X1 - valet är gjort (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av HP, Monday, August 22, 2011, 20:42 (4628 dagar sedan)

Hej!
Härmed meddelas att det är X1 3019 som kommer att bevaras, medan 3081 på sikt kommer att åderlåtas på reservdelar och skrotas.

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM

X1 - valet är gjort

av HJP, Monday, August 22, 2011, 22:05 (4628 dagar sedan) @ HP

Hej!
Härmed meddelas att det är X1 3019 som kommer att bevaras, medan 3081 på sikt kommer att åderlåtas på reservdelar och skrotas.

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM

****
Kul!
Då har vi en X1:a till eftervärlden :-)

HJP

X1 - valet är gjort

av Fredrik Bergman, Göteborg, Monday, August 22, 2011, 22:10 (4628 dagar sedan) @ HJP

Hej!
Härmed meddelas att det är X1 3019 som kommer att bevaras, medan 3081 på sikt kommer att åderlåtas på reservdelar och skrotas.

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM

****
Kul!
Då har vi en X1:a till eftervärlden :-)

HJP

Japp! Då väntar jag på en Ue eller Uf som nästa fordon.:-)

X1 - valet är gjort

av Peter Berggren, Monday, August 22, 2011, 22:33 (4628 dagar sedan) @ Fredrik Bergman

Japp! Då väntar jag på en Ue eller Uf som nästa fordon.:-)

Är det inte meningen X1:an ska gå själv, som ett årgångståg från 1960-talet?

X1 - valet är gjort

av Fredrik Bergman, Göteborg, Tuesday, August 23, 2011, 20:50 (4627 dagar sedan) @ Peter Berggren

Japp! Då väntar jag på en Ue eller Uf som nästa fordon.:-)


Är det inte meningen X1:an ska gå själv, som ett årgångståg från 1960-talet?

Absolut. Men, jag tycker att en Ue/Uf behöver bevaras för eftervärlden precis som en moderniserad Dm3!

X1 - valet är gjort

av Conny Sernfalk, Wednesday, August 24, 2011, 10:40 (4626 dagar sedan) @ Fredrik Bergman

Hej!
Härmed meddelas att det är X1 3019 som kommer att bevaras, medan 3081 på sikt kommer att åderlåtas på reservdelar och skrotas.

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM

****
Kul!
Då har vi en X1:a till eftervärlden :-)

HJP


Japp! Då väntar jag på en Ue eller Uf som nästa fordon.:-)

Ue/Uf är ju ombyggda och mordaniserade Ub lok.
Ub lokens bevarande är väl tillgodosedda när det gäller bevarande.
SJVM har redan det första Ub loket bevarat (163). Nässjö Järnvägsmuseum har ett och slutligen har GBBJ ett TGOJ ub lok.
Även om jag själv aldrig varit någon vän att X1 (som resenär)så gratulerar jag SJVM (och X1 entusiaster) att trots krympande kostym har SJVM räddat ett exemplar till eftervärlden.
Det finns f.ö ganska gott om bevarade Elmotorvagnar även om några skrotats ut senaste året främst p.g.a prioritering / bristande resurser. Dom bevarade typer jag kommer på är bl.a X16/17, X7, Yoa2, X20 och nu X1. Därutöver elmotorvagn/ar från SSnJ och TGOJ. Kanske jag glömt någon motorvagnstyp.
Sedan är det en annan sak att det alltid finns personer som anser att mer borde bevaras trots den faktiska situation att både museiföreningar och SJVM står och kommer att stå inför strama prioriteringar både gällande nyanskaffningar och möjliga upprustningar.
Jag ligger inte någon värdering huruvida det är för mycket eller litet bevarat. Oavsett tyckande kommer detta att visa sig i framtiden, förvisso utifrån dagens prioriteringar. Detta är varje förenings egen angelägenhet där enskilda medlemmar och aktiva kan påverka.
När det gäller SJVM ska man inte glömma att trots pågående avvecklingar av rullande materiel från (som i mitt tycke är ganska moderata) har Sverige kanske världens främsta Järnvägsmuséum gällande rullande materiel som är väl omhändertagna. Sverige är t.ex det land i världen som har flest Beyer & Peacock lok bevarade. T.o.m fler än i Stor-Britanien.

X1 - valet är gjort

av ford56, Wednesday, August 24, 2011, 11:18 (4626 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Nu är vi ju helt från tråden men MBV har ju även Ud 868 fler bevarade som inte väntar på skrot ?

Sonny

X1 - valet är gjort - En annan bevarad X1:a

av HJP, Tuesday, August 23, 2011, 21:25 (4627 dagar sedan) @ HP

Hej!
Härmed meddelas att det är X1 3019 som kommer att bevaras, medan 3081 på sikt kommer att åderlåtas på reservdelar och skrotas.

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM

****
[image]

Åtminstone en liten bit av X1 3020 är bevarad.
Fotograferad på Spårvägsmuseet i Stockholm 23 augusti 2011.

HJP

X1 - valet är gjort - En annan bevarad X1:a

av ford56, Tuesday, August 23, 2011, 23:35 (4627 dagar sedan) @ HJP

Jo men det där stympade liket blir inte jag glad av.

S.:-D:-(

X1 - valet är gjort - En annan bevarad X1:a

av Hans W, Tuesday, August 23, 2011, 23:57 (4627 dagar sedan) @ ford56

Jo men det där stympade liket blir inte jag glad av.

S.:-D:-(

Det "upputsade bruksskicket" som det museet vill ha på fordonen ser även här för dj-t ut. Stumpen borde förstås ha återställts i originautseendet med de stora siffroran i fronten.

X1 - valet är gjort - En annan bevarad X1:a

av HJP, Wednesday, August 24, 2011, 08:27 (4626 dagar sedan) @ Hans W

Jo men det där stympade liket blir inte jag glad av.

S.:-D:-(


Det "upputsade bruksskicket" som det museet vill ha på fordonen ser även här för dj-t ut. Stumpen borde förstås ha återställts i originautseendet med de stora siffroran i fronten.

****
Nja, [b]ford56[/b] och [b]Hans W[/b], ni ställer stora krav.
Spårvägsmuseet har naturligtvis inte plats med en hel X1-enhet, så detta är bättre än inget.
Att återställa denna till ursprungsskick, skulle ställa stora krav på både arbetsinsats och pengar. Bara att byta vindrutorna är ett stort projekt. Jag ser denna del av en X1:a, som en påminnelse om hur ett lokaltåg såg ut en gång i tiden, och det finns ingenting som säger att ett museiföremål måste återställas till leveransskick. Allt är av intresse.

Att visa upp äldre fordon i bruksskick, har en stor poäng. Hela vardagskänslan finns kvar. Om alla fordon i museet, skulle vara i nyskick, skulle mycket gå förlorat. Därmed inte sagt, att Järnvägsmuseets mycket fina renoveringar är fel - tvärtom. Här handlar det ofta om förfallna fordon, som "lever upp" på nytt, till glädje för många.

En stor fördel med Spårvägsmuseet är att de satsar på barnen - den kommande generationen. Jag kom dit en lördag, för en tid sedan, i tron att museet öppnade 10:00. När jag anlände 10:45, så var det kö med barnfamiljer(!!) vid entrén. Vilket annat museum kan visa upp en sådan sak?

Nej, istället för att racka ner på X1 3020, bör ni glädjas åt att man åtminstone har den. Aternativet hade varit skroten.
Glöm inte heller, att detta är ett spårvägsmuseum, och X1 är ganska mycket "järnväg".

HJP