Järnvägare förenen eder!

av Anders Östlund @, Monday, January 21, 2008, 07:20 (5939 dagar sedan) @ Harald

Jag ska väl inte ta i, jag är inte direkt "inne i smeten" men kände att jag ville väcka en fråga...

Personligen tycker jag det vore en STOR förlust om WFJ försvann från Vadsterna, även om den är lite förändrad så är det en autentisk miljö och sådana är det ont om. Jag antar och hoppas det finns felr som håller med mig...

Från det jag har läst i tidningsartiklarna som är länkade så verkar det mest som att det är en fråga om att det ser tråkigt ut med igenvuxen banvall och "oordning" och att detta är det som anförs som största problemet.
Jag inser att om man löser det så hittar säkerligen motståndarna något nytt att hacka på. Men några tankar infinner sig...

Tänk om man kunde "städa" under en långhelg eller någon annan mer sammanhängande period och få lite "puts och studs" på slätten...?

Inom järnvägssverige borde det gå att samla en stor skara med kunniga och starka människor som kanske kunde lägga några dagar vid WFJ för att se till att banan får ett ryck och kanske man kan tysta de ivrigaste motståndarna och dessutom visa att det VERKLIGEN finns ett engagemang hos fler än en handfull aktiva i Vadstena.

Jag inser att de flesta föreningar har massor med jobb och ont om folk, men nu är det ju ett oerhört "skarpt läge" där en förening faktiskt håller på att bli helt hemlös!

Om Vadstena har någon sorts framgång med kommunen så det är lönt med en "kraftsamling", skulle en sådan då kunna genomföras? Kan man få ihop 100 man (fler?) som under en långhelg rensar banvall och rustar övergångar så banan återfår en viss mån av "glans"?
Eller har andra föreningar redan börjat revidera sina fordonslistor...? ;-)

Jag lägger gärna en helg och står för mina egna kostnader om det är till hjälp.


Bara ett desperat (naivt?) förslag i en desperat situation...

Från,
Anders Östlund - icke medlem i WFJ, bara lite oroad...

Järnvägare förenen eder!

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Monday, January 21, 2008, 09:09 (5939 dagar sedan) @ Anders Östlund


Eller har andra föreningar redan börjat revidera sina fordonslistor...? ;-)

Jag lägger gärna en helg och står för mina egna kostnader om det är till hjälp.


Bara ett desperat (naivt?) förslag i en desperat situation...

Från,
Anders Östlund - icke medlem i WFJ, bara lite oroad...

Verkar vara dåligt med solidaritet järnvägsföreningarna emellan. Tydligen lever de flesta föreningar med kniven mot strupen idag, så var och en kämpar för sin överlevnad. Sen det här med skarpt läge, är det verkligen den mest allvarliga situationen i historien för VFJ? avtalen har väl omförhandlats förrut eller? Synd bara att det krävs hot om rivning innan folk engagerar sig.

Enligt VFJs hemsida är Lördagen den 26 Januari kl 09.00 start för nästa
arbetshelg. Hoppas att många kommer och att VFJ verkligen ägnar 100% av tiden till banunderhåll istället för att renovera vagnarna.

Järnvägare förenen eder!

av Anders Östlund @, Monday, January 21, 2008, 09:33 (5939 dagar sedan) @ Christer Andersson

[Quote]Synd bara att det krävs hot om rivning innan folk engagerar sig. [/Quote]
Engagerad, det är jag! Tro inte annat...

Dock inte i WFJ, inte annat än att jag följer deras arbete och kände att "något kanske man kan göra". Jag var f.ö. där som betalande passagerare på deras "öppningstur" i höstas, trots regn och kyla...
Så långt jag känner till så är detta första gången en förening faktiskt blir varslade om vräkning men det kanske är vardag för alla föreningar som du antyder. Är det så får det väl bli en axelryckning även denna gång... Hägrande rekordnivåer på skrotpriser på järn och koppar verkar ju locka mer än bevarande...

Hälsar,
Anders Ö, aningen förorättad...men inte värre än att det gått över... nu... ;-)

Järnvägare förenen eder!

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Monday, January 21, 2008, 09:46 (5939 dagar sedan) @ Anders Östlund

Engagerad, det är jag! Tro inte annat...

Dock inte i WFJ, inte annat än att jag följer deras arbete och kände att "något kanske man kan göra". Jag var f.ö. där som betalande passagerare på deras "öppningstur" i höstas, trots regn och kyla...
Så långt jag känner till så är detta första gången en förening faktiskt blir varslade om vräkning men det kanske är vardag för alla föreningar som du antyder. Är det så får det väl bli en axelryckning även denna gång... Hägrande rekordnivåer på skrotpriser på järn och koppar verkar ju locka mer än bevarande...

Hälsar,
Anders Ö, aningen förorättad...men inte värre än att det gått över... nu... ;-)

Engagerad, det är du, dock inte i WFJ :-) försökte du vara ironisk där? att du var där som betalande passagerare måste väl ändå ses som ett ganska blygsamt engagemang..trots regn och kyla skriver du. Tänk då på den tappra skara som står där med spett, släggor och spadar i regn och kyla.

Tyvärr är det allt för många som engagerar sig från fåtöljen hemma bakom datorn, istället för att ta på sig arbetshanskarna och engagera sig på riktigt.

Järnvägare förenen eder!

av Anders Östlund @, Monday, January 21, 2008, 12:31 (5939 dagar sedan) @ Christer Andersson

Njae, jag var nog inte ironisk...

Men jag har hus från 30-talet under renovering, fru och 3 döttrar i tonåren så bara där har jag fullt upp... Men sen är jag medredaktör för tidnignen Smalspårsfrämjandet, driver en MJ butik (eller nästan två) och är engagerad i Modulbyggarförenignen Modul Syd som bygger och kör med MJ-moduler. Just det, jag har ju ett dagjobb som projektledare på större svenskt industriföretag också...

Att mina futtiga slantar för en ToR till "vägövergången" inte gör någon större skillnad i kronor och ören, det inser jag. Men allt handlar enligt mig och mitt förslag om "signalering". Om kommunen ser att järnvägen drar folk, då ökar kanske deras vilja att behålla den. Om man dessutom "signalerar" genom att dra in "mängder med folk" för att göra ett lyft och visa att "Järnvägssverige" VERKLIGEN bryr sig om denna banas öde så skickar man även då en stark signal till kommun och markägare. Det visar att det finns ett antal människor i landet som bryr sig om vad som händer och som är beredda att arbeta för att bevara den...

Men OK, jag förstår vad du menar och kanske min ide är allt för Naiv och idealistisk före att det ska fungera...

Av erfarenhet vet jag att jag inte kan ta på mig mer på min fritid, jag har sålt alla mina "hobbybilar" av märket Citroen som jag tidigare hade... Man hinner inte allt... Så att gå in som aktiv i en förening kan jag inte få in i min kalender. Jag har försökt, jag har varit med i Ohs under en kort period men på grund av nyfödda barn och arbete i Linköping (Veckopendling) så fanns inte möjligheten att göra det till något vettigt, varken för mig eller föreningen. Att bli aktiv vid en veteranjärnväg ÄR en pojkdröm jag har haft länge, men någonstans har man sin begränsning...
Dock anser jag att alla som håller på med järnvägshobby hjälps åt på något vis med gemensamma insatser för hobbyn som helhet.

