Prisbild för järnvägsskyltar (Järnväg allmänt)

av Jimmy Håkman, Saturday, July 05, 2008, 22:39 (5770 dagar sedan)

Lovade en bekant att försöka ta reda på ett ungefärligt prisläge för diverse järnvägsskyltar inför en eventuell kommande försäljning. Har någon här på forumet någon uppfattning om prisbilderna för lokskyltar (el- och diesellok) samt tillverkarskyltar (diesellok och personvagnar)? Tack på förhand!

Prisbild för järnvägsskyltar

av Jocke @, Saturday, July 05, 2008, 22:51 (5770 dagar sedan) @ Jimmy Håkman

Hej

Priserna kan variera beroende på vad för lok typ det är

Vad för typ är du vill ha reda på????

Jocke

Prisbild för järnvägsskyltar

av Jimmy Håkman, Saturday, July 05, 2008, 23:00 (5770 dagar sedan) @ Jocke

Personen i fråga har flera olika varianter av skyltar, så frågan var ganska generellt ställd. Jag har för mig att det bl.a. rör det sig om lokskyltar till Da, Hg, Ma, Ub, T21, V3 samt diverse olika tillverkarskyltar till nämnda lok och anonyma tillverkarskyltar för personvagnar.

Prisbild för järnvägsskyltar

av Jocke, Saturday, July 05, 2008, 23:30 (5770 dagar sedan) @ Jimmy Håkman

vilket nr är det på T21 skylten?????

Jocke

Prisbild för järnvägsskyltar

av Kurt Möller, Sthlm, Saturday, July 05, 2008, 22:56 (5770 dagar sedan) @ Jimmy Håkman

Loknummerskyltar SJ (el- och diesellok):

I stort sett vadsomhelst, beroende på raritetsgrad, ålder o skick! Exempel på priser som jag själv INTE skulle underskrida om jag t ex sålde såna till fast pris till förmån för en museibana:

Gammal snygg D-loksskylt, mässing - minst 3 000 kr. Kromad minst 2 500 kr. Udda gamla skyltar (Oa/Oc/Od/Of, Ua) dubbelt så mckt, nyare (Ha/Öd/Ub) lite mindre. Rariteter typ Mg, Bk o sånt MERA!!! Diesel ung. samma nivå el lite mindre. Rariteter typ f d SNJ hur mycket som helst...!

Tillverkarskyltar (diesellok och personvagnar): Från 500 spänn o uppåt... Omöjligt att säja ngt bestämt - det finns ju hundratals olika.

Prisbild för järnvägsskyltar

av Lars-Olof Hansson, Saturday, July 05, 2008, 23:24 (5770 dagar sedan) @ Kurt Möller

Vad är prisbilden för SJ-standardloksskyltar från ånglok (med förhöjda siffror och bokstäver) litt B, N, J, L osv.
Litt. L har fö. texten Sveriges Statsbanor inverkar detta på värdet?
Är det stor skillnad i pris på mässing resp. järnskyltar?
Har målade skyltar något värde?
L-O H

Prisbild för järnvägsskyltar

av Kurt Möller, Sthlm, Saturday, July 05, 2008, 23:33 (5770 dagar sedan) @ Lars-Olof Hansson

Vad är prisbilden för SJ-standardloksskyltar från ånglok (med förhöjda siffror och bokstäver) litt B, N, J, L osv.

2 000 till 4 000 /jfr nedan/; mera för rara ex. typ gamla L m txt "Sv. Statsbanor"

Litt. L har fö. texten Sveriges Statsbanor, inverkar detta på värdet?

O ja!!

Är det stor skillnad i pris på mässing- resp. järnskyltar?

Javisst - jfr ovan.

Har målade skyltar något värde?

Det varierar. SNYGGT målade järnskyltar som uppenbarligen har originalmärkningen fr 40-talet kvar brukar inbringa en slant - fast det beror förstås helt på hur ovanliga dom är.

Prisbild för järnvägsskyltar

av Peter K @, Forsa, Sunday, July 06, 2008, 09:59 (5770 dagar sedan) @ Jimmy Håkman

Har fått uppfattningen att ellokskyltar i allmänhet ligger lite högre i pris än de från ånglok.
Då både diesel- och nyare ellokskyltar (efter 1930ca) har kromad yta spelar skicket otroligt stor roll för priset. Repor och porer drar ner, likaså om kromet har flagat vilket inte är ovanligt på de från 50-talet.

