CHR Tankvagnar. (Fordon: vagnar)

av BJ, Monday, August 22, 2011, 17:14 (4624 dagar sedan)

A/B Chr. Olsson tillverkade självbärande tankvagnar från början av 1940talet.
Nu kommer det modeller i H0 av dessa vagnar i isolerat utförande.
http://www.mjhobby.se/mjhobby/search.asp?search-string=je+65
Undrar därmed när de första isolerade vagnarna tillverkades av CHR.
BJ

CHR Tankvagnar.

av BJ, Monday, August 22, 2011, 18:46 (4624 dagar sedan) @ BJ

Hittar ingen bild på isolerad CHR tankvagn med nummer under 504000. Och då är vi väll frame på 50talet.
BJ

CHR Tankvagnar.

av Kjell Friberg, Monday, August 22, 2011, 23:07 (4624 dagar sedan) @ BJ

Vid en snabb sökning i mitt bildarkiv fann jag isolerade vagnar i 502930-serien till Esso som tillverkades vid årsskiftet 1946/47.

CHR Tankvagnar.

av BJ, Monday, August 22, 2011, 23:28 (4624 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Vid en snabb sökning i mitt bildarkiv fann jag isolerade vagnar i 502930-serien till Esso som tillverkades vid årsskiftet 1946/47.

Tack Kjell.
Så bra. Dessa bör väll då ha varit märkta med ESSO i stor röd text.
Den modellen har Jeco missat.
BJ

CHR Tankvagnar.

av Jesper, Tuesday, August 23, 2011, 08:31 (4624 dagar sedan) @ BJ

Vid en snabb sökning i mitt bildarkiv fann jag isolerade vagnar i 502930-serien till Esso som tillverkades vid årsskiftet 1946/47.


Tack Kjell.
Så bra. Dessa bör väll då ha varit märkta med ESSO i stor röd text.
Den modellen har Jeco missat.
BJ

Det är inte riktigt så enkelt. Dessa vagnar fick isolering ett par år efter leveransen. Kring 1950 isolerades ett större antal vagnar och Esso-vagnarna i nämnda serie hör dit. Vi har vagnar från de allra första leveranserna, t ex lutvagnar hos EKA och Uddeholm som isolerats i efterhand. Jag har en bild från Kjell på Uddeholms Q12 502590 tillverkad 1942 som sannolikt isolerades 1952.

Jag saknar det mesta vad gäller fotounderlag och jag vet inte riktigt vad man har utgått från när man valt ut märkningar och nummer. En bild kan säga mer än 1000 ord - det är sant men när man granskar vagnkort och besiktningsuppgifter så får man många gånger en god uppfattning om vagntyp/konstruktion genom att se till vikter och rymd. Ingen 100%-metod men ändå ett bra verktyg.

Jag tror att du har repron av Chr Olssons lilla katalog från början av 50-talet så jag hänvisar till den. På s 4 har du överst Q12 503153, här syns skillnaderna i ytan tydligt mellan aluminiumklädseln och underrede. Vagnen levererad 1947 och isolerad 1950 i Värtan där bilden verkar vara tagen.

Lite (eller mycket) trist att Jeco valde underredesvarianten med plan ända. Vad jag har kunnat se har den varianten endast använts till vagnar med rökrör för brännare eller med slingor för dessa och torde ha att göra med placeringen av dessa rör i tankens nederkant.
Fortsätter att hänvisa till repron, på s 5 har vi ett exempel på denna variant med Gokefs Q12 503538 från 1948. Senare kom även varianten med traditionellt ramverk för vagnar med rökrören (Esso-vagnen längst ner på s 5). Det var en i högsta grad liten del av vagnarna som byggdes i dessa utföranden, ja det är nog inte vågat att säga att de till och med var en minoritet även bland isolerade vagnar. Det vanliga verkar istället ha varit att de "klassiska" sluttande ändpartierna från oisolerade vagnar även gällde majoriteten av de isolerade vagnarna. I den mån dessa vagnarna hade någon form av uppvärmning så var det bara ångslinga jag tror att även oisolerade vagnar kunde ha den utrustningen.

