Blinkande sken i semaforer (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, July 06, 2008, 12:16 (5745 dagar sedan)

I en tidigare tråd nämndes detta med att AGA-ljuset i många semaforer blinkade när signalen visade "stopp". En del EJ hade blinkande sken även för "kör", vilket nog mest var av värde när man fick tillstånd att låta signaler vid lastplatser normalt visa "kör", och även började med obevakade stationer.

Jag hittade nyligen en skrivelse från signalingenjör Ivar Larsson vid SJ:s tredje distrikt
[img]http://www.ekeving.se/si/mek/sem/3D_AGA_blink_19200421a.jpg[/img]
Larsson nämner, att det vore enkelt att införa ständigt blinkande sken. Detta ville nog inte trafiksäkerhetsfolket gå med på; det ansågs kunna leda till förväxling med det blinkande gröna skenet i försignalerna.

I AGA:s svar nämns, att frågan var ny, men man föreslog "approach-lighting" för att spara gas: När signalen visade "stopp" skulle den blinka som vanligt, men vid "kör" skulle skenet i gasbesparingssyfte normalt vara släckt (endast evighetslågan tänd). Huvudlågan skulle tändas när tåget påverkade en rälskontakt t ex 800 meter före signalen.

En annan möjlighet var den av Larsson föreslagna "sparkranen". AGA påpekade, att en sådan kran även kunde fjärrmanövreras. Att minska ljusstyrkan vid "kör" skulle kräva två brännare, vilket ansågs komplicerat. Allra enklast var förstås att försöka få ett undantag från regeln, att körsignal skulle visas med fast sken.

Den lösning som så småningom valdes, i varje fall vid en del lastplatser, var att både sätta in en avstängningskran (sparkran) att manövreras av t ex banvakt morgon och kväll, och dessutom generellt minska styrkan på skenet. Blinket vid "stopp" togs bort; blinkfunktionen hade ingen stor betydelse när signalen nästan alltid visade "kör" [3 signalsekt 8/23]