Vidare spelar det roll vad det är för loktyp och i vissa fall vilken indivd det handlar om. Därför måste varje skyltindivid värderas var för sig.

Gjutna järnskyltar med påmålade siffror anser jag bara ha ett värde om de har sin orginalmålning kvar. Vid en renovering skulle vilka siffror som helst kunna ha målats på...

Detta med orginalmålning tycker jag höjer värdet även på övriga skyltar. Kanske inte lika vackert, men ändock orginal som de såg ut på loket.
Likaså bör topparna inte heller putsas för hårt. Inget slipmedel, defintivt inte på kromade skyltar!

Så för att kunna ge en rättvis värdering måste varje skylt ses var för sig.


/Peter K

Prisbild för järnvägsskyltar - Priser på tradera

av Niklas Biedermann ⌂ @, Wednesday, July 09, 2008, 21:40 (5766 dagar sedan) @ Jimmy Håkman

En prisbild fås genom tradera eftersom man där kan se vad folk verkligen betalat och inte bara vad någon hoppas att få ut men kanske aldrig lyckas få sålt för.
Jag har noterat priser lite sporadiskt:

D, Da, Ub, Hg nummerskyltar verkar gå för mellan ca 800 till drygt 3000 (både kromade och mässing) beroende på skick och framförallt köparnas humör. Jag har en känsla av att D och Da är populärare än t.ex. Ub, Hg mfl. Ångloksskyltar (B, E, E2, S) mässing har gått för ca 2200-3500 kr.
Målade järnskyltar från ånglok har som mest kommit upp i över drygt 1000 och de har då varit i "orginalskick", gick nån ommålad för ingenting (hundralapp typ).

Sen finns undantag uppåt (högsta jag sett på tradera är ca 7800 kr, men jag tror det bara var tre skyltar totalt som tog sig över 4200 kr senaste åren) både bland vanligare ellok och givetvis uddaskyltar men det är för få för att det ska gå att säga nåt generellt. Samma gäller för littera som det bara sålts nån enstaka av.

Tillverkarskyltar från el och diesellok 250-500 kr, har nog sålts nåt dussin och de enda undantagen (dyrare) har varit skyltar från före säg 1933. Ånglokstillverkare har oftast hamnat på 500-1500 med enstaka undantag.

Tillverkare Personvagnar/godsvagnar 20 kr och uppåt. Mycket sällan en skylt går för över säg 500 kr och då är de ovanliga. De flesta verkar hamna i intervallet 100-250 kr för mässing & järnskyltar som är 50-100 år gamla. (mer för de äldre, mindre för de nyare)

Godsvagnslitteraskyltar: Har inte sett nån som gett över 100 kr men det har knappt sålts någon (Sj & SRJ kommer jag ihåg).

Priserna ovan är vad som varit de senaste 2 åren (det har sålts ca 40 nummerskyltar) och avser alltså oskadade skyltar utlagda styckvis på tradera, med vettig bild och att säljaren skickar, saker som ska hämtas, skyltarna i parti, ingen bild mm ger bara en bråkdel men sparar naturligtvis tid för säljaren.
Som synes är altså variationer på en faktor 3-4 normalt.

Generellt kan också sägas att blästring eller slipning ofta raserar värdet totalt medans avlutning och varsam putsning (slitage från aktiv tid bibehållen) samt målning höjer värdet ibland men inte alltid. De loknummerskyltar som gett under 1000 har t.ex. ofta varit blästrade.

Med reservation för fel och att jag ju säkerligen missar många auktioner.

/Niklas

Prisbild för järnvägsskyltar - Priser på tradera

av Kalle @, Tuesday, June 09, 2009, 16:54 (5432 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Hej
Har 11 st järnvägsskyltar och skulle behöva hjälp med vad dom är värda.
Mässing och gjutna. Den äldsta är från 1881, nyaste från 1948.
Kan Du ringa mig på 0176-50340.

Prisbild för järnvägsskyltar - Priser på tradera

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Tuesday, June 09, 2009, 20:18 (5432 dagar sedan) @ Kalle

Mejla: kurt_moller@hotmail.tabort.com