det gömda tåget (Järnväg allmänt)

av Morshyttan, Saturday, October 22, 2011, 08:29 (4564 dagar sedan)

understundom stannar vardagen upp en stund inför vissa livsviktiga frågor som måste undersökas:-)

så även denna dag och det var under några skriverier som är tänkta för ned-teckning av forna tiders händelser.:-|

för visst har vi väl lite till mans hört berättelsen om det begravda tåget, lok med vagnar etc. som försvann och sägs ligga kvar i fyllningen än i denna dag :-P ;-).

därför tänkte jag nig på att göra en liten sammanställning av alla dessa historier, skrönor och andra beskrivningar av denna klassiker av händelser kring järnvägarna.

Scenariot brukar ju vara ett byggtåg som under arbetet dras med i något ras av banvallen, och sedan får ligga kvar överfyllt :-P då det ansetts för risigt att bärga.

själv känner jag till berättelser av denna karaktär från saltjöbanan, utanför furudal på DHdJ samt här på orten i morshyttan men det finns som sagt många fler berättelser i denna klass.

Har därför någon i denna läsekrets känner till flera exempel på denna typ av folk-lore så får det gärna meddelas här:-)

finns det (mot förmodan) någon plats där det verkligen finns belägg för att tåget ligger kvar i fyllningen vore det ännu hottare, för då skulle man kunna göra en scanning av marken för att bekräfta detta:-) :-) .

så upp till svar nu goda forum, ingen berättelse är för obetydlig eller osannolik för att kunna förtäljas här!

så har ni tid med några rader så är envar välkommen att dela med sig om detta, även om belöningen bara är min uppskattning, går även bra med mail till kuvertet uppe i hörnet.

en liten fundering under en vacker oktober dag :-) ;-) :-D :-D

det gömda tåget

av L-J, Saturday, October 22, 2011, 08:58 (4563 dagar sedan) @ Morshyttan

Kan bidraga med loket Lilly, som enligt sägnen gick det ödet till mötes på Älmeboda-Nättraby banan.
;-)
Skall även finnas liknande historia om Ofotsbanan.

Finns även en uppsjö skrönor om bortglömda/nedgrävda tunnelspår lite här och var i landet.
Rannebergen och Billingen för att nämna några.
Sanningshalten, skall som vanligt i dessa berättelser, vara 100%....:-D
/L-J

det gömda tåget

av Bengt Espling @, Saturday, October 22, 2011, 12:03 (4563 dagar sedan) @ L-J

Skall även finnas liknande historia om Ofotsbanan.

På Sträckan mellan Narvik och Riksgränsen ligger det rester av ett tåg i banvallen. Det rasade ner i det hål som hade blivit då banvallen hade blivit bortspolad. Loket plundrades på de delar man ansåg hade ett värde och sen fylldes resten över. Om jag kommer ihåg rätt så var det ett arbetståg eller ett tomtåg som råkade ut för detta. Har flera gånger fått höra om denna olycka och även namnet på den som var togfører (tågbefälhavare) på tåget ifråga, men kommer inte längre ihåg namnet. Uppgifterna har jag fått från både svensk och norsk tågpersonal, det var en norsk overkonduktør som hade varit bekant den togfører som var med på tåget.

det gömda tåget

av Sven A, uppsala, Saturday, October 22, 2011, 13:26 (4563 dagar sedan) @ Bengt Espling

Ett av El 4 loken fick ett säreget öde. Den 6 oktober 1959 spårade detta ur på banken över Sördalsmyren vid Katterat station och störtade utfår slänten ned mot Hundalsälven. Då lokets värde bedömdes vara mindre än bärgningskostnaderna demonterades viss utrustning varefter loket fylldes över och begravdes med nya stenmassor.

Källahttp://www.historiskt.nu/normalsp/staten/malmbanan/ofotbanen/ofotbanen.html

det gömda tåget

av Anders Eriksson, Saturday, October 22, 2011, 18:38 (4563 dagar sedan) @ Sven A

Det finns även ett Dm3 som spårade ur i modern tid.
Dm3 1221-1240-1222 spårade ur på Katterat station 1993 och kanade 70 meter utför berget.
Mirakulöst nog klarade sig lokföraren utan en skråma.
Att bärga loket 70 meter uppför den branta bergsväggen till den otillgängligt liggande stationen var naturligtvis omöjligt så det ligger begravt i sluttningen.

http://loype.kulturminneaaret2009.no/kulturminneloyper/rundtomkring-katterat-stasjon/Av...

/anders

det gömda tåget DM3 i Katterat

av Leif B, Saturday, October 22, 2011, 22:11 (4563 dagar sedan) @ Anders Eriksson

Det finns även ett Dm3 som spårade ur i modern tid.
Dm3 1221-1240-1222 spårade ur på Katterat station 1993 och kanade 70 meter utför berget.
Mirakulöst nog klarade sig lokföraren utan en skråma.
Att bärga loket 70 meter uppför den branta bergsväggen till den otillgängligt liggande stationen var naturligtvis omöjligt så det ligger begravt i sluttningen.

http://loype.kulturminneaaret2009.no/kulturminneloyper/rundtomkring-katterat-stasjon/Av...

/anders

Nej, det var mycket riktigt omöjligt att bärga loket i helt skick, men det skrotades på plats. Så det är ingen idé att gräva där. El.4:an ligger däremot kvar öster om statjonen.