Det var min livsberättelse, lite överflödigt kan tyckas och jag behövde kanske inte ta ditt inlägg personligt, som en rent generell betraktelse var den säkret riktig. Men mitt förslag gick ut på att de som verkligen var engagerade i föreningar och värde satte WFJs framtid kunde hjälpa till med dels ett dagsverke och dels med ett "statement" gentemot kommun och markägare om att det finns intresse att behålla WFJ. Tänk vad spridda tidnignar från östgötaslätten kunde rapportera från en sådan kraftsamling... :-D

Men jag lägger inte in en sådan dag i min kalender, det är uppenbart... :-|

Hälsar,
Anders Ö

Järnvägare förenen eder!

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Monday, January 21, 2008, 15:57 (5939 dagar sedan) @ Anders Östlund

Njae, jag var nog inte ironisk...

Men jag har hus från 30-talet under renovering, fru och 3 döttrar i tonåren så bara där har jag fullt upp... Men sen är jag medredaktör för tidnignen Smalspårsfrämjandet, driver en MJ butik (eller nästan två) och är engagerad i Modulbyggarförenignen Modul Syd som bygger och kör med MJ-moduler. Just det, jag har ju ett dagjobb som projektledare på större svenskt industriföretag också...

Att mina futtiga slantar för en ToR till "vägövergången" inte gör någon större skillnad i kronor och ören, det inser jag. Men allt handlar enligt mig och mitt förslag om "signalering". Om kommunen ser att järnvägen drar folk, då ökar kanske deras vilja att behålla den. Om man dessutom "signalerar" genom att dra in "mängder med folk" för att göra ett lyft och visa att "Järnvägssverige" VERKLIGEN bryr sig om denna banas öde så skickar man även då en stark signal till kommun och markägare. Det visar att det finns ett antal människor i landet som bryr sig om vad som händer och som är beredda att arbeta för att bevara den...

Men OK, jag förstår vad du menar och kanske min ide är allt för Naiv och idealistisk före att det ska fungera...

Av erfarenhet vet jag att jag inte kan ta på mig mer på min fritid, jag har sålt alla mina "hobbybilar" av märket Citroen som jag tidigare hade... Man hinner inte allt... Så att gå in som aktiv i en förening kan jag inte få in i min kalender. Jag har försökt, jag har varit med i Ohs under en kort period men på grund av nyfödda barn och arbete i Linköping (Veckopendling) så fanns inte möjligheten att göra det till något vettigt, varken för mig eller föreningen. Att bli aktiv vid en veteranjärnväg ÄR en pojkdröm jag har haft länge, men någonstans har man sin begränsning...
Dock anser jag att alla som håller på med järnvägshobby hjälps åt på något vis med gemensamma insatser för hobbyn som helhet.

Anders Ö

Som du skriver så har de flesta vuxna människor ett heltidsarbete, fru, barn och ett hem att sköta, samt andra fritidsintressen. Men att offra en lördag 9-17 varannan helg borde väl en del ändå kunna göra.

Sen är det ju alltid så att vissa har det lättare att ta sig tid. De som bor i Vadstena med omnejd, ungdomar som inte hunnit skaffa familj ännu och pensionärer.

Läste i senaste Gurklisten att föreningen verkligen behöver arbetskraft som kan hålla i förarbetet vid slipersbyte, dvs att rengöra slipers, förspika och passa in.

Tror att ett stort hinder är att många nybörjare inte kan anpassa sig till situationen, de anser sig vara för stolta för att plocka skräp och rengöra slipers, de vill istället börja spaka maskiner och köra lok på en gång. Om de nu fattas ett fåtal hantlangare, kunde då inte vagnsrenoverarna tillfälligt rycka in för att stötta i detta kritiska läge?

En sak till jag undrar över är varför det ständigt anordnas kurser i SÄO för blivande trafikpersonal. Behövs det verkligen fler lokförare på VFJ? De få gånger loken ska luftas brukar det alltid vara någon av veteranerna Sten S. Ulf Törby eller C-J Fahlgren som kör.

I det senaste numret av Gurklisten (VFJs medlemsskrift) finns gott om intressant läsning. Speciellt reportaget om de första järnvägarna i England tidigt 1800-tal var mycket fängslande.

Det som trots allt fick mig att höja på ögonbrynen var visionären Carl-Johan Fahlgrens artikel om Huvudsta lastplats. Här ska det minsann byggas ny station med sidospår, stationshus med toalett. Flytta istället fokus från luftslott till verklighet. Det verkar som om vissa i föreningen ägnar sig åt verklighetsflykt istället för att lösa krisen med Vadstena kommun.

Järnvägare förenen eder!

av Ante Svensson, Monday, January 21, 2008, 17:05 (5939 dagar sedan) @ Christer Andersson

Nå Christer, jag tycker tonen är lite negativ nu. Den där sortens pessimism är utmärkt -om man vill förhindra att folk kommer till Vadstena och engagerar sig. Är du knuten till föreningen? Om inte, det är väl en baggis att åka från Fornåsa till Vadstena och göra lite skillnad?;-)

SÄO-kurser: Jag tror att det är helt rätt att arrangera dylika. I min egen förening, GHJ, har det visat sig vara det överlägset bästa sättet att få in folk i verksamheten. Visst, det finns dem som hör av sig och kommer ut en lördag, men en kurs som håller på ett tag innebär en större investering av deltagaren och är ett bra sätt att komma in och lära känna folk gradvis -ett bra sätt att väcka viljan att engagera sig även för annat än trafik.

Luftslott: Visst, det kan tyckas vara lite overkill att lobba för en större station i Huvudsta. Men allt kan heller inte vara krass vardag! Man behöver även drömmar och visioner för att sätta ut kompassriktningen och orka jobba vidare förbi Katarinaskolan. Det viktiga är snarare balansen mellan dessa två och att det finns folk i föreningens led som kan/orkar jobba för att visionen en dag ska kunna bli verklighet. Dessa personer kanske går SÄO-kursen?

Jag hoppas helhjärtat att WFJ kan ta sig igenom detta. Personligen tror jag att man bör jobba hårt för att visa på samhällsnyttan av en besöksanläggning i Vadstena och hur denna skulle kunna stärkas. Som utomstående finns det en logisk väg att stärka besöksmålet WFJ och det är ett samgående med JMF i Linköping och etablerandet av ett Östergötlands Järnvägsmuseum i Vadstena. Jag vet att det finns klara anledningar till varför det är två föreningar och inte en, men just nu är båda illa ute och det kanske är dags att lägga historien bakom sig? Visst, det kostar, men resultatet vore ju en häftigare anläggning på många sätt, inte minst en mer attraktiv anläggning. För Vadstena kommun måste nog inte bara lugnas, den måste nog få inse att ett starkt besöksmål som innebär fler övernattningar, fler kunder i glaskiosken vid slottet etc är något som stärker även medeltidsturismen. För jag tror inte kommunen faller för argument som vikten av att visa upp 1900-talshistorien, inte heller att det är kul med tåg. Om man instället visar vad en fungerande museibana kan ge och vilka investeringar det kan komma att kräva så ger det nog större intryck. Kommuner gillar sånt som drar folk och ger klirr i kassan. Då kan plötsligt investeringsviljan komma. För en positiv kommun med vilja att satsa lite på banan vore en avsevärd skillnad gentemot nuläget. Det kanske kan vara tungan på vågen! WFJ kanske kan använda positiva kommuner som exempel? Uppsala borde vara en god förebild. Även Gotland och Alingsås kan nog nämnas...

