LNJ 2 (Järnväg allmänt)

av Mattias J, Saturday, September 03, 2011, 11:33 (4591 dagar sedan)

Uppsala-Länna och Länna-Norrtälje Järnvägars loknumrering och jonglerande med lok är aningen förvirrande emellanåt, men så mycket tycker jag mig ha kommit fram till som att LNJs lok2 hette "Upland" och var Nohab tillv.nr. 171. Detta verkar också ha varit det enda av banornas lok som inte följde med till SRJ 1909, så vet någon något om vad som hände med det loket?
(Jag har en litet diffus uppgift om att även blivande DONJs lok 2 ska ha hetat "Upland", kan det finnas en koppling?)

LNJ 2

av Morshyttan, Saturday, September 03, 2011, 12:09 (4591 dagar sedan) @ Mattias J

Uppsala-Länna och Länna-Norrtälje Järnvägars loknumrering och jonglerande med lok är aningen förvirrande emellanåt, men så mycket tycker jag mig ha kommit fram till som att LNJs lok2 hette "Upland" och var Nohab tillv.nr. 171. Detta verkar också ha varit det enda av banornas lok som inte följde med till SRJ 1909, så vet någon något om vad som hände med det loket?
(Jag har en litet diffus uppgift om att även blivande DONJs lok 2 ska ha hetat "Upland", kan det finnas en koppling?)

ingen kan anklaga mig för att kunna mer än absolut nödvändigt om ånglok, men för en gångs skull kan ett artikel-material kanske ge en ledtråd:-)

loket skall ha varit helt som skrivs i början alltså NOHAB 171 som bliver ULJ 2 "upland".

sedemera skall det ha överförts till ULNJ (uppsala-länna-norrtälje järnväg som "3"för att slutligen hamna såsom SRJ 34.

Men sedan vete den, fast under fjolårets resa längs DONJ så berättads om ett ånglok "Upland" som tog sig ett ofrivilligt bad nära Linghed:-D i samband med någon vådlig färd.

Fyll gärna på ni som kan detaljerna, dvs om det är samma lok och om eventuella händelser.

Sedan upptäckte jag vid augusti-vistelsen gotlänningarna att KIRJ haft ett ånglok vid namn upland, men som gick under skärbrännaren på femtio-talet:-(

lite förslag men inget bestämt, de som kan åker/kör nog tåg på ULJ idag:-) ;-) :-D :-D

LNJ 2 fanns "två gånger" och båda hette Upland

av Johan Vinberg, Bromsten, Saturday, September 03, 2011, 13:02 (4591 dagar sedan) @ Morshyttan

Följande korrigerande lista (efter att LOK och Stig Lundin rett ut lite frågetecken) la jag ut för några veckor sedan. Ingen protesterade då så jag antar att den är korrekt.


ULJ 1 Upsala = SRJ 31 (byggt 1876)
ULJ 2 Lenna = SRJ 32 (byggt 1876)
LNJ 1 Roslagen = LNJ 3 från 1880-talets slut (byggt 1883)= SRJ 33
LNJ 2 Upland (byggt 1883) såld 1887 till DONJ, därför aldrig omnumrerad av LNJ eller SRJ
LNJ 3 Norrtelje = LNJ 6 från 1880-talets slut (byggt 1884)= SRJ 35
LNJ 4 Rånäs = LNJ 7 från 1880-talets slut (byggt 1884)= SRJ 36
LNJ 4 Upland = (byggt 1895)= SRJ 37
LNJ 5 von Essen blev snabbt ULJ 5 von Essen (byggt 1884) = SRJ 34
LNJ 6 = LNJ 3 före 1880-talets slut = SRJ 35
LNJ 7 = LNJ 4 före 1880-talets slut = SRJ 36
LNJ 8 Viking = (byggt 1902) = SRJ 38

Johan Vinberg
Lennabaneboksredaktör

LNJ 2 fanns "två gånger" och båda hette Upland

av Morshyttan, Saturday, September 03, 2011, 13:23 (4591 dagar sedan) @ Johan Vinberg

ser man på, de uppgifter jag hade var kanske innan utredandet så det är inget att tillägga:-)

annat än att det blir te å skriva om en del...;-)