Jag har inte skärskådat Jecos nummer utan bara sett var de ligger i nummerserierna och de verkar blanda olika generationer (tillverkningsår på förebilderna spridda 1946-1957) och typer så det går inte att säga så mycket mer innan man har mått på modellen.
/Jesper

CHR Tankvagnar.

av BJ, Tuesday, August 23, 2011, 10:03 (4624 dagar sedan) @ Jesper

Tack Jesper.
Utmärkt redogörelse.
Självbärande CHR vagnar med isolering så är vi framme på 1950 talet om jag förstår saken rätt.
När vi nu diskuterar CHR vagnar så fins det ju några kemikalievagnar (EKA) inregistrerade hos BJ. Med de jag sett har mycket liten (smal) tank.
Hittade dock här: http://www.historiskt.nu/normalsp/bj/rullande/gdg8.pdf
BJ Us 502029-30 med 19,2 kbm och 5 meter axelavstånd. Ägd av EKA.
Kan detta vara en självbärande CHR typ?
BJ

CHR Tankvagnar.

av Jesper, Tuesday, August 23, 2011, 10:08 (4624 dagar sedan) @ BJ

Tack Jesper.
Utmärkt redogörelse.
Självbärande CHR vagnar med isolering så är vi framme på 1950 talet om jag förstår saken rätt.
När vi nu diskuterar CHR vagnar så fins det ju några kemikalievagnar (EKA) inregistrerade hos BJ. Med de jag sett har mycket liten (smal) tank.
Hittade dock här: http://www.historiskt.nu/normalsp/bj/rullande/gdg8.pdf
BJ Us 502029-30 med 19,2 kbm och 5 meter axelavstånd. Ägd av EKA.
Kan detta vara en självbärande CHR typ?
BJ

Nix, de är tillverkade av Orenstein & Koppel 1939.
/Jesper

CHR Tankvagnar.

av BJ, Tuesday, August 23, 2011, 10:17 (4624 dagar sedan) @ Jesper

Tack igen.
Alltså ingen av Jeco´s vagnar kan passa som GDG vagnar.
Nedan en länk till Stinsen med bland annat en Esso vagn på bild som väll är en exakt förebild för Jeko vagnen.
Vilket nummer kan denna vagn och eventuella serie haft på 50talet?
BJ

PS: Jag ser nu att du upptäckte samma vagn som jag.
http://www.stinsensforum.se/jecos-nya-tankvagnar-t8316.html

CHR Tankvagnar.

av Jesper, Tuesday, August 23, 2011, 10:14 (4624 dagar sedan) @ Jesper

Lite (eller mycket) trist att Jeco valde underredesvarianten med plan ända. Vad jag har kunnat se har den varianten endast använts till vagnar med rökrör för brännare eller med slingor för dessa och torde ha att göra med placeringen av dessa rör i tankens nederkant.
Fortsätter att hänvisa till repron, på s 5 har vi ett exempel på denna variant med Gokefs Q12 503538 från 1948. Senare kom även varianten med traditionellt ramverk för vagnar med rökrören (Esso-vagnen längst ner på s 5). Det var en i högsta grad liten del av vagnarna som byggdes i dessa utföranden, ja det är nog inte vågat att säga att de till och med var en minoritet även bland isolerade vagnar. Det vanliga verkar istället ha varit att de "klassiska" sluttande ändpartierna från oisolerade vagnar även gällde majoriteten av de isolerade vagnarna. I den mån dessa vagnarna hade någon form av uppvärmning så var det bara ångslinga jag tror att även oisolerade vagnar kunde ha den utrustningen.

Bara för man skriver så så kommer det ett klockrent exempel på en vagn helt enligt Jecos koncept... Det är en hård värld vi lever i;-)
http://www.stinsensforum.se/jecos-nya-tankvagnar-t8316.html se bilderna en bit ner i inlägg från Johan S.
Någon som har nummer på vagnen i Storfors så man kan placera den i tid?
/Jesper

CHR Tankvagnar.

av BJ, Tuesday, August 23, 2011, 10:37 (4624 dagar sedan) @ Jesper

Lite (eller mycket) trist att Jeco valde underredesvarianten med plan ända. Vad jag har kunnat se har den varianten endast använts till vagnar med rökrör för brännare eller med slingor för dessa och torde ha att göra med placeringen av dessa rör i tankens nederkant.
Fortsätter att hänvisa till repron, på s 5 har vi ett exempel på denna variant med Gokefs Q12 503538 från 1948. Senare kom även varianten med traditionellt ramverk för vagnar med rökrören (Esso-vagnen längst ner på s 5). Det var en i högsta grad liten del av vagnarna som byggdes i dessa utföranden, ja det är nog inte vågat att säga att de till och med var en minoritet även bland isolerade vagnar. Det vanliga verkar istället ha varit att de "klassiska" sluttande ändpartierna från oisolerade vagnar även gällde majoriteten av de isolerade vagnarna. I den mån dessa vagnarna hade någon form av uppvärmning så var det bara ångslinga jag tror att även oisolerade vagnar kunde ha den utrustningen.