En annan sak är nog att WFJ har en hel del goodwill ute bland kollegerna nu. Arangera en banarbetshelg och bjud in intresserade! Anders Ö kanske kommer? Vem vet, kanske det kan komma ett gäng gutar..? Tala om för kommunen att folk ute i landet reagerar! Minns hur Skövde kommun blev bombarderade med mejl när man ville chckhöja hyran för Skövde Modelljärnvägsällskap vilket istället resulterade i ett kulturpris. Naturligtvis måste det skötas snyggt. sen är frågan som Anders Ö väckte; finns det intresse hos andra att hjälpa till?

Järnvägare förenen eder!

av Anders Östlund @, Tuesday, January 22, 2008, 06:32 (5938 dagar sedan) @ Ante Svensson

Härliga visioner Ante! Jag ser det finns fler än jag som gillar "en anka på slätten" som en fjärran vision... :-)

(Nu hittade jag en brist på forumet tyckte jag, i andra forum ser man tidigare inlägg och kan läsa när man kommenterar... Jag ville inte citera både Christers och Antes inlägg, det hade blivit lite för mycket... Får ltie till mitt minne...)

Jag vet inte vad VFJ (trodde det var WFJ...) har gjort gentemot kommunen, men att presentera något i stil med det som Ante är inne på vore nog bra. Försöka lyfta blicken från övervuxet spår och skapa en gemensam "vision". Jag har följt GHJ och deras arbete, även köpt mig ett par slipers, och jag inser att det är inget som görs över en natt...

Det du skriver om att "nybörjarna" borde kunna rycka in i ett krisläge, det är precis det jag också tycker! Men jag drog det ett snäpp längre, jag räknade in "hela Järnvägssverige" i kakan.
Om VFJ får en gnutta förtroende hos kommunen och det finns hopp om att få vara kvar. Och dessutom utlyser en allmän mönstring till en räddingsaktion med att "fräscha upp" linjen så lovar jag att jag ska göra mitt yttersta för att mönstra "ogräsrensare" bland mina MJ kollegor. Jag ska även se till att kanske vara där själv även om mina lördagar ofta är vikta åt min "MJ-butik"... ;-)

Då har båda Ante och jag anslutit oss som möjliga deltagare i en räddningsaktion, finns fler?

Hälsar,
Anders Ö

Järnvägare förenen eder!

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Tuesday, January 22, 2008, 08:59 (5938 dagar sedan) @ Ante Svensson

[i]Som utomstående finns det en logisk väg att stärka besöksmålet WFJ och det är ett samgående med JMF i Linköping och etablerandet av ett Östergötlands Järnvägsmuseum i Vadstena. Jag vet att det finns klara anledningar till varför det är två föreningar och inte en, men just nu är båda illa ute och det kanske är dags att lägga historien bakom sig? Visst, det kostar, men resultatet vore ju en häftigare anläggning på många sätt, inte minst en mer attraktiv anläggning. [/i]

Det har funnits samarbete mellan JMF och WFJ. Det bästa exemplet på det är då JMF lånade ut personvagnen MÖJ 1000 (systervagn till MÖJ 1001) till WFJ 1984.

Vagnen var i bedrövligt skick när den kom till Vadstena, men renoverades av WFJ som fick ha den några år. Nu är den väl tillbaka i JMFs vagnhall i Valla? har faktiskt inte tänkt på om jag sett den där.

Om WFJ hade mer trafik skulle man kunna tänka sig att JMF kunde låna ut fordon under en period för att höja intresset för banan. Samtidigt kunde WFJ deponera några av sina godsfinkor, amerikavagnen (?) eller andra vagnar som för tillfället inte behövs till JMF.

JMF har en unik samling av rullande material från östgötasmalspåret. Där finns även stationen i Halleby. Tyvärr finns det inte mycket spår att köra på. Förra gången jag var där körde de med en motordressin de 100m från vagnhallen till vägen där spåret slutar.

Även här har det funnits storslagna planer på järnväg från Valla friluftsområde till Gamla Linköping. Kommunen sade stopp, så
tyvärr bidde det bara en tumvante, dvs. 100m spår fram till vägen.

Det är tråkigt staten har så lite intresse av att bevara det unika stycke kulturhistoria som vagnsamlingen i Valla är. Antar att gubbarna därute får bidrag för sin verksamhet, men de flesta är till åren komna, finns det någon yngre generation som kan ta över?

Tycker att kommunen eller staten borde bygga ut vagnhallen och göra om den. Det är ganska mörkt och trångt därinne. Det vore en behövlig investering, besökare finns det gott om och några större löpande utgifter blir det inte tal om.

Järnvägare förenen eder!

av Torbjörn Gustafsson, Tuesday, January 22, 2008, 16:45 (5938 dagar sedan) @ Christer Andersson

Klart att man ställer upp på ett dagsverke för att rädda WFJ! Arrangera och sammankalla. Vi blir nog många som kommer bara det finns en organisation bakom en sådan dag/helg och att alla i WFJ också deltar. För det är ju nu eller aldrig som vi måste visa stöd och solidaritet (taget ord från Polen) så kommunen fattar att det de och järnvägens tykna grannar vill ska hända är ytterst fel!

Men även jag såsom Anders Ö är redan engagerade på annat håll. Jag är pånyttfödd aktiv i Ohs samt äger en 7 1/4"-bana som är under byggnad. Sedan har man ju ett "vanligt";-) liv också!

/Torbjörn Gustafsson

Järnvägare förenen eder!

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Tuesday, January 22, 2008, 21:45 (5938 dagar sedan) @ Torbjörn Gustafsson

Klart att man ställer upp på ett dagsverke för att rädda WFJ! Arrangera och sammankalla. Vi blir nog många som kommer bara det finns en organisation bakom en sådan dag/helg och att alla i WFJ också deltar. För det är ju nu eller aldrig som vi måste visa stöd och solidaritet (taget ord från Polen) så kommunen fattar att det de och järnvägens tykna grannar vill ska hända är ytterst fel!

Men även jag såsom Anders Ö är redan engagerade på annat håll. Jag är pånyttfödd aktiv i Ohs samt äger en 7 1/4"-bana som är under byggnad. Sedan har man ju ett "vanligt";-) liv också!

/Torbjörn Gustafsson

Det är skillnad på entusiaster och entusiaster!! Enligt Gurklisten har 4st medlemmar vigt hela sin semester åt banarbetet och arbetat 40 timmarsveckor nu i sommar. WFJ har också bjudit in utländska ungdomar till arbetsläger.

WFJ består av en inre kärna av eldsjälar som verkligen åstadkommit mycket på banan och kämpat i motvind i många år, heder åt dem. Antar att de är ca 20 st.

Det svåra är att engagera de mindre aktiva, de som bara dyker upp i bland och visar sig på mötena. Där finns den stora arbetskraftsreserven. Tror att de är minst 50st.

