Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger (JvmV informerar)

av Göran Engström, Saturday, September 03, 2011, 12:11 (4581 dagar sedan)

Trafikverket kommer att stänga järnvägsmuseum i Ängelholm, så vida ingen annan vill ta över verksamheten.
Den årliga förlusten lär vara 7 miljoner kronor.
Järnvägsmuseum i Ängelholm har kraftigt utökat sim personal sedan starten. Trafikverkets chef har naturligtvis insett, vilket slöseri det är med allmänna medel.
Hur skulle det vara om alla bibliotek, badhus, idrottsplatser, teatrar i landet gick med vinst!

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av QZGBT5, Saturday, September 03, 2011, 12:16 (4581 dagar sedan) @ Göran Engström

Trafikverket kommer att stänga järnvägsmuseum i Ängelholm, så vida ingen annan vill ta över verksamheten.
Den årliga förlusten lär vara 7 miljoner kronor.
Järnvägsmuseum i Ängelholm har kraftigt utökat sim personal sedan starten. Trafikverkets chef har naturligtvis insett, vilket slöseri det är med allmänna medel.
Hur skulle det vara om alla bibliotek, badhus, idrottsplatser, teatrar i landet gick med vinst!

I Nacka kommun privatiserar man (minst) ett bibliotek. Gissningsvis kommer detta bibliotek inte att drivas med underskott.

Privatteatrar finns det sedan länge. Om de redovisar vinst vet jag inte.

/Bengt

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Lennart Petersen, Saturday, September 03, 2011, 16:21 (4581 dagar sedan) @ QZGBT5

Trafikverket kommer att stänga järnvägsmuseum i Ängelholm, så vida ingen annan vill ta över verksamheten.
Den årliga förlusten lär vara 7 miljoner kronor.
Järnvägsmuseum i Ängelholm har kraftigt utökat sim personal sedan starten. Trafikverkets chef har naturligtvis insett, vilket slöseri det är med allmänna medel.
Hur skulle det vara om alla bibliotek, badhus, idrottsplatser, teatrar i landet gick med vinst!


I Nacka kommun privatiserar man (minst) ett bibliotek. Gissningsvis kommer detta bibliotek inte att drivas med underskott.

-------
Biblioteket lär inte gå runt med mindre än att man får ersättning från kommunen för verksamheten.


Privatteatrar finns det sedan länge. Om de redovisar vinst vet jag inte.

----------
Normalt ska dom gå runt av sig själva, en säsong kan vara förlust men långsiktig förlust ger nedläggning.

Museer är normalt helt beroende av bidrag från stat,kommun och eller andra intressegrupper företag och organisationer. Många bygger också på en hel del ideelt arbete. Ett av mycket få museer som bär sig lär vara Cornelis Vreeswijk museet i Gamla Stan som har stora inkomster av försäljning.

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Örat mot rälen, Saturday, September 03, 2011, 12:22 (4581 dagar sedan) @ Göran Engström

Skolans framtid är ju också på tapeten. Sälj av dem ihop så kan det bli något bra av det. Om nu skolan kan skärpa till sig och bli relevant för fler än rallarna. En ny ägare kanske kan få ordning på det.

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Johan Lundberg, Saturday, September 03, 2011, 12:30 (4581 dagar sedan) @ Örat mot rälen

Kungliga operan fick år 2009 380 miljoner i stadsbidrag!

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Öster/NOR, Saturday, September 03, 2011, 12:40 (4581 dagar sedan) @ Göran Engström

Det är nog dax att göra som de maritimamuseerna gjort, bilda en egen statsorganisation, fristående från verk...
Vet inte om gräset är grönare där men det verkar iaf funka av det lilla jag har kontakt med dem.

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Gustaf H. Wadsten @, Norköpings stad, Saturday, September 03, 2011, 13:35 (4581 dagar sedan) @ Göran Engström

Vad i helvola menar Trafikverket, stänga det fina muséet i Ängelholm, flytta hellre ner hela järnvägsmuséet från Gävle till Ängelholm, och stäng ner Moderna muséet och Nationalmuséum i Stockholm, konsten är tydligen viktigare än teknikhistoria.

P:S helvola är ingen svordom, det var ett uttryck som växlaren Torsten Lennartsson på RB använde sig av då han aldrig svor.

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Morshyttan, Saturday, September 03, 2011, 13:42 (4581 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten


P:S helvola är ingen svordom, det var ett uttryck som växlaren Torsten Lennartsson på RB använde sig av då han aldrig svor.

nej för i så fall skulle folk få svära sig fördärvade vid insjöar, det är blott en näckros-art han hänvisade till.
(tam variant för trädgårdsdammar finns åsså)

finns gott om dessa här i området där inga åsikter i det egentliga ämnet lägges av jävs-skäl ;-) :-) ;-)

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Jack Åkerlund, Saturday, September 03, 2011, 14:41 (4581 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

flytta hellre ner hela järnvägsmuséet från Gävle till Ängelholm...

