Expedition Sandträsk - utdragningen av loken (många bilder) (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Tillström, Wednesday, July 09, 2008, 22:20 (5741 dagar sedan)

Ett litet bildsvep från utdragningen av loken

Efter att ha ägnat söndagseftermiddagen åt att bygga upp ett tillfälligt spår som ersättning för det gamla som var delvis borta kunde vi framåt kvällen dra ut loken från lokhuset med hjälp av vår hjullastare
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Under måndagseftermiddagen gjordes loken klara för transport
[image]

Samtidigt byggde vi en klätterväxel ut till huvudspåret
[image]

[image]

Slutligen kunde loken dras ut på huvudspåret och kopplas till tåget
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Vid 16-tiden på måndagen var loken tillkopplade på tåget som nu växlats över på sidospåret i väntan på avgång söderut och klätterväxeln var riven.
[image]

/Jonas

Expedition Sandträsk - utdragningen av loken (många bilder)

av 1067, Thursday, July 10, 2008, 09:28 (5740 dagar sedan) @ Tillström

Vart tar de vägen. Till bruk eller skrot? Den där klätterväxeln är fiffig. kanske något för trafikomläggningar. Och inte fryser den ihop heller :-)

Expedition Sandträsk - utdragningen av loken (många bilder)

av Per-Åke Lampemo ⌂, Älmhult/Småland, Thursday, July 10, 2008, 12:33 (5740 dagar sedan) @ 1067

Vart tar de vägen. Till bruk eller skrot? Den där klätterväxeln är fiffig. kanske något för trafikomläggningar. Och inte fryser den ihop heller :-)

Tror att samtliga ska sättas i drift.
SJ B 1037 till BJs, Göteborg
SJ B 1108 till Sveriges Järnvägsmuseum, Gävle
SJ B 1267 till SKÅJ; Avesta Krylbo?

Mvh Per-Åke Lampemo

Expedition Sandträsk - utdragningen av loken (många bilder)

av Anders Svensson, SKÅJ @, Friday, July 11, 2008, 20:09 (5739 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

...
SJ B 1267 till SKÅJ; Avesta Krylbo?

Mvh Per-Åke Lampemo

Nej, Orsa (åtminstone t v). //Anders

Expedition Sandträsk - utdragningen av loken (många bilder)

av Kristoffer Johansson, Thursday, July 10, 2008, 12:36 (5740 dagar sedan) @ 1067

Det första loket B 1037 skall till BJs i Göteborg, och det bakom skall till SKÅJ och det längstbak skall till Jvm. Vad som händer med de två loken vet ja inte. Men med 1037 så är tanken att pannan skall undersökas först och främst, sen får man se om loket är värt att sättas i drift eller om det behöver omfattande reparationer.

Mvh Kristoffer, en av deltagarna som smitit iväg hem tidigare för att tjänstgöra på en veteran järnväg:-)

...loken

av Granis, Thursday, July 10, 2008, 12:44 (5740 dagar sedan) @ Kristoffer Johansson

Det första loket B 1037 skall till BJs i Göteborg, och det bakom skall till SKÅJ och det längstbak skall till Jvm. Vad som händer med de två loken vet ja inte. Men med 1037 så är tanken att pannan skall undersökas först och främst, sen får man se om loket är värt att sättas i drift eller om det behöver omfattande reparationer.

Det börjar nog bli dags även för dessa föreningar att fundera över "omfattande reparationer" av ånglok om det ska bli nån fortsatt trafik med sådana i diverse utfärdståg. Precis som det står i artikeln så är ju detta "de sista uppställda" i beredskapsskjul, varför taktiken att plocka fram nåt "nytt" från dylika i stället för att åtgärda lok man redan har -och som man dessutom ibland har kört med en gång i (museiförenings)tiden- rimligen inte kommer att hålla många år till...

Därmed inte sagt att jag tycker att dessa lok skulle skrotas eller "lämnas åt sina öden"! SKÅJ får ju ytterligare ett fd SWB-lok, BJs ett... B-lok till och SvJvm detsamma. Tja; SvJvm har ju nyligen avyttrat just B-lok, varav några väl var körbara, så det är väl av nåt annat "mer musealt" skäl man vill ha just 1108? Låt oss bara hoppas att BJs och SKÅJ nu inspireras av dessa "nya" lok och att det då medför att de satsar ännu mer även på sina övriga ånglok. :-)

/ L G

...loken

av Micke Carlsson., Thursday, July 10, 2008, 13:15 (5740 dagar sedan) @ Granis

1108 är i ett (tekniskt) strålande toppskick, något som ledde till att NJM inte fick den som önskat utan SJVM behöll den själva istället. (Samma som med 1316 som återtogs efter att NJM fått den tilldelad sig)

...loken

av Anders Ö/NJM, Friday, July 11, 2008, 20:23 (5739 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

1108 är i ett (tekniskt) strålande toppskick, något som ledde till att NJM inte fick den som önskat utan SJVM behöll den själva istället. (Samma som med 1316 som återtogs efter att NJM fått den tilldelad sig)

Förtydligande...
1108 anmäldes som NJMs första val tidigt i lokutdelar svängen (hon var känd sen tidigare som varande i gott skick vilket bekräfftades vid kontroll i Sandträsk tidigt 90-tal) men tyvärr (för oss) ville inte Jvm släppa loket.
1316 var ett lån precis som vi hade 1793 från Jvm (LOK) som krävdes tillbaka direkt LOK hade slutat på Jvm i Gävle, vi lyckades köra en resa med henne så vi iaf fick transport och färg betalda (hon målades upp av NJM).
1316 ingick alltså inte i de tänkta utdelningarna.

Expedition Sandträsk - utdragningen av loken (många bilder)

av tord holm, Thursday, July 10, 2008, 18:59 (5740 dagar sedan) @ Tillström

Till Moorgan !

Vill framföra en eloge till dig och de dina i exp santräsk för ett bra jobb

tord

Expedition Sandträsk - utdragningen av loken (många bilder)

av Stewart Currie @, S Africa, Wednesday, September 16, 2009, 09:46 (5307 dagar sedan) @ tord holm

From S Africa were we have a number of Steam presevation groups that Maintain and run steam engines.
  Congratulations well done these wonderfull examples of your railway history are not built to be stuffed and mounted. Put them back ito use and give the current youngsters an experience of what railways of the past were like.
Weel done again