Järnvägare i Östergötland förenen eder!

av Ante Svensson, Tuesday, January 22, 2008, 17:30 (5938 dagar sedan) @ Christer Andersson

[i]Som utomstående finns det en logisk väg att stärka besöksmålet WFJ och det är ett samgående med JMF i Linköping och etablerandet av ett Östergötlands Järnvägsmuseum i Vadstena. Jag vet att det finns klara anledningar till varför det är två föreningar och inte en, men just nu är båda illa ute och det kanske är dags att lägga historien bakom sig? Visst, det kostar, men resultatet vore ju en häftigare anläggning på många sätt, inte minst en mer attraktiv anläggning. [/i]


Det har funnits samarbete mellan JMF och WFJ. Det bästa exemplet på det är då JMF lånade ut personvagnen MÖJ 1000 (systervagn till MÖJ 1001) till WFJ 1984.

Vagnen var i bedrövligt skick när den kom till Vadstena, men renoverades av WFJ som fick ha den några år. Nu är den väl tillbaka i JMFs vagnhall i Valla? har faktiskt inte tänkt på om jag sett den där.

Om WFJ hade mer trafik skulle man kunna tänka sig att JMF kunde låna ut fordon under en period för att höja intresset för banan. Samtidigt kunde WFJ deponera några av sina godsfinkor, amerikavagnen (?) eller andra vagnar som för tillfället inte behövs till JMF.

JMF har en unik samling av rullande material från östgötasmalspåret. Där finns även stationen i Halleby. Tyvärr finns det inte mycket spår att köra på. Förra gången jag var där körde de med en motordressin de 100m från vagnhallen till vägen där spåret slutar.

Även här har det funnits storslagna planer på järnväg från Valla friluftsområde till Gamla Linköping. Kommunen sade stopp, så
tyvärr bidde det bara en tumvante, dvs. 100m spår fram till vägen.

Det är tråkigt staten har så lite intresse av att bevara det unika stycke kulturhistoria som vagnsamlingen i Valla är. Antar att gubbarna därute får bidrag för sin verksamhet, men de flesta är till åren komna, finns det någon yngre generation som kan ta över?

Tycker att kommunen eller staten borde bygga ut vagnhallen och göra om den. Det är ganska mörkt och trångt därinne. Det vore en behövlig investering, besökare finns det gott om och några större löpande utgifter blir det inte tal om.

Jo, men det är här det brister: JMF har loket, vagnarna, arkivet osv men saknar det som ger näring åt en förening: Trafikintäkter och ett levande museum som ger aktiva medlemmar. Jag har genom åren noterat alla planer som man haft; 891-bana med Ankan, 600-bana med loket från Eds bruk, 891-bana igen... Inget blev av och ofta hör man hur litet intresset från kommunen är. Återigen; kommuner brukar gilla sånt som drar folk till stan och som ger klirr i kassan. En unik samling 891-fordon som ingen utom tågfantaster överhuvudtaget vet att den existerar är av underordnat intresse (jo, jag tycker att det är en häftig samling!). Varför skulle Linköpings kommun satsa på något som alla beskriver som något som tynar bort? Så, jag tror inte att det blir en utbyggd hall...

WFJ har precis det motsatta; banan, miljöer men saknar den helgjutna samlingen fordon, den står som bekant några mil bort i ett annat museum. Den lokala prägeln som jag tror är ett sätt att få andra än tågfantaster med på skutan har inte varit så stark som den skulle kunnat vara. Dessutom splittras det hela på två föreningar även om jag vet att en del är med i båda. Men jag tror ändå att det inte är av godo i långa loppet. Med andra ord så skulle de tu bli mer kompletta om de fogades samman till något större än de enskilda delarna.

Men, jag vet. De båda föreningarna har sin historia och samarbetet har säker funkat. Men här skulle det inte gälla att samarbeta genom att låna hit eller dit utan att göra det enda jag tror skulle ge långsiktiga möjligheter att verkligen lyfta båda verksamheterna till höjder de förtjänar att bedrivas på: En flytt av hela museet i Linköping till Vadstena där ett Östergötlands Järnvägsmuseum upprättas. De delar av föreningarna som är bra behålls och man jobbar gemensamt för att verkligen få ut maximalt av det man faktiskt sitter på. Det skulle kunna ge en nystart som man kan gå ut med gentemot kommuner, RAÄ, SvJvm, eventuella sponsorer etc och kanske motivera nya och gamla medlemmar att jobba för saken.

Som sagt, det hela kräver mod, nytänkande och innovativa lösningar. Men vad är alternativen? Signalerna från Vadstena är oroande och vi vet alla vad det värsta (Gud förbjude!) scenariot är. Och i Linköping så oroas det för att föreningens medlemmar blir allt äldre och att ingen ny generation kommer. Vad blir resultatet av det? Jo, att stora starka 891-föreningar kan komma att dela upp samlingen östgötafordon sins emellan och att ett stort smalspårsnät står utan museum. Bara det borde vara en sporre...

Järnvägare i Östergötland förenen eder!

av Torbjörn Gustafsson, Tuesday, January 22, 2008, 22:24 (5938 dagar sedan) @ Ante Svensson

Om jag inte är fel underrättad så ägs numera samlingen i Linköping av Järnvägsmuseet i Gävle. De har sedan flyttat depositionen från Järnvägarnas Museiförening till Stiftelsen Gamla Linköping som nu har ansvaret för samlingen. Järnvägarnas Museiförening har nu istället rollen som stödförening till museet i Valla. Någon som kan bekräfta detta?

/Torbjörn G

Järnvägare i Östergötland förenen eder!

av Ante Svensson, Tuesday, January 22, 2008, 22:25 (5938 dagar sedan) @ Torbjörn Gustafsson

Det stämmer. I alla fall att SvJvm äger fordonen.

Järnvägare i Östergötland förenen eder!

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Tuesday, January 22, 2008, 22:28 (5938 dagar sedan) @ Ante Svensson

[i]> Jo, men det är här det brister: JMF har loket, vagnarna, arkivet osv men saknar det som ger näring åt en förening: Trafikintäkter och ett levande museum som ger aktiva medlemmar. Jag har genom åren noterat alla planer som man haft; 891-bana med Ankan, 600-bana med loket från Eds bruk, 891-bana igen... Inget blev av och ofta hör man hur litet intresset från kommunen är. Återigen; kommuner brukar gilla sånt som drar folk till stan och som ger klirr i kassan. En unik samling 891-fordon som ingen utom tågfantaster överhuvudtaget vet att den existerar är av underordnat intresse (jo, jag tycker att det är en häftig samling!). Varför skulle Linköpings kommun satsa på något som alla beskriver som något som tynar bort? Så, jag tror inte att det blir en utbyggd hall...


WFJ har precis det motsatta; banan, miljöer men saknar den helgjutna samlingen fordon, den står som bekant några mil bort i ett annat museum. Den lokala prägeln som jag tror är ett sätt att få andra än tågfantaster med på skutan har inte varit så stark som den skulle kunnat vara. Dessutom splittras det hela på två föreningar även om jag vet att en del är med i båda. Men jag tror ändå att det inte är av godo i långa loppet. Med andra ord så skulle de tu bli mer kompletta om de fogades samman till något större än de enskilda delarna.