Då blir det ju ännu länge för oss norrlänningar ;-)

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Torbjörn G, Saturday, September 03, 2011, 15:25 (4581 dagar sedan) @ Jack Åkerlund

"Då blir det ju ännu länge för oss norrlänningar ;-)"

Men närmare för oss sydlänningar...;-)
MVH
Torbjörn G

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Sune Nylén, Saturday, September 03, 2011, 22:51 (4580 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Är det inte tanken som räknas:-D :-D :-D Sune

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Tore Blom, Sunday, September 04, 2011, 09:58 (4580 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

"Järnspett" är ett annat sådant bra alternativ till de riktigt fula och grova sakerna som ibland sägs när det frestar på riktigt.

Och så vidare apropå svordomar, Låt mig klottra lite här, för det hände för bara något år sedan när vi har lite familjefika i verkstaden och vår gamla mor ca 85 år är hemma och mumsar kaker.
Storebror svär så till något i sin iver att färga/förstäka sin berättelse.
Omedelbart reagerar mor som fortfarande anser sig ha ansvar för den 60 åriga sonens uppfostran och allmänna beteende, -Usch svär´nte så! Du tror du ä tåffer men dä ä du´nte!!

Tore Blom

www.rubens.se
http://rubensmaskinhistoriska.blogspot.com/

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av strutsen i sanden, Saturday, September 03, 2011, 16:36 (4581 dagar sedan) @ Göran Engström

Det är en tragisk utveckling vi går till mötes kan man ju lugnt säga
Jaha, inte helt oväntat att museet i Ängelholm avvecklas eller avyttras. Trafikverket ska lägga även ner Vägmuseét i Borlänge också.
Dala-Demokraten
Frågan är väl vad kommer att vara kvar efter att Trafikverkets museipolitik har fått sagt sitt. Ett degradering och allt minskade anslag till den verksamheten.
Trafikverket har fullt upp med att riva alla möjliga slags byggnader för ofantliga summor pengar. Järnvägarna är nedslitna, vägarna är lappade och nästintill helt slut, det är väl bara vägarna mellan Stockholms finare kvarter och Riksdagshuset som håller bra standard.
Att museet i Ängelholm går med 7 miljoner i förlust är väl inte mycket pengar. Det motsvarar ungefär vad 12 Riksdagspensionärer får varje år.
Men det är väl så att vi får skylla oss själva egentligen eftersom vi har valt den styrelse i Sverige vi har det det är helt oket att bara se till sina egna behov och vill inte betala skatt.
Det är tragiskt men vi får sikta på att när Sverige är privatiserat och avreagerat att någon rik person kan ta över de kvarvarande museerna och ha på sin tomt och gotta sig åt själv och på så sätt bevaras samlingarna till eftervärlden

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Öster/NOR, Saturday, September 03, 2011, 17:05 (4581 dagar sedan) @ strutsen i sanden

Instämmer väl i det mesta men du har ett fel, vägarna runt riksdagshuset är inte bätte än någon annan stans.

Varför inte bilda ett statligt landtransportmuseum, järnvägen och vägtrafiken har ju trots sin konkurrans haft mycket gemensamt genom åren, de har ju varit en del i en transportkedja.

Ingen filur som kan/orkar kolla hur mycket de maritima museerna får varje år?

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Gustaf H. Wadsten, Norköpings stad, Sunday, September 04, 2011, 01:26 (4580 dagar sedan) @ Öster/NOR

Du har så rätt Anders Ö, mycket bra idé. Trafikverket skall dock inte tillhandahålla muséer, dessa borde liga under en särskild statlig myndighet som sköter alla statliga muséer, något som vi dödliga tyvärr inte kan göra så mycket åt.

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Öster/NOR, Sunday, September 04, 2011, 11:50 (4580 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Det är ju det jag säöger i denna tråd - museer ska inte ligga inom verk utan vara egna resultatenheter. Ett (som jag fattat det) bra exempel är just statens maritima museer.

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Micke Carlsson., Saturday, September 03, 2011, 18:05 (4580 dagar sedan) @ strutsen i sanden

Stängningen av Ängelholm gör en väldigt fin och historiskt relevant föremålssamling hemlös. Vad händer om ingen tar över? Magasinering? För att tränga in delar av den i Gävle går väl inte så lätt. Och att få pengar att bygga något för att ta sig ur krisen är säkert inte heller så lätt. Och man har investerat mycket i Gävle på sistone, Hennan och elektrifiering osv, så man har mer eller mindre byggt fast sig på en "olämplig" plats nu när vindarna blåser kallt. Olämplig på så vis att den är begränsat utvecklingsbar i förhållande till det förädlingsbehov som kommer med besparingskraven. Vilka radikala grepp kan man då ta, för att komma ur knipan och ändå "gå framåt"?