Bara för man skriver så så kommer det ett klockrent exempel på en vagn helt enligt Jecos koncept... Det är en hård värld vi lever i;-)
http://www.stinsensforum.se/jecos-nya-tankvagnar-t8316.html se bilderna en bit ner i inlägg från Johan S.
Någon som har nummer på vagnen i Storfors så man kan placera den i tid?
/Jesper

Vi får hoppas på att Kjell vet nummret på denna vagn. Skulle vara trevligt att få veta.

När det gäller självbärande CHR vagnar så är det möjligen så att vagnar med "raka" ändpartier är lika med vagnar som levererades med isolering.??!!
Även Gulfvagnar hittas med raka ändpartier.
Se Ulf´s bild nedan (tar mig friheten att lägga ut Ulf´s bild då hans hemsida inte fungerar)

Vet att Jens, som troligen är idespruta för Jeco har forskat en del i detta och i slutet av 90talet tog han fram en del förlagor till dessa vagnar i både oisolerat och isolerat utförande.
Tanken var att Modellproduktion skulle komma med byggsatser. Se nedan.
BJ
[image]
[image]

CHR Tankvagnar.

av Jesper, Tuesday, August 23, 2011, 11:24 (4624 dagar sedan) @ BJ

Bara för man skriver så så kommer det ett klockrent exempel på en vagn helt enligt Jecos koncept... Det är en hård värld vi lever i;-)
http://www.stinsensforum.se/jecos-nya-tankvagnar-t8316.html se bilderna en bit ner i inlägg från Johan S.
Någon som har nummer på vagnen i Storfors så man kan placera den i tid?
/Jesper


Vi får hoppas på att Kjell vet nummret på denna vagn. Skulle vara trevligt att få veta.
BJ

Det tar på förtroendekapitalet...
Skämt å sido så misstänker jag att det är en vagn från mitten av 50-talet, den ser "ny" ut. Esso köpte en hel del vagnar från Chr Olsson kring 1956, några nummerserier var 505238-505287 och 505440-505489.
Jecos 65031 anges som Uh 070 1599. Den vagnen var Q12 505479, tillv av Chr Olsson i dec-56 och om den stämmer så kanske det rent av är samma vagn.
Vi hade ett gäng Esso-vagnar stående i Lesjöfors på 90-talet: Uh 070 1529 (Q12 505257), Uh 070 1530 (Q12 505258) och Uh 070 1569 (Q12 505449), kanske är det någon av dem som letat sig söderut?
/Jesper

CHR Tankvagnar.

av BJ, Tuesday, August 23, 2011, 15:50 (4623 dagar sedan) @ Jesper

Fick tilsänt mig från en god vän några bilder över isolerade CHR vagnar.
Först en vagn med Mobil reklam.
Troligen är det Uh0702116-2. Och denna vagn har också "raka" ändar

[image]

Här en vagn med reklam för MUNKEDALS AB Uh0702169-1 Denna vagn har sluttande ändpartier. Är denna en tidigare icke isolerad vagn?
Bilder från Stig Johansson
BJ

[image]

CHR Tankvagnar.

av Jesper, Tuesday, August 23, 2011, 18:42 (4623 dagar sedan) @ BJ

Fick tilsänt mig från en god vän några bilder över isolerade CHR vagnar.
Först en vagn med Mobil reklam.
Troligen är det Uh0702116-2. Och denna vagn har också "raka" ändar

[image]

Här en vagn med reklam för MUNKEDALS AB Uh0702169-1 Denna vagn har sluttande ändpartier. Är denna en tidigare icke isolerad vagn?
Bilder från Stig Johansson
BJ

[image]

Nu är det inte bara tumskruvarna som dras åt, snarare hela garroteringen :-D
Snart vågar jag inte skriva något utan att sätta dit ett stort frågetecken för det här är ungefär som när någon kommer och säger att jorden är rund fastän man gått och trott att den varit platt.
Jag har mest försökt reda ut ordningen under Chr Olssons första 10 år. Det är då som det råder lite oordning bland tillverkningsnummer men samtidigt så har det också varit från denna tid som det finns mest arkivmaterial och som flest foton kommer ifrån, t ex Chr Olsson reklammaterial, Stig Nybergs fotoarkiv och ett par från SKFs arkiv. Tack vare fotona så har man kunnat förstå innebörden i en del av allt det skrivna materialet. Nu upptäcker man plötsligt att det finns en helt ny värld från mitten av 50-talet...