Men, jag vet. De båda föreningarna har sin historia och samarbetet har säker funkat. Men här skulle det inte gälla att samarbeta genom att låna hit eller dit utan att göra det enda jag tror skulle ge långsiktiga möjligheter att verkligen lyfta båda verksamheterna till höjder de förtjänar att bedrivas på: En flytt av hela museet i Linköping till Vadstena där ett Östergötlands Järnvägsmuseum upprättas. De delar av föreningarna som är bra behålls och man jobbar gemensamt för att verkligen få ut maximalt av det man faktiskt sitter på. Det skulle kunna ge en nystart som man kan gå ut med gentemot kommuner, RAÄ, SvJvm, eventuella sponsorer etc och kanske motivera nya och gamla medlemmar att jobba för saken.

Som sagt, det hela kräver mod, nytänkande och innovativa lösningar. Men vad är alternativen? Signalerna från Vadstena är oroande och vi vet alla vad det värsta (Gud förbjude!) scenariot är. Och i Linköping så oroas det för att föreningens medlemmar blir allt äldre och att ingen ny generation kommer. Vad blir resultatet av det? Jo, att stora starka 891-föreningar kan komma att dela upp samlingen östgötafordon sins emellan och att ett stort smalspårsnät står utan museum. Bara det borde vara en sporre...[/i]

[i]JMF har loket, vagnarna, arkivet osv.[/i] Ja, men lok och vagnar finns redan i Vadstena. Ett ånglok och ett diesellok i reserv samt personvagnen MÖJ 1001 räcker gott för att transportera turister på sommaren. Tror heller inte att VFJ har kapacitet för att rymma fler fordon, än mindre ha dem i trafik. För att rullande fordon ska kunna bevaras bör de dessutom skyddas från väder och vind, samt ligister.

JMF är ett järnvägsmuseum som är mycket billigare i drift jämfört med WFJ som dras med enorma kostnader för banunderhåll. Trafikintäkterna må vara större men detta äts upp av omkostnader för drivmedel och reparationer.

Underhållningsvärdet för ett "levande museum" må vara högre, men kraven från järnvägsinspektionen för att bedriva trafik ökar och många föreningar får svårt att leva upp till dem. Ett "stationärt" museum är inte lika personalkrävande och har större chanser att lyckas på längre sikt.

Som jag tidigare skrev: I Valla finns redan de unika samlingarna från östgötasmalspåret, de befinner sig skyddade under tak och det kostar 20kr att se dem.

Valla friluftsområde är ett förträffligt ställe för ett sådant museum, där det även finns muséer för traktorer, hästvagnar, och gatuteknik. Under vissa dagar är samtliga muséer öppna för allmänheten, vissa med fritt inträde och detta samtidigt som det finns djur och lekplatser för barnen. Detta gör att JMF har ett utomordentligt läge att visa upp sig. Muséet bör byggas ut för att hallen ska bli ljusare och mer tilltalande. JMFs samlingar måste bevaras för eftervärlden, så att även yngre medborgare får en förståelse för hur transporter gick till i Östergötland för 100 år sen.

Linköping är den bästa platsen för ett järnvägsmuseum till minne av östgötasmalspåret, just därför att staden var spindeln i nätet under smalspårets gyllene år. Härifrån gick förbindelserna till Ringstorp, Borensberg, Motala, Skänninge och Vadstena/Ödeshög. Här fanns lokverkstäderna och MöJs administrativa huvudkontor.

Låt oss nu inte stirra oss blinda på trafiken och att fordonen ska rulla, det viktiga är att de bevaras.

Järnvägare i Östergötland förenen eder!

av nicke, Tuesday, January 22, 2008, 22:46 (5938 dagar sedan) @ Christer Andersson

"Linköping är den bästa platsen för ett järnvägsmuseum till minne av östgötasmalspåret, just därför att staden var spindeln i nätet under smalspårets gyllene år. Härifrån gick förbindelserna till Ringstorp, Borensberg, Motala, Skänninge och Vadstena/Ödeshög. Här fanns lokverkstäderna och MöJs administrativa huvudkontor.
Låt oss nu inte stirra oss blinda på trafiken och att fordonen ska rulla, det viktiga är att de bevaras."

Jag kan inte hålla med om detta.
Fordon tagna ur sitt sammanhang uppställda i en hall är lika intressanta för en vanlig turist som en samling stenyxor på museet. Vi behöver inte fler stenyxor i montrar, och vi behöver inte fler fordon i trista plåtskjul.

Ett modernt järnvägsmuseum ska visa en realistisk glimt av en svunnen järnvägsapparat, levandegjort av människor och rullande materiel. Det ska lukta kreosot och stenkolsrök, dieselavgaser och ånga. Ståj och glam. Familjer går inte till rikshistoriska museet i stockholm, de åker hellre ända till södertälje och besöker Tomtitts experiment med kidsen. Jag förstår dem, barnlös och allt. Ska fan stå och glo på gammalt junk i en dyster lokal. Att sedan vi andra littera-muppar går igång på ovanstående reliker är givet hur bra som helst, men hur många är vi? Och inga pengar spenderar vi heller. En barnfamilj spenderar i reella kronor mer på ett dagsevenemang än en tågmupp med kamera på magen och medhavd kaffetermos.

Nä, på samma sätt som det inte går att bromsa sig ur en uppförsbacke så går det inte att spara sig ur en kris. SYNS MAN INTE SÅ FINNS MAN INTE en gammal tes som fortfarande gäller.

nicke Bergqvist, medlem GHJ

Jag är skeptisk...

av Ante Svensson, Wednesday, January 23, 2008, 00:32 (5938 dagar sedan) @ Christer Andersson

Jo, man [i]ska[/i] stirra sig blind på trafik och att fordon ska rulla! Stillastående museer är döda museer och föreningar som ställer in sina fordon i en hall och sedan ägnar sig åt att penselrenovera och putsa lite på nämnda fordon och i övrigt ha filmkvällar och småmys är så gott som dömda att dö sotdöden. Precis på samma sätt som museiföreningar som inte utvecklas går samma väg. För det bevarande som du beskriver bygger på en otroligt viktig sak, nämligen nyrekrytering. Om jag brinner för östgötskt smalspår så är knappast insidan av en hall något som lockar mig att aktivera mig och lägga ner en massa tid på... vadå? Loken och vagnarna står ju bara där! Vad mer kan man göra? Jag har upplevt olika föreningars uppgång och -jag höll på att skriva fall men jag nöjer mig med nedgång. Det finns en viktig dynamik som är väldigt enkel: Föreningar som det ser ut att gå bra för lockar nya aktiva medan föreningar som bara förvaltar men inte förnyar sig inte gör det. Punkt. Detta oavsett om det är ölordnar i Lund, museibanor på Gotland eller judoklubbar i Sandviken. Förvaltning = lika med tråkigt och folk går till grannföreningen som har snygga nytryckta T-shirts och mycket folk på internfesterna. Visst, man kan säga att huvudsaken är att samlingen bevaras, men det lär förr eller senare komma att ske hos olika 891-banor landet runt. Alla JMF:s fordon skingrade, vad är värdet i det? Bevarande?