En oförankrad framtidsvision som förslag:

Stäng Ängelholm, Herrljunga, töm UGJ-stallet och Nynäs/Blåsåsen.

Starta upp ett nytt "Herrljungasamarbete" tillsammans med Jvmv, snart hemlösa OKBv, och vilka det kan finnas som skulle vara intresserade. Låt dem överta driften av det som idag är den publika Gävle-delen, Hennan, elektriska bangården, osv. Gör Gävle till en filial som håller igång genom idéell kraft och med hyresstöd från Gävle stad, om de nu vill ha kvar någon verksamhet (och det vore väl fasen om de inte ville).

Prata med Malmö stad om att skapa ett vägtrafik/järnvägsmuseum i Malmö (en ort med ett besöksunderlag värt namnet och alltså en potential till bättre intäkter) tillsammans med staden och det Tekniska muséet i M. Flytta in i vagnverkstaden på Södra Bulltoftavägen (19.000 kvm) som står tom nästa år, där det finns plats för SJVM fordonsverkstäder, och utmärkta utrymmen för att bygga en bra utställning av delar av Ängelholm, delar av Gävle, delar av Vägverkets museum, kanske ett och annat från andra håll också. Låt Malmö vara med och bekosta denna fina attraktion som nu erbjuds dem i ett relativt cenralt läge och som kommer att göra Malmö än mer attraktivt att turista i.

Ett sådant museum i Malmö kunde:

Ha lite stillsam trafik till Staffanstorp, banan börjar ju alldeles vid verkstadsknuten.

Vara en fin slutpunkt för en förlängning (3,5 km) av museispårvägen, och kanske en del av en trigger för Malmös planer på "riktig" spårväg så som Djurgårdslinjen va detsamma i Sthlm.

Osv osv.


Det är ungefär samma yta man lämnar (Nynäs, UGJ, Ängelholm ca 1,6 ha) som man får, men det är betydligt mindre mark/bangårdsyta och billigare att värma upp en stor byggnad än flera "små". Genom att slå ihop ytan på en plats i en lokal lämpad även för annan verksamhet kan man få kostnadssprisdning, och i ett attraktivt läge kan man hitta ny investeringsvilja från andra håll. Om Gävle stöttar en filialverksamhet i Gävle som drivs med huvudsakligen idéella krafter så kommer man ur (delar av) kostnaderna där också, och Hennan etc var inte förgäves, även om man inte får ta det med sig till en ny plats.

Det där skulle kunna vara en kostym som ryms inom budget, där man räddat vad som räddas kan på samma gång.

Naturligtvis är det ett så radikalt och smärtsamt förslag att det inte kommer att tas på allvar... eller?

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Kurtan @, Saturday, September 03, 2011, 18:18 (4580 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Det låter åtminstone ganska genomtänkt.

Platsen P L A T S E N för ett stort svenskt trafikmuseum - gärna inkl. lite flyg oxå! - är (helst) självklart Malmö.

= tiotusentals extra besökare fr hela Europa varje år. Två stenkast från Kastrup...

Är det vagnsavdelningen av gamla SJ Hvst M som Micke pratar om...??? Eler f d Kockums?

I båda fallen: snacka om UTVECKLINGSMÖJLIGHETER.

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Micke Carlsson., Saturday, September 03, 2011, 18:46 (4580 dagar sedan) @ Kurtan

Det är Hvst M, som töms. Malmö vill ha bostäder där, men det är väl av ren princip mer än något annat skulle jag tro. Jag tror/gissar att det går att rucka på om man har ett tillräckligt bra alternativt användningsområde.

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Kurtan @, Saturday, September 03, 2011, 18:54 (4580 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Det är Hvst M, som töms. Malmö vill ha bostäder där, men det är väl av ren princip mer än något annat, skulle jag tro. Jag tror/gissar att det går att rucka på om man har ett tillräckligt bra alternativt användningsområde.

Tack. Låter som om detta borde handläggas av näringsdepartementet = numera högsta myndighet f transporter.

Utgångspunkt f uppvaktning t ex = denna:

Att dom sammanlagda beräknade besparingarna i Gävle och Ängelholm görs om till startsumma f det nya muséet - med lite extra från väg- o flygsidan, förstås...

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Ingwar Åfeldt, Saturday, September 03, 2011, 21:47 (4580 dagar sedan) @ Kurtan

Det är Hvst M, som töms. Malmö vill ha bostäder där, men det är väl av ren princip mer än något annat, skulle jag tro. Jag tror/gissar att det går att rucka på om man har ett tillräckligt bra alternativt användningsområde.