I de fall när man vet att det finns teknikövergångar som inte syns i de källor så blir det tufft, man kan se att något händer, vagnserier blir tyngre men man vet inte alltid vad det kommer sig av för samtidigt blir konstruktionerna kraftigare med högre lastförmåga och större volymer på tankarna. Då är det precis sådan här hjälp man behöver i form av fina foton att sätta i relation till de siffror man redan har även om de må stjälpa den gamla världsbilden.
Jag har antecknat bägge vagnarna både innan och efter de hamnade i Ekefors men inte fasen tänkte jag på konstruktionerna då, första gången för ca 20 år sedan var jag bara glad över nya upptäckter av Chr Olsson-vagnar.
Nu får i stället bilder från andra hjälpa till att reda ut och pricka in utvecklingen av tankvagnar i Sverige.

Vi börjar med Mobil-vagnen:
tillverkad av Chr Olsson, Falkenberg (nr 4128) 1957 som SJ Q12 506217 och levererad till Kol & Koks.
Tilldelad UIC-nr Uh 21-74-070 2116-1 1966 (tidpunkt för faktisk ommärkning obekant)
En googling ger att oljedistributionen inom Kol & Koks såldes till Mobil 1967.
Fotot visar att vagnen sedan fått nedgraderad utbyteskod från 21-74- till 20-74-.
1980 ska vagnen ha tilldelats nytt nummer Ze 44-74-708 1111-1 (med reservation för utbyteskod/k-siffra) men ommärkning utfördes uppenbarligen inte.
Jag vet inte vem som ägde vagnen sista tiden. Värmecenter Lennart Roy i Borås köpte några Mobil-vagnar och märkte om dessa. Kanske gällde det även denna vagn även om den inte märktes och målades om som de andra. Det var nog inget plus att vagnen saknade tryckluftbroms.
Jag tror att vagnen så småningom hamnade i Ekefors tillsammans med bl a Munkedals-vagnen på nästa foto.
Vagnen har endast handbroms och levererades med en rymd av 24,9 kbm och en vikt på 12,05 ton. Det motsvarar Esso-vagnen i Storfors frånsett att denna har tryckluftbroms men i övrigt verkar konstruktionen vara densamma.

Så till Munkedals-vagnen, fotot ser f ö ut att vara taget i Munkedal:
tillverkad av Chr Olsson, Falkenberg (nr 421) och lev 3 feb 1951 som SJ Q12 504051.
Vagnen har gamla mått som t ex axelavstånd på 5,0 m, löb på 9,0 m och volym på 23,5 kbm och även konstruktionen ser ut att vara den gamla "klassiska". Vikten vid lev är 11,87 ton vilket tyder på att vagnen var isolerad redan vid lev. Kopplingen för ånga syns tydligt på gaveln.
Trots att man låter isolera många lite äldre vagnar när denna vagn tillverkas så levereras fortfarande vagnar oisolerade men det är blandat. Munkedal köpte 7 vagnar kring årsskiftet 1950/-51; Q12 502705-708 och 504051-053. Vagnarna i första serien väger omkring 400 kg mindre än andra serien vilket i runda svängar motsvarar isolering. Viktskillnaderna före/efter isolering brukar ligga på runt 4-600 kg.
Vid UIC-numreringen 1966 tilldelas vagnen Uh 21-74-070 2169-0 men precis som Mobil-vagnen har även denna vagn senare fått utbyteskoden nedgraderad från 21-74- till 20-74- med ny kontrollsiffra -1. Vet inte om vagnen tilldelades något nytt littera och nummer 1980.
Vagnen stod länge i Munkedal tillsammans med några syskon innan den till slut ska ha hamnat i Ekefors.
/Jesper

CHR Tankvagnar.

av BJ, Tuesday, August 23, 2011, 20:40 (4623 dagar sedan) @ Jesper

I de fall när man vet att det finns teknikövergångar som inte syns i de källor så blir det tufft, man kan se att något händer, vagnserier blir tyngre men man vet inte alltid vad det kommer sig av för samtidigt blir konstruktionerna kraftigare med högre lastförmåga och större volymer på tankarna. Då är det precis sådan här hjälp man behöver i form av fina foton att sätta i relation till de siffror man redan har även om de må stjälpa den gamla världsbilden.