I mitt koncept med flytt ingår att hallen i Valla ska med. Var den ska stå är en annan femma men det ska redan från begynnelsen vara klart att allt ska stå inomhus. Finns pengarna kan man ta med stationen också och placera i Fågelsta. WFJ måste lösa sina problem med uppställning likaså men formen för detta kan diskuteras. Det kostar, jag vet. Men med rätt kanaler, rätt paketering, rätt strategi, vad säger att det är helt omöjligt? För klart är att det enligt min mening är en stor skillnad huruvida man i Vadstena har "ångloket och vagnarna" eller "de ÖSTGÖTSKA ångloken och vagnarna". Min bärande tes är att detta måste paketeras snyggt och framstå som något nytt, spännande, en förbättring av en befintlig verksamhet och att man GER Vadstena något (mot vissa motprestationer som även Motala och Linköping är med i). Tjata om lokalt, lokalt, lokalt och att ta fram de särskiljande detaljerna; de klassiska östgötska elektriska påstigningsmärkena, bettåg med NN-vagnar med betlämmar o s v. Allt som ger den extra unika dimensionen är en klar marknadsföringsfördel och något som stärker besöksmålet. För den äldre vadstenabon är sånt som väcker minnen något som kan göra att man tar steget och blir medlem och kanske t o m aktiv. För den yngre generationen som inte minns kan verksamheten bli attraktiv ändå. Skara och TJF har lyckats värva unga aktiva. Kom inte dragande med att folk vill det och det och att ungar bara spelar dataspel, verkar en verksamhet som en museibana kul, attraktiv etc så kommer folk ändå! Jag har hört massor med tugg i en annan förening om varför folk inte går med och aktiverar sig. Alla dessa personer som sade detta hade fel. Fullständigt uppåt väggarna fel! Grejen var bara att de själva inte förstod att de måste satsa framåt för att folk skulle vilja offra tid, pengar och annat för att stå och resa vagnhallsplåtar i ösregn. Man kan se till sig själv: Vill jag vara med i en förening som förefaller döende och genomlida arbetslördagar med Nisse som bara gnäller om vilket drag det var på 70-talet och möjligen Kalle om hans fru inte ska åka och köpa växter för då måste han bära... Inte jag! Knappast någon annan heller...

Det här med tillstånd är inte heller något bra skäl till att ställa in grejor i en hall. I år och förra året erhöll ett antal föreningar landet runt nya trafiktillstånd, däribland GHJ och WFJ som båda fick sina tillstånd.. Det var mycket jobb men grejen är att föreningar hjälper varandra. Så vari ligger det omöjliga? Snarare verkar du rada upp problem och hur misslyckade de där i Vadstena är. Det tycker inte jag! Jag har flera gånger sedan 1998 trott att de skulle kast in hansken men de har krigat vidare. Sånt förtjänar respekt och snarare stöd. De har i alla fall gjort något för att bryta sin trista situation...

Så, det billiga museet är ingen ideal lösning. Fråga KUJmf. När ingen längre kommer på fotokvällarna, vad händer då? När förvaltarna av museisamlingen bara består av folk som egentligen gillar gamla hus och som måste sitta bland gamla tåg och ta in en tjuga av någon som råkar passera förbi, var finns värdet då? Om man jämför med perspektivet att i alla fall ha chansen att en gång få se NÖJ 18 med ett koppel NÖJ och MÖJ-vagnar på kroken kämpa i backen upp mot Qvissbergs Allé? Vem föredrar filmkvällen? Någon..?

Jag är skeptisk...

av Granis, Thursday, January 24, 2008, 09:09 (5936 dagar sedan) @ Ante Svensson

Vad bra det är med folk som skriver precis som man själv vill :-) . Och uttrycker sig bättre dessutom... Det är ju ingen tillfällighet att föreningar med "drag under galoscherna" gnäller [i]minst [/i]om brist på medlemmar och andra resurser. Att säga att genom att skaffa fram sådana som "startgas", och sen blir verksamheten liksom "självrullande" är att förenkla det. Men ändå inte helt fel.. Genom att säga och tro att "det går [b]inte[/b]"; "det är ingen idé" o s v kan man försäkra sig om att så blir också fallet.

Ty det är ju så att föreningar med minst aktivitet är också de som har mest problem. Och tvärtom alltså. Även om det "kostar", f f a "inledningsvis". Men det är värt det. Satsade resurser [i]skapar [/i]också resurser. Icke minst då fler nya aktiva medlemmar. Som i sin tur o s v. Det gäller dock alltså att "få till det där första". Dit kom liksom aldrig WFJ. Varför kan man diskutera till döddagar, men Vadstena är ingen dum plats för en museijärnväg. Såväl av antikvariska som av "resandeskäl". Fågelsta ska då inte "oduglig/ onödigförklaras" som andra ändstation, inte bara av historiska skäl utan också p g a planer -som väl inte är helt orealistiska och ligger 5x år framåt i tiden?- på återupptagen persontrafik på "normalspåret".

Men det gäller att övertyga och [b]visa [/b]att man kan. Såväl inför kommun som inför nya potentiella aktiva medlemmar. Visst, en bit har man kommit sedan 1998 (då verksamheten var [b]helt [/b]uträknad). Men det räcker inte. F f a om man betänker en kommun som kämpar för en förbifart för Rv 50 och gärna -tillsammans med andra myndigheter- skulle vilja slippa att bygga en planfri korsning till (som dom uppfattar det) en "svag" museibana.

Beträffande JMF och deras verksamhet har jag inget att tillägga, såväl till det Ante skrivit som till det jag själv skrivit om denna verksamhet på detta (?) forum tidigare. Annat än att det är synd att två föreningar som i princip sysslar med samma historiska bevarande -om än i lite olika form och målsättning- ska ha samma problem. Fast det kanske inte är en tillfällighet just därför?

/ L G

Jag är skeptisk...

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Thursday, January 24, 2008, 21:57 (5936 dagar sedan) @ Granis

F f a om man betänker en kommun som kämpar för en förbifart för Rv 50 och gärna -tillsammans med andra myndigheter- skulle vilja slippa att bygga en planfri korsning till (som dom uppfattar det) en "svag" museibana.

/ L G

Förbifarten i Vadstena har stötts och blötts i 20år. Den blev ytterligare försenad pga SAAB och det sk. Trollhättepaketet. Även Skepparpinnan i Motala är på gång, allt för att trafiken ska flyta bättre. På vägverkets hemsida står det:

Just nu pågår arbete med flera mindre trafiksäkerhetsåtgärder på riksväg 50 genom Vadstena. Samtidigt innebär dagens undertecknade av en avsiktsförklaring att det praktiska arbetet inför att bygga en förbifart kan börja.
Därmed kommer vi också att börja projektera för en förbifart med ambitionen att sätta spaden i jorden under 2009, säger Rolf Johansson, vägdirektör Vägverket Region Sydöst.

Det är rätt snart det. Föreningen måste alltså ha banan i drift till Aska för att Vv ska bekosta en järnvägsövergång/viadukt. Annars blir det väl som i Hästholmen, dvs. att det asfalteras direkt över spåren så att tågen inte kan passera.

Det ligger många mörka moln över WFJ och den sista biten av östgötskt smalspår. Den här debatten har varit intressant och jag har medvetet valt att provocera lite extra för att väcka uppmärksamhet och skapa en diskussion. Vissa tolkar det som gnäll, men ska vi bara sopa problemen under mattan, rycka på axlarna och tänka att det ordnar sig nog? Måste man vara så jädrans järnvägspolitiskt korrekt för att få skriva här? Det som oroat mig mest är det totala ointresset från WFJarnas sida. Någon av dem borde väl kunna kommit med ett inlägg, förrutom C. Brimalms korta, formella och enligt mig rätt intetsägande rader om vad som gäller rent juridiskt.