Tack. Låter som om detta borde handläggas av näringsdepartementet = numera högsta myndighet f transporter.

Utgångspunkt f uppvaktning t ex = denna:

Att dom sammanlagda beräknade besparingarna i Gävle och Ängelholm görs om till startsumma f det nya muséet - med lite extra från väg- o flygsidan, förstås...

Allt låter bra, enda nackdelen är den geografiska placeringen. Ett svenskt järnvägsmuseum skall naturligtivs byggas så att så många svenskar som möjligt får lätt tillgång till det. Malmö ligger långt från det mesta av Sverige. En geografiskt mer central placering är absolut att föredra.

M v h
Ingwar

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Micke Carlsson., Saturday, September 03, 2011, 22:05 (4580 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

Alla landets muséer ska ligga i Hallsberg alltså?


Jag tror inte att ett Svenskt nationellt järnvägsmuseum är en så viktig fråga att demokratisk och rättvis tillgång är en fråga att ta hänsyn till.

För muséet självt är det däremot viktigt att ha ett stöd, och när nu huvudmannens vilja till stöd sviktar gäller det att hittta ett nytt stöd, från någon som är liten nog att bli vederbörligen imponerad men stor nog att kunna klämma in det på kort varsel (~2 år) i budgeten utan att det svider för mycket.
Vem det är, det kvittar. Om det är Kiruna kan det vara ett problem, för det är viktigt att det finns en publikbas. Men om det är Malmö, ja då är det alla rätt - även om det inte råkar vara på armlängds avstånd för varenda en. Det är inom rikets gränser och i en tätbefolkad region med bra förbindelser till andra regioner. Inte illa så långt.

Järnvägsmuseum i Sverige & Europa

av Kurtan @, Saturday, September 03, 2011, 22:54 (4580 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

För en gångs skull har Ingwar helt fel, tycker jag.

Klart att ett nytt museum ska kunna dra in så mycket pengar som möjligt!!!

Det är stor skillnad på ett upptagningsområde med 10 miljoner invånare - och ett med 100 - 200 miljoner!!!

Och ska det göras/byggas nånting N Y T T så ska det vara livskraftigt.

(Vi kan bara spekulera i hur annorlunda SvJvm ställning I DAG hade varit om man tagit upp en anständig entré i alla år, och därmed fått en egenförvärvad intäktsbudget... Och köpt in för skrotpris ett antal fordon som SJ inte ville att Jvm/SvJvm skulle ha.)

Järnvägsmuseum i Sverige & Europa

av Ingwar Åfeldt, Saturday, September 03, 2011, 23:06 (4580 dagar sedan) @ Kurtan

För en gångs skull har Ingwar helt fel, tycker jag.

Klart att ett nytt museum ska kunna dra in så mycket pengar som möjligt!!!

Det är stor skillnad på ett upptagningsområde med 10 miljoner invånare - och ett med 100 - 200 miljoner!!!

Och ska det göras/byggas nånting N Y T T så ska det vara livskraftigt.

(Vi kan bara spekulera i hur annorlunda SvJvm ställning I DAG hade varit om man tagit upp en anständig entré i alla år, och därmed fått en egenförvärvad intäktsbudget... Och köpt in för skrotpris ett antal fordon som SJ inte ville att Jvm/SvJvm skulle ha.)

Om det är så viktigt att övriga Europa har tillgång till muséet så kanske det finns någon lämplig plats nere runt Berlin eller München som kan användas! Nej, självklart är det viktigare att det är inom rimligt avstånd för så många svenskar som möjligt. Allt annat är fel.

M v h
Ingwar

Järnvägsmuseum i Sverige & Europa

av Micke Carlsson., Monday, September 05, 2011, 15:04 (4579 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

Nej, självklart är det viktigare att det är inom rimligt avstånd för så många svenskar som möjligt. Allt annat är fel.


Det finns tre stora befolkningscentra, de klassiska städerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Var gränsen för deras respektive "upptagningsområden" går kan diskuteras in absurdum men jag tror man snabbt finner att de är relativt likvärdiga befolkningsmässigt oavsett hur man räknar. Om Malmö kan tillgodoräkna sig bonusen av närheten till Själland eller ej kan vara hugget som stucket.

Man skulle kunna lägga muséet på en central plats där det är lika långt till alla dessa storstadsregioners centra. Bäst lämpat blir då isåfall antagligen Nässjö.

Verkar det som en bra idé, Nässjö? Är tillgängligheten då ökad i sådan grad att Gälve kan ses övertrumfat som etableringsort? Självklart inte. Nässjö är nog rättvist, det är lika långt ifrån all civilisation men bor det så många i Jönköping, Eksjö och Aneby att det ger en bra besökarbas? Om man redan har problem med anslagsfinansiering så är Nässjö ett riktigt svart hål.

