SJ Q12 504051.
Vagnen har gamla mått som t ex axelavstånd på 5,0 m, löb på 9,0 m och volym på 23,5 kbm och även konstruktionen ser ut att vara den gamla "klassiska". Vikten vid lev är 11,87 ton vilket tyder på att vagnen var isolerad redan vid lev. Kopplingen för ånga syns tydligt på gaveln.
Trots att man låter isolera många lite äldre vagnar när denna vagn tillverkas så levereras fortfarande vagnar oisolerade men det är blandat. Munkedal köpte 7 vagnar kring årsskiftet 1950/-51; Q12 502705-708 och 504051-053. Vagnarna i första serien väger omkring 400 kg mindre än andra serien vilket i runda svängar motsvarar isolering. Viktskillnaderna före/efter isolering brukar ligga på runt 4-600 kg.
Vid UIC-numreringen 1966 tilldelas vagnen Uh 21-74-070 2169-0 men precis som Mobil-vagnen har även denna vagn senare fått utbyteskoden nedgraderad från 21-74- till 20-74- med ny kontrollsiffra -1. Vet inte om vagnen tilldelades något nytt littera och nummer 1980.
Vagnen stod länge i Munkedal tillsammans med några syskon innan den till slut ska ha hamnat i Ekefors.
/Jesper