Några har gett löften om att ställa upp i banarbetet och kommer med idéer om hur man kan uppmärksamma WFJs situation. Vad är WFJs svar? Vi väntar fortfarande. Det borde ligga i deras intresse att påverka och bilda opinion även på nätet.

Jag är skeptisk...

av nicke, Thursday, January 24, 2008, 22:45 (5936 dagar sedan) @ Christer Andersson

Jag håller helt med om vad du säger; läget verkar mycket bekymmersamt och tiden rinner ut. Tystnaden från Wadstena är kompakt. Man kan tolka det på olika sätt, men en respons ser vi alla fram mot snarast.

Det är ju ingen ide´att vi budar ihop en hög entusiaster från hela riket en helg om föreningen ifråga inte är intresserad av yttre intervention?
Jag ser inte heller nyttan med att rensa några hundra meter murken linje från ogräs när det handlar om omfattande existentiella förutsättningar som måste till för att VFJ ska komma mentalt och ekonomiskt på fötter och därigenom få kommunen att se positivt på föreningen.

Principiellt hjälper jag gärna till en helg eller flera med de sammansvurna, där även du Christer är välkommen att vara med, men viljan att förändra VFJ måste finnas först. Som ante Svensson, GHJ sa tidigare i trådar här, att det är hög tid att sammarbeta eller gå samman med föreningen i Linköping för överlevnad.

Visa kommunen att VFJ vill vara kvar och ge ett stort bidrag till turiststaden Wadstena genom att bygga vagnhall, flytta över fordon från linköping, rusta banan till Aska och i övrigt vitalisera föreningen med det friska blodet från Linköping som oxå ska få finna sin plats. Om inte viljan att utföra flera av dessa saker finns så ser jag som helst mening att ge ens konstgjord andning med ogräshackan i handen.
Bollen ligger nu helt hos VFJ att ta fram en konkret handlingsplan. tiden tick-tick-tick´n away.

nicke Bergqvist medlem GHJ

Tillägg

av Ante Svensson, Friday, January 25, 2008, 01:00 (5935 dagar sedan) @ nicke

Nicke här ovan titulerar mig som Ante Svensson GHJ. Jag vill poängtera att jag i denna tråd enbart figurerar som privatperson och inte representant för någon förening.

Jag är skeptisk...

av Östlund Anders, Friday, January 25, 2008, 12:22 (5935 dagar sedan) @ nicke

Bra Christer, jag försökte också "provocera" lite och jag håller solklart med dig om att tystnaden från WFJ själva känns lite oroväckande...

Nu finns ett inlägg från en representant för WFJ så helt tyst är det nu inte. Det hänvisas till ett möte i sommar men jag undrar om man inte måste reagera snabbt och starkt för att var med i gemet. Vägverkets och de kommunala planerna inväntar INTE utkomsten av ett sådant möte, de sker troligen för fullt nu under våren och personligen känner jag att det är bråttom att sätta i klackarna snarast för att inte tappa tempo. Men detta är upp till Vadstenaföreningen, jag känner att jag har lagt mig i tillräckligt! Men visst, jag hade nog hoppats på lite mer jä****-anamma och starkare respons från WFJs sida på min appell.

Det finns för mig ingen anledning att tro annat än att de gör sitt yttersta för att rädda sin bana och jag förlitar mig på att de har koll på läget hos sin kommun.

Avslutar(?),
Anders Ö

Järnvägare i Östergötland förenen eder!

av Anders Östlund @, Wednesday, January 23, 2008, 07:15 (5937 dagar sedan) @ Christer Andersson

[Quote]Ett "stationärt" museum är inte lika personalkrävande och har större chanser att lyckas på längre sikt.[/quote]

Hupp!! Här måste jag utbrista "TOKFEL!"... OK, personalkrävande ståämmer gott. men ett statiskt museum med 20:- i inträdes avgift är dödsdömt, jag kan inte se någon chans att det överlever på längre sikt. Idag är kraven på "underhållning" högre och "samlandets" tidevarv är över. Jag har träffat på en hel del av "de våra", dvs tågentusiaster", som anser att samlingen i Linköping är ett rejält sömnpiller...

Jag kan medge att ett statiskt museum kan fungera dels som utställning och dels som bevarande, men det MÅSTE (enligt mig) ske på en plats där det även händer något!

Ett av problemen för VFJ är, som tidigare nämnts, avsaknaden av en destination. Smäll upp en vagnhall utanför stan där marken är billig (om nu någon markägare kan bli lite visionär och inse vinsten i en sådan satsning). Placera vagnhallen bredvid tidigare nämnda "Luftslott" och se till att ha utställnignshall, kafe/restaurang/gårdsbutik för livsmedlen, hantverk m.m. i närhet till denna "Destination".
Jag är kass på geografin kring Vadstena (förutom att det är slättlandskap) men någonstans borde det finnas en "destination" så går att bbygga vidare på.


Jag tror man måste ha visioner andra än "Vi ska rensa 300 meter ogräs i veckan" om man ska presentera något som fångar en kommuns intresse...

Jag vill inte vara någon Besserwisser och är fullkomligt ÖVERTYGAD om att de i Vadstena som jobbar har koll på läget och gör så gott de kan. Men om man ska följa de pessimistiska riktningar som du målar upp Christer så finns bara en utväg: "Slå igen och kör skiten till Valla..." Och det är inget att gå in till kommunen med skulle jag tro... Då blir det inte kul...

Jag och Torbjärn kan komma från Jönköping och jag lovar att sätta in två dagsverken om det behövs. Kan man inte väcka resursreserven inom FVJ så finns det faktiskt möjligheter att låna in extra resurser och kanske visa Vadstena kommun att det finns ett intresse runt om i landet att bevara VFJ i den miljö de finns idag!

Jag har haft vissa kontakter med medlemmar i VFJ, hör av er om det blir av!

Hälsar,
Anders Ö

Järnvägare i Östergötland förenen eder!

av Torbjörn Gustafsson, Wednesday, January 23, 2008, 16:38 (5937 dagar sedan) @ Anders Östlund

Torbjörn instämmer helt med Anders. Dessutom får det vara nog med gnället nu! Dags att börja bli konstruktiva och kreativa! Ni från VFJ - presentera snarast vad det är som ska göras och vilken dag det blir. Jag och Anders fyller säker bilen med tre till. Men säg till i tid så det går att planera in i samklang med det vanliga livet.

Det vore bra om någon från VFJ nu tar till orda här eller i en ny tråd så vi får ett snabbt gensvar från er.

/Torbjörn:-|

Järnvägare i Östergötland förenen eder!

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Wednesday, January 23, 2008, 22:56 (5937 dagar sedan) @ Torbjörn Gustafsson

Torbjörn instämmer helt med Anders. Dessutom får det vara nog med gnället nu! Dags att börja bli konstruktiva och kreativa! Ni från VFJ - presentera snarast vad det är som ska göras och vilken dag det blir. Jag och Anders fyller säker bilen med tre till. Men säg till i tid så det går att planera in i samklang med det vanliga livet.

Det vore bra om någon från VFJ nu tar till orda här eller i en ny tråd så vi får ett snabbt gensvar från er.

/Torbjörn:-|

Det verkar som få WFJare är aktiva på det här forumet, de har säkert annat att göra än att sitta framför datorn..som att byta slipers t.e.x.