Jag tror att kvantitativa ställningstaganden (lika långt för alla) inte duger. Ett kvalitativt ställningstagande (tillräckligt många för att ge en påtaglig ökning jämfört med nuvarande placering) betyder mycket mer för framgången för muséet, det ska kunna ha intäkter värda namnet och de behöver höjas, alltså får man se till vilka kriterier som påverkar intäkten varav geografisk placering är en viktig sådan.

Det kan aldrig bli fel ur den synpunkten om man väljer ett av dessa tre stora befolkningscentra, men det kan bara bli ett av dem naturligtvis. Man har då tagit kvantitativa hänsyn, men med det kvalitativa som utgångspunkt.

Nästa fråga är då vilken av de tre orterna som har bäst förutsättningar. Det råkar bli en lämplig lokal ledig i Malmö snart... Stockholm har ingen, såvida inte Hagalund flyttas till Upplands Väsby och lokstall och vagnhallar frigörs. Det är nog att hoppas på för mycket, men chansen fanns för 10 år sedan... Göteborg? Fjällbo? Inget på gång vad jag vet? Därför tror jag att Malmö just nu erbjuder bästa kombinationen befolkningstäthet+lämplig lokal. Nybyggnation är väl drömmar dessvärre, jag har svårt att se anslag i flerhundramiljonklassen till ett "värdigt" museum komma i närtid. Och det är nu SJVM har sin kris.

Jag antar att SJVM har sin kris därför att uppdragsgivaren inte förstår självändamålet med nuvarande verksamhet och dess omfattning. SJVM har inte lyckats försvara sin omfattning eller sitt självändamål, och får nu en budget som mer hör ihop med uppdragsgivarens betalningsvilja än med några slags verksamhetsmål. SJVM ansvarar för sina mål med hjälp av de medel som tillhandahålls. Ju längre tiden går där man misslyckas med att förankra sina mål hos uppdragsgivaren, desto mer sjunker uppdragsgivarens betalningsvilja. Med tanke på hur andra liknande museum behandlats så är det ganska mycket SJVM ska krympas för att komma ner på den nivå där uppdragsgivaren känner att kostnaden är försumbar i förhållande till verksamhetens värde och nytta. SJVM, tror jag, måste därför agera på ett sätt där man själv tar ett initiativ till verksamhetsförändring som överträffar uppdragsgivarens ställda krav för stunden, och därigenom sätta sig i en situation som blir långsiktigt förankrad. Att omlokalisera verksamheten är ett "politiskt" gångbart sätt att rationalisera, öka intäktsbasen, få medfinansiering etc som kan vinna uppdragsgivarens tycke och medhåll. Då har uppdragsgivaren varit med och tagit ett strategiskt beslut, och då ska det mycket till för att denna generation uppdragsgivare ska riva upp beslutet. Ju tidigare ett sådant initiativ och steg tas, desto större är den ekonomiska rörelsefriheten som permanentas som konsekvens genom det strategiska beslutet. Därför är en omlokalisering ett tänkbart sätt att bryta den nedåtgående spiralen.

Järnvägsmuseum i Sverige & Europa

av AndÖ, Sunday, September 04, 2011, 00:26 (4580 dagar sedan) @ Kurtan

Utan att veta, men..
Vart finns flest turister i Sverige?
Hur stort är egentligen upptagningsområdet i Malmö? 100-200milj. hur måmha mil söderut sträcker vi oss då?
Vad vill vi egentligen visa upp som museum, bara fordon? hela kittet med infra osv?
Utlokalisering av arbetstillfällen kanske? läs Norrland ;o)
Inte vet jag men i mina ögon faller M bort..

Järnvägsmuseum i Sverige & Europa

av Lennart Petersen, Sunday, September 04, 2011, 16:08 (4580 dagar sedan) @ AndÖ

Utan att veta, men..
Vart finns flest turister i Sverige?
Hur stort är egentligen upptagningsområdet i Malmö? 100-200milj. hur måmha mil söderut sträcker vi oss då?
Vad vill vi egentligen visa upp som museum, bara fordon? hela kittet med infra osv?
Utlokalisering av arbetstillfällen kanske? läs Norrland ;o)
Inte vet jag men i mina ögon faller M bort..

Stockholm toppar helt när det gäller tillresta utländska turister.
Stan ligger också i topp när det gäller den inhemska turismen och resandet.
Men nu har jag lite svårt tro att utländska besökare skulle kunna ha någon avgörande betydelse för SVJM, ska vi säga att dom kan stå för max 10% av besökarna.
Stockholm har också föreslagits som alternativ plats för SVJM men det faller väl på pengar och plats. Gävle är lite perifert och har problem med besökarantalet. Den lokala omgivningen räcker inte riktigt till.
Den stora fördelen med Gävle är ju dock de mycket generösa utrymmena för fordonssamlingarna. Ett SVJM etablerat på annat håll skulle knappast kunna visa så stor samling originalfordon.