/Jesper

Fantastisk redogörelse Jesper. Tackar och bugar.

Tror kanske du är inne på rätt linje? Teknikutveckling! Tidiga vagnar fram till ca 1955 har oavsett om de är oisolerade eller isolerade sluttande ändpartier. Senare vagnar oftast med större volym har raka ändpartier.
ARA vagnen nedan är väll ett exempel på att även oisolerade vagnar har raka ändpartier.

[image]

Även OK vagnen Q12 502808 till höger om BP Tatra vagnen är oisolerad och har raka ändpartier.Eller ser jag fel? OBS detta foto vet jag ej var jag sammlat upp. Ber om ursäkt på förhand om någon nu blir stött för att jag visar det.
BJ
[image]

Även den oisolerade OK vagnen på Ulf Erikssons foto nedan har raka ändpartier.

[image]

COF Tankvagn 421

av Ulf L Eriksson @, Luleå, Thursday, August 25, 2011, 00:14 (4622 dagar sedan) @ Jesper

Fick tilsänt mig från en god vän några bilder över isolerade CHR vagnar.
Först en vagn med Mobil reklam.

...

Här en vagn med reklam för MUNKEDALS AB Uh0702169-1 Denna vagn har sluttande ändpartier. Är denna en tidigare icke isolerad vagn?
Bilder från Stig Johansson
BJ

[image]


...

Så till Munkedals-vagnen, fotot ser f ö ut att vara taget i Munkedal:
tillverkad av Chr Olsson, Falkenberg (nr 421) och lev 3 feb 1951 som SJ Q12 504051.
Vagnen har gamla mått som t ex axelavstånd på 5,0 m, löb på 9,0 m och volym på 23,5 kbm och även konstruktionen ser ut att vara den gamla "klassiska". Vikten vid lev är 11,87 ton vilket tyder på att vagnen var isolerad redan vid lev. Kopplingen för ånga syns tydligt på gaveln.

...
Vid UIC-numreringen 1966 tilldelas vagnen Uh 21-74-070 2169-0 men precis som Mobil-vagnen har även denna vagn senare fått utbyteskoden nedgraderad från 21-74- till 20-74- med ny kontrollsiffra -1. Vet inte om vagnen tilldelades något nytt littera och nummer 1980.
Vagnen stod länge i Munkedal tillsammans med några syskon innan den till slut ska ha hamnat i Ekefors.
/Jesper

Nedgradering av utbyteskoden till 20 bör väl vara avhängigt den i internationella sammanhang illa tålda bromsen av typ HiK-G med vilket den här skorven fick nöja sig ända till den ströks ur rullorna 1981. Den utgången var väl tämligen given redan 1980 men någon mindre förutseende hade ändå avdelat nytt nummer 4474 7241135-7 med litterat Zekk åt den. Sedan kan man fråga sig när bilden är tagen. Med isoleringen kvar är det svårt att se var man bantade bort de kilon som försvunnit sedan leveransen då senast angivna vikt var 11,4 ton

COF Tankvagn 421

av Jesper, Thursday, August 25, 2011, 09:03 (4622 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Nedgradering av utbyteskoden till 20 bör väl vara avhängigt den i internationella sammanhang illa tålda bromsen av typ HiK-G med vilket den här skorven fick nöja sig ända till den ströks ur rullorna 1981. Den utgången var väl tämligen given redan 1980 men någon mindre förutseende hade ändå avdelat nytt nummer 4474 7241135-7 med litterat Zekk åt den. Sedan kan man fråga sig när bilden är tagen. Med isoleringen kvar är det svårt att se var man bantade bort de kilon som försvunnit sedan leveransen då senast angivna vikt var 11,4 ton.