Torbjörn och Anders kan fylla bilen med folk och uppenbara sig på Vadstena station Lördagen den 26 Januari kl 09.00=Nu på Lördag, så får ni säkert instruktioner om vad som behöver göras. Allt enligt WFJs hemsida.

Det som förvånar mig är att arbetet kommer att röra sig om: [i]"Besiktning av banan. Täckning av vagnar med skadade presenningar. Arbete med Storugns, lokomotor mm."[/i]

Varför inte koncentrera sig till 100% med slipersbytena??? Vagnar och lok borde kunna vänta.

Järnvägare i Östergötland förenen eder!

av Torbjörn Gustafsson, Thursday, January 24, 2008, 13:40 (5936 dagar sedan) @ Christer Andersson

Nej Christer! Varken jag eller Anders kommer att uppenbara oss nu på Lördag!!!! Du har tydlingen inte alls förstått vad vi kommer att bistå med! Vi kommer att deltaga i en av VFJ väl arrangerad insats med god framförhållning tillsammans med ett stort antal andra frivilliga som vill deltaga i en MANIFESTATION till förmån för VFJ genom en väl genomtänkt och planerad insats på banan. Detta ska slå igenom så att press, radio och TV uppmärksammar denna aktion för att rädda VFJ från markhungriga grannar och kommunsnubbar.

Varken jag eller Anders kan eller efter din visade attityd bli fullt aktiva medlemmar. Ingen vill umgås med surmular och gnällspikar. Men i glada vänners lag kan vi alla tillsammans uträtta underverk i en punktinsats för att rädda VFJ. Hur ni tar er vidare därifrån måste ni inom VFJ själva klarlägga internt. Men förhoppningsvis får ni även mer aktiva genom en dylik manifestation. Om gnället läggs åt sidan och glädjen får skina över samlingen, förstås......

/Torbjörn:-|

Järnvägare i Östergötland förenen eder!

av Granis, Thursday, January 24, 2008, 13:57 (5936 dagar sedan) @ Torbjörn Gustafsson

Varken jag eller Anders kan eller efter din visade attityd bli fullt aktiva medlemmar.....Hur ni tar er vidare därifrån måste ni inom VFJ själva klarlägga internt.

Nu är jag själv inte aktiv på WFJ; men det är väl inte Christer A heller? Måhända inte ens medlem? Så varför ska Du inte "bli fullt aktiv" p g a nåt Christer skrivit!? Han kan väl dessutom inte "klarlägga (nåt) internt" Det vore ju tråkigt om även jag skrivit nåt som uppfattats som "Ni inom VFJ"!

/ L G

[b]Stödjande [/b]medlem i WFJ m fl

Järnvägare i Östergötland förenen eder!

av Torbjörn Gustafsson, Saturday, January 26, 2008, 16:25 (5934 dagar sedan) @ Granis

Jo du Granis, jag har redan tidigare klarlagt varför jag inte kan bli aktiv i WFJ. Det är så att jag redan är aktiv i OBJ och även har en egen bana under byggnad. Mina intressen är främst banor med 600mm och 184mm (7 1/4")spårvidd. Jag bygger egna lok o vagnar fullt fungerande för både ånga och el (batteri).

MEN, jag ansåg mig kunna avvara 1-2 dagar från familjen, idrottsföreningen, OBJ och min egen bana för att HJÄLPA WFJ ATT VISA FÖR OMGIVNINGEN ATT MÅNGA BRYR SIG OM DESS FRAMTID!!! MEN, om du och Christer inte kan förstå detta och fortsätter att jävlas genom att provocera vidare så vete f-n om jag har någon lust att vika tid åt surmular!!!

/Torbjörn.....som säger att det börjar suga att ställa upp.

Lugn...

av Ante Svensson, Saturday, January 26, 2008, 18:29 (5934 dagar sedan) @ Torbjörn Gustafsson

Jag kan nog lugnt säga att Granis inte är ute efter att provocera, snarare tvärtom. Vi är nog tämligen överens. Så, vad kan vi göra? Klart är att hjälpen måste vara samlad så att den kan vara så effektiv som möjligt. Sen kan man diskutera formen för hjälpen. Anders Ö har tydligen tagit kontakt, så även jag, även om jag tänker mig stöd på andra sätt än att jobba bana. Men direktkontakter med WFJ och eventuella andra intresserade är viktiga. Vem är kontaktperson i Vadstena? Har man tänkt trumma ihop folk till banarbete etc? Det finns ett momentum just nu så föreningen bör nog tala om vad man har för avsikter så att intresset utifrån inte dör ut nu...

....i Östergötland

av Granis, Tuesday, January 29, 2008, 08:46 (5931 dagar sedan) @ Torbjörn Gustafsson

Jag måste erkänna att jag inte har en aning om vad Du åsyftar beträffande "min inställning". Jag håller dessutom helt med Dig när Du i ett tidigare inlägg [i](som jag tyckt mig läsa men ej hittar nu!) [/i]skrev att WFJ borde koncentrera sig till 100 % på slipersbyte. Framförallt när man drar ihop till arbetshelg. Eller "arbetsläger"...

/ L G

Järnvägare i Östergötland förenen eder!

av Lars-Henrik Eriksson, Tuesday, January 29, 2008, 09:23 (5931 dagar sedan) @ Torbjörn Gustafsson

Jo du Granis, jag har redan tidigare klarlagt varför jag inte kan bli aktiv i WFJ. Det är så att jag redan är aktiv i OBJ och även har en egen bana under byggnad. Mina intressen är främst banor med 600mm och 184mm (7 1/4")spårvidd. Jag bygger egna lok o vagnar fullt fungerande för både ånga och el (batteri).

MEN, jag ansåg mig kunna avvara 1-2 dagar från familjen, idrottsföreningen, OBJ och min egen bana för att HJÄLPA WFJ ATT VISA FÖR OMGIVNINGEN ATT MÅNGA BRYR SIG OM DESS FRAMTID!!! MEN, om du och Christer inte kan förstå detta och fortsätter att jävlas genom att provocera vidare så vete f-n om jag har någon lust att vika tid åt surmular!!!

/Torbjörn.....som säger att det börjar suga att ställa upp.

Jag fattar ingenting av detta? Det verkar ha blivit någon märklig prestigfråga. Jag trodde att saken handlade om att hjälpa WFJ?

:-)

av Anders Östlund @, Monday, January 21, 2008, 12:56 (5939 dagar sedan) @ Christer Andersson

[Quote]Engagerad, det är du, dock inte i WFJ försökte du vara ironisk där?[/Quote]

Nu efter mat i magen en kopp starkt kaffe i handen så förstod jag nog bättre vad du menade...

Det var ju oerhört klantigt uttryckt av mig, får be om ursäkt för det!Naturligtvis är jag engagerad i WFJs öde!! :-) Därav mitt förslag!

Jag har några favoritbanor som jag håller lite extra högt, Ohs är nog den som sitter hårdast. "Riktig" miljö även om bruket tynar bort mer och mer men den känns "äkta". WFJ har samma miljökänsla inne i Vadstena och något som jag tycker vore kul är kontaktledning och en "anka" på linjen... Utopier men roliga sådana! Men om WFJ försvann vore tråkigt, oavsett hur så hoppas jag det löser sig men jag kan inte kasta allt jag har för handen och rycka ut på heltid... ;-)

Hälsar,
Anders Ö igen...