Järnvägsmuseum i Sverige & Europa

av Micke Carlsson, Monday, September 05, 2011, 15:09 (4579 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Ett SVJM etablerat på annat håll skulle knappast kunna visa så stor samling originalfordon.

Hvst M är mer än dubbelt så stort under tak än Nynäs/Blåsåsen. Det är större än alla lokaler i Gävle tillsammans. Om man lägger till Ängelholm så börjar det utjämna eller t o m överträffas, och lägger man till Herrljunga så är det kanske en påtagligt mindre yta. Ändå är det bara en byggnad, vilket ger kostnadsfördelar jämfört med ett flertal byggnader.

Järnvägsmuseum i Sverige & Europa

av Lars-Erik Larsson, Monday, September 05, 2011, 20:15 (4578 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Ett SVJM etablerat på annat håll skulle knappast kunna visa så stor samling originalfordon.


Hvst M är mer än dubbelt så stort under tak än Nynäs/Blåsåsen. Det är större än alla lokaler i Gävle tillsammans. Om man lägger till Ängelholm så börjar det utjämna eller t o m överträffas, och lägger man till Herrljunga så är det kanske en påtagligt mindre yta. Ändå är det bara en byggnad, vilket ger kostnadsfördelar jämfört med ett flertal byggnader.

En ännu större lokal än Nynäs/Blåsåsen ser jag som en katastrof. Om en brand uppstår kan muséets hela samling försvinna i ett slag. Redan Nynäs är en skrämmande plats för en museisamling ur brandsynpunkt. Som verkstadslokaler kan både Nynäs och Malmö fungera perfekt med sprinkleranläggningar mm. Museilokaler bör inte vattensprinklas mer än i nödfall. Därför bör SvJvm´s samlingar förvaras i ett flertal separata byggnader som räddninstjänsten kan ha en chans att rädda var för sig.

Jag har bara jobbat i drygt trettio år med brandskyddsprojektering, så min kommentar beror på yrkesskada. (Jag tittar oftast först upp i taket, när jag kommer in i en för mig ny lokal, för att kolla eventuellt brandlarm, sprinkler
och rökgasventilation)

Hälsningar
Lars-Erik Larsson
Jvmv medlem 1233

Järnvägsmuseum i Sverige & Europa

av Öster/NOR, Monday, September 05, 2011, 22:22 (4578 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Tja iof kan ju hallen vara praktisk även om det finns en uppenbar risk att ha alla ägg i samma korg, som nämnts nedan, se erfarenheterna från das Land.

Hur är hyreskostnaden för M kontra alla lokaler i Gä?
Hur många år skulle det ta att tjäna in ometableringskostnaderna? (hypotetisk fråga utan riktigt svar).

Sen tycker jag fortfarande att dte är skit å inte ha kvar en sådann anläggning som Gävle är...om man inte skulle behålla den (hypotetiskt) å visa konceptet tåg, varför då visa fordonen som enbart objekt? Nje.. inte nöjd men om Gä av nån anöedning skulle ryka så är ju M ett alternativ.

Järnvägsmuseum i Sverige & Europa

av Micke Carlsson., Monday, September 05, 2011, 23:25 (4578 dagar sedan) @ Öster/NOR

Tja iof kan ju hallen vara praktisk även om det finns en uppenbar risk att ha alla ägg i samma korg, som nämnts nedan, se erfarenheterna från das Land.

Hur är hyreskostnaden för M kontra alla lokaler i Gä?
Hur många år skulle det ta att tjäna in ometableringskostnaderna? (hypotetisk fråga utan riktigt svar).

Vill poängtera att det främst är ett radikalt förslag som exempel på något som kan vara ett sätt att häva spinnet innan det går längre. Jag har inte gjort en fullständig faktakoll, och det kan ju visa sig att idén som den framlagts inte är genomförbar. Syftet var att visa på att det kan finnas lönsamhet i ganska radikala omtag, om man kan se med nya ögon. Att backa sig ur kriser har ingen lyckats med hittills och nedskärningar som nu pågår är bara ett steg före nästa nedskärning.