Ja vikten är skum men det hände ju att det blev fel ibland. Vet inte när de ställdes upp på stationen i Munkedal (90/91 stod de iaf där), har för mig att någon berättade att de dessförinnan stod ett tag nere i hamnen. De ska sedan ha stått på samma plats i Munkedal framtill mitten av 90-talet, kanske ännu längre. Har inte koll på när de till slut hamnade nere i Ekefors.
Vagnen stod tillsammans med Uh 21-74-070 2170-8 (Q12 504052) som alltså fick behålla utbytsekoden 21- och Uah 20-74-075 0246-8 (Q12b2 504719).

När kan man ha börjat gradera ned utbyteskoden på vagnarna (rent generellt)?
Uh 20-74-070 2169-1 R2A 75-11-18
Uh 21-74-070 2170-8 R4 70-02-02
Uah 20-74-070 0246-8 R4 73-10-04
Noterade inte rev-intervallen men med t ex 4 år så torde vagnarna slutat användas kring mitten av 70-talet utifrån sista revisionerna, möjligen om de fick gå längre internt från hamnen upp till bruket. Utifrån revisionerna så kan man gissa att nedgraderingarna började under första halvan av 70-talet men det är farligt att gissa med så många osäkra faktorer.
/Jesper

CHR Tankvagnar.

av Micke Carlsson., Thursday, August 25, 2011, 10:08 (4622 dagar sedan) @ Jesper

Lite (eller mycket) trist att Jeco valde underredesvarianten med plan ända. Vad jag har kunnat se har den varianten endast använts till vagnar med rökrör för brännare eller med slingor för dessa och torde ha att göra med placeringen av dessa rör i tankens nederkant.
Fortsätter att hänvisa till repron, på s 5 har vi ett exempel på denna variant med Gokefs Q12 503538 från 1948. Senare kom även varianten med traditionellt ramverk för vagnar med rökrören (Esso-vagnen längst ner på s 5). Det var en i högsta grad liten del av vagnarna som byggdes i dessa utföranden, ja det är nog inte vågat att säga att de till och med var en minoritet även bland isolerade vagnar. Det vanliga verkar istället ha varit att de "klassiska" sluttande ändpartierna från oisolerade vagnar även gällde majoriteten av de isolerade vagnarna. I den mån dessa vagnarna hade någon form av uppvärmning så var det bara ångslinga jag tror att även oisolerade vagnar kunde ha den utrustningen.

Stämmer att det förekom oisolerade vagnar med ångslinga, exempelvis SNJ 500117 och 119, O&K 1931. Denna utrustning hörde ihop med tyngre bränslen t ex EO3 som kunde få kallna under transport men då måste värmas för lossning.

Isolerade Nynäs/C Olsson-vagnar med ångslinga är SNJ 500101-105 (20 74 070 3865-3878). Vagnar 106-114, 142-166, 270-275 (3870-3878, 3905-3929, 2276-2281) är CO eldrörsvagnar varav 147-166 är inköpta begagnade 1951 och 270-275 år 1958. 122-141 (3885-3904) är CO oisolerade vagnar. 122-123 var RIV-märkta.

Vagndata från Nynäshamn

CHR Tankvagnar.

av Asgeir, Tuesday, August 30, 2016, 23:49 (2789 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Hei, tar opp denne tråden etter å ha søkt nytteløst på nettet :-|

Kan noen identifisere eieren av SJ Q12 nr. 504517? - en Chr. Olsson tankvogn som er fotografert i Trondheim i tidsrommet 1956 - 60: DigitalMuseum i Norge

Takknemlig for alle innspill :-)

Asgeir Stordahl

CHR Tankvagnar.

av Ola Almquist, Wednesday, August 31, 2016, 00:20 (2789 dagar sedan) @ Asgeir

Hei, tar opp denne tråden etter å ha søkt nytteløst på nettet :-|

Kan noen identifisere eieren av SJ Q12 nr. 504517? - en Chr. Olsson tankvogn som er fotografert i Trondheim i tidsrommet 1956 - 60: DigitalMuseum i Norge

Takknemlig for alle innspill :-)

Asgeir Stordahl

Den tycks vara märkt Bolidens Gruvaktiebolag, hemstation troligen Skelleftehamn.

M.v.h.
Ola

CHR Tankvagnar.

av Asgeir, Wednesday, August 31, 2016, 00:41 (2789 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tusen takk det var raskt identifisert :-)

Mvh Asgeir