OK: Jag vet alltså inte vad hyran är för alla lokaler i Gävle och Ängelholm, eller vad hyran är för Hvst M. En gissning är att det rör sig om runt 5-6 MSEK/år i båda fallen men det kan variera med flera MSEK. Intressant är vad lokalernas drift smäller iväg på och där tror jag M har påtaglig fördel av den sammanhållna lokalen. Den lokalen kan samtidigt inhysa även annan verksamhet typ vägverksmuseum, vilket ger delad kostnad för lokal, och en omlokalisering med vad det kostar kan mjölkas ur kommun och kanske näringsliv till viss del eftersom man får något nytt till stan. Sedan ska man skilja på drift- och investeringsmedel. Om en omlokalisering leder till helhetslösning för flera museum, lägre driftkostnad, genomförandebidrag och på en plats där man kan påräkna ett bättre publikunderlag som stödjer upp driftkostnaden, då kanske det är både ett radikalt förslag som tilltalar ledningen och dessutom är värt en investering för att "bli av med problemet". Jag tror ju att det är betalningsviljan som styr, inte intresset för verksamheten. Alltså krävs goda ekonomiska argument. Man kan rädda säg 75% av något genom att komma med ett radikalt grepp, men vad som är 100% är ett ständigt krympande mått så länge rationaliseringskravet pågår. Ju tidigare man har en radikal och genomförbar lösning som innebär bättre ekonomi på längre sikt desto mer kan behållas. Om man väntar för länge så kommer man att få stänga Nynäs, och sedan slåss för UGJ-stallet, och kanske landa med att man har plats för de fordon som ryms i OKB och vid Hennan. Om jag var boss för SJVM skulle jag ju oroa mig för det kravet inom säg 2-3 år. Rationalisering upphör inte när den väl börjat, den pågår tills någon som är intresserad nog hittar en utväg. Det kanske redan är försent för Malmöidén, det beror på hur stor kostnads/intäktsdifferans man kan visa upp gentemot det läget man har i nuvarande rationaliseringssteg.


Sen tycker jag fortfarande att dte är skit å inte ha kvar en sådann anläggning som Gävle är...om man inte skulle behålla den (hypotetiskt) å visa konceptet tåg, varför då visa fordonen som enbart objekt? Nje.. inte nöjd men om Gä av nån anledning skulle ryka så är ju M ett alternativ.

Det är väl ganka tydligt att uppdragsgivaren inte ser något värde i den nuvarande verksamhetens omfattning. Det betyder att vår efterfrågan på ett SJVM som ett center för järnvägshistoria och historiska tåg i drift inte är tillräcklig som motiv. Alltså är det bara att släppa det emotionella och fundera ut hur man ska rädda det mesta av et sådant center i Sverige. Lyxfrågor som var och hur vet jag inte om det fortfarande går att unna sig, om det inte finns någon som vill ge anslag för att verksamheten ska uppnå vissa utpekade mål med viss (hög) kvalitet. Var ska muséet helt förutsättningslöst ligga för att kunna tjäna så mycket pengar som möjligt, där det inte kostar apa att etablera sig, där det kan finnas ett intresse av att ta emot med en säck pengar i famnen? Där finns den bästa förutsättningen att ta tillvara mesta möjliga från de åren då det regnade manna från himmelen.

Om man inte tänker som sin styr/ledningsgrupp så gör den inte som man vill i de riktigt väsentliga frågorna ;-) Vill man bli nedlagd ska man kämpa emot och försöka bromsa sin rationaliseringsprocess.

Järnvägsmuseum i Sverige & Europa

av Anders Sandgren, Tuesday, September 06, 2011, 00:07 (4578 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Det verkar vara skillnad på vad det är för typ an museer.
Systembolaget har numera bara ett virtuellt museum där man kan följa de avfotograferade samlingarna innan de packades ner och magasinerades. Vin- & sprithistoriska museet är stängt för flytt till Djurgården där det kommer att återuppstå med fokus på Absolut-vodka och akvavithistoria medan delarna med svensk vinhantering och produktion tas bort.
Om man avfotograferar hela Nationalmuseums samlingar för en webutställning och sedan lät t.ex Bukowski sälja tavlor mm (samt kontorisera fastigheten...) så skulle man öka tillgängligheten för samlingarna samt göra en stor hacka samt slippa betala för utbyggnationen av dagens museum.
Jag hoppas att inte något sådant är framtiden varken för Järnvägsmuseum eller Nationalmuseum.

Järnvägsmuseum i Sverige & Europa

av Micke Carlsson., Tuesday, September 06, 2011, 09:41 (4578 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Systembolaget har numera bara ett virtuellt museum där man kan följa de avfotograferade samlingarna innan de packades ner och magasinerades. Vin- & sprithistoriska museet är stängt för flytt till Djurgården där det kommer att återuppstå med fokus på Absolut-vodka och akvavithistoria medan delarna med svensk vinhantering och produktion tas bort.

Om man avfotograferar hela Nationalmuseums samlingar för en webutställning och sedan lät t.ex Bukowski sälja tavlor mm (samt kontorisera fastigheten...) så skulle man öka tillgängligheten för samlingarna samt göra en stor hacka samt slippa betala för utbyggnationen av dagens museum.
Jag hoppas att inte något sådant är framtiden varken för Järnvägsmuseum eller Nationalmuseum.


Järnvägsmuseum och Nationalmuseum ska nog inte jämföras. Järnvägsmuseum kan ersättas med ett foto på ett tåg hängandes på Nordiska muséet om det inte finns någon som kan förklara på ett sätt så att den som sitter på pengarna också tycker att det ska finnas ett järnvägsmuseum. Någon är tydligen svag för brännvin, då kommer det att finnas ett brännvinsmuseum på Djurgården alltså. Det finns inget "statligt kulturintresse" som griper in, det krävs idealism på förvaltningsnivå numera för att det också ska kunna finnas specialiserade muséer. Henrik skriver på annan plats att problemet inte är samlingarna, Trafikverket vill ta ansvar för samlingarna, det är den publika delen som det vilar ett frågetecken över. Det är väl precis vad man kan säga om Systembolagsmuséet också. Den utstakade framtiden är tydligen Tomteboda- eller Alrénius-epokernas museum, om ens det. Man måste uppenbarligen hitta annan finans för att kunna behålla en utåtriktad verksamhet och det är en ganska stor verksamhetsomställning som man sannolikt är dåligt positionerad för eftersom man antagligen inte väntat sig den utan trott att man suttit säker och varit "myndighet" och allt.

Järnvägsmuseum i Sverige & Europa

av HolgerDaniels, Tuesday, September 13, 2011, 22:43 (4570 dagar sedan) @ AndÖ

Tekniska museet i Malmö verkar inte heller dra så många turister. Bristande intresse?

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Lars-Owe Göthe, Malmö, Saturday, September 03, 2011, 22:05 (4580 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Glöm Malmö!
Här finns inga sådana intressen.

Trångt, litet brandmuseum i en källarlokal på brandstation utan tillgång för allmänheten. Har fått göra sig av med flera gamla fordon.

Det fina vagnmuseets fordon placerade i förråd i Frihamnen och kommer till vissa delar att placeras utanför kommunen.

Museispårvägen håller till med sina vagnar i en fd hangar på gamla flygfältsområdet Bulltofta, i andra änden av stan. Vagnarna får transporteras med trailer till museiområdet där museibanan ligger, varje säsong.

En stad som avsiktligt avindustrialiserar sig har inga sådana intressen. Sista järnvägsvagnsbyggaren Kockums Industrier tvingas flytta till annan kommun.

Kvar finns en kulturelit som har helt andra visioner.

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av HJP, Sunday, September 04, 2011, 14:23 (4580 dagar sedan) @ Göran Engström

Trafikverket kommer att stänga järnvägsmuseum i Ängelholm, så vida ingen annan vill ta över verksamheten.
Den årliga förlusten lär vara 7 miljoner kronor.
Järnvägsmuseum i Ängelholm har kraftigt utökat sim personal sedan starten. Trafikverkets chef har naturligtvis insett, vilket slöseri det är med allmänna medel.
Hur skulle det vara om alla bibliotek, badhus, idrottsplatser, teatrar i landet gick med vinst!

****
"Vinst" är ett märkligt begrepp. Man räknar alltid på företagsekonomisk vinst, och då måste alla museer bli förlustaffär, liksom skola, sjukvård, polisväsende, räddningstjänst m.m.
Våra järnvägsmuseer, är - liksom alla museer - en stor tillgång för allmänheten, och därmed lönsam, men i en annan mening än intjänade pengar. Folkbildning är inte det sämsta, men det ser förstås inte Trafikverket till, när endast "pengar in" räknas.

HJP

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Micke Carlsson, Monday, September 05, 2011, 15:13 (4579 dagar sedan) @ HJP

Pengar är inte bara betalningsmedel, det är också ett alibi för nytta. Jag håller med dig om samhällsnytteaspekten, men dessvärre verkar det som så att något visar sin nytta genom den mängd pengar det drar till sig. Det är i grunden ett feltänk kan man tycka, men det beror också på hur man tänker. De som får "bestämma" tänker som de gör, och andra får antingen kröka rygg eller åtminstone se ut som om de tjänar pengar...

Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger

av Gunnar Håkansson @, Lund, Wednesday, September 07, 2011, 22:38 (4576 dagar sedan) @ Göran Engström

Trafikverket kommer att stänga järnvägsmuseum i Ängelholm, så vida ingen annan vill ta över verksamheten.
Den årliga förlusten lär vara 7 miljoner kronor.

Detta är bara en mycket liten del av hela den gigantiska avveckling av vår gemensamma egendom, som pågått under hela den "nyliberala" eran och nu går snabbare än någonsin. Det som går att sälja, skall säljas, så att någon privat ägare kan få lov att tjäna pengar på det. Det som inte går att sälja, skall förstöras, så att ingen i framtiden skall kunna få veta, att det en gång fanns en tid, då människorna såg ett värde i att äga någonting tillsammans.