/Leif

det gömda tåget

av QZGBT5, Saturday, October 22, 2011, 10:10 (4563 dagar sedan) @ Morshyttan

understundom stannar vardagen upp en stund inför vissa livsviktiga frågor som måste undersökas:-)

så även denna dag och det var under några skriverier som är tänkta för ned-teckning av forna tiders händelser.:-|

för visst har vi väl lite till mans hört berättelsen om det begravda tåget, lok med vagnar etc. som försvann och sägs ligga kvar i fyllningen än i denna dag :-P ;-).

därför tänkte jag nig på att göra en liten sammanställning av alla dessa historier, skrönor och andra beskrivningar av denna klassiker av händelser kring järnvägarna.

Scenariot brukar ju vara ett byggtåg som under arbetet dras med i något ras av banvallen, och sedan får ligga kvar överfyllt :-P då det ansetts för risigt att bärga.

själv känner jag till berättelser av denna karaktär från saltjöbanan, utanför furudal på DHdJ samt här på orten i morshyttan men det finns som sagt många fler berättelser i denna klass.

Har därför någon i denna läsekrets känner till flera exempel på denna typ av folk-lore så får det gärna meddelas här:-)

finns det (mot förmodan) någon plats där det verkligen finns belägg för att tåget ligger kvar i fyllningen vore det ännu hottare, för då skulle man kunna göra en scanning av marken för att bekräfta detta:-) :-) .

så upp till svar nu goda forum, ingen berättelse är för obetydlig eller osannolik för att kunna förtäljas här!

så har ni tid med några rader så är envar välkommen att dela med sig om detta, även om belöningen bara är min uppskattning, går även bra med mail till kuvertet uppe i hörnet.

en liten fundering under en vacker oktober dag :-) ;-) :-D :-D

När man byggde tunneln under Engelska kanalen lät man väl en av borrriggarna borra sig ned under tunnelnivån efter slutförd borrning? Därefter "gömde" man maskinen.

/Bengt

det gömda tåget

av Micke Carlsson., Saturday, October 22, 2011, 10:11 (4563 dagar sedan) @ Morshyttan

Har därför någon i denna läsekrets känner till flera exempel på denna typ av folk-lore så får det gärna meddelas här:-)
så upp till svar nu goda forum, ingen berättelse är för obetydlig eller osannolik för att kunna förtäljas här!

Tja. Isåfall hörde jag på tidigt 80-tal talas om att fyllningen över viken som sedan blev Svandammen i Nynäshamn ska vara rik på byggnadslok. Åtskilliga skolkamrater påpekade detta faktum för mig då min tågböjelse började bli uppenbar för omgivningen under skoltiden så det var tydligen en vitt spridd skröna. Jag tror de hoppades att jag skulle gräva fram det med händerna på rasten.

Man kan ju mycket väl tänka sig att fyllningar användes som soptippar. Men hur många riksdaler gav man pyttsan i genom att tippa eller lämna kvar ett antal ton järn och stål i gruset istället för att sälja till skrothandlarn? Att få fram folk som bar ett lok på sina bara axlar upp från sjöbotten var ju ingen kostnad att tala om på den tiden.

det gömda tåget

av Öster/NOR, Saturday, October 22, 2011, 23:37 (4563 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Har därför någon i denna läsekrets känner till flera exempel på denna typ av folk-lore så får det gärna meddelas här:-)
så upp till svar nu goda forum, ingen berättelse är för obetydlig eller osannolik för att kunna förtäljas här!


Tja. Isåfall hörde jag på tidigt 80-tal talas om att fyllningen över viken som sedan blev Svandammen i Nynäshamn ska vara rik på byggnadslok. Åtskilliga skolkamrater påpekade detta faktum för mig då min tågböjelse började bli uppenbar för omgivningen under skoltiden så det var tydligen en vitt spridd skröna. Jag tror de hoppades att jag skulle gräva fram det med händerna på rasten.

Man kan ju mycket väl tänka sig att fyllningar användes som soptippar. Men hur många riksdaler gav man pyttsan i genom att tippa eller lämna kvar ett antal ton järn och stål i gruset istället för att sälja till skrothandlarn? Att få fram folk som bar ett lok på sina bara axlar upp från sjöbotten var ju ingen kostnad att tala om på den tiden.

Jo den skrönan fick även jag höra som ung tågdåre men från initierat håll (dvs gammal historieforskare i Nynäshamn) meddelades det att loket å flera vagnar bärgats då de var för värdefulla och tydligen inte så djupt i den då dyiga viken. Månne någon vagn blev kvar..
Om jag fattat historien rätt så var raset på den tillfälliga bank längs stranden av Svandammen, som byggdes innan banken över viken blev klar men därom är jag inte tvärsäker.

det gömda tåget

av Ola Almquist, Saturday, October 22, 2011, 23:51 (4563 dagar sedan) @ Öster/NOR

Har därför någon i denna läsekrets känner till flera exempel på denna typ av folk-lore så får det gärna meddelas här:-)
så upp till svar nu goda forum, ingen berättelse är för obetydlig eller osannolik för att kunna förtäljas här!


Tja. Isåfall hörde jag på tidigt 80-tal talas om att fyllningen över viken som sedan blev Svandammen i Nynäshamn ska vara rik på byggnadslok. Åtskilliga skolkamrater påpekade detta faktum för mig då min tågböjelse började bli uppenbar för omgivningen under skoltiden så det var tydligen en vitt spridd skröna. Jag tror de hoppades att jag skulle gräva fram det med händerna på rasten.

Man kan ju mycket väl tänka sig att fyllningar användes som soptippar. Men hur många riksdaler gav man pyttsan i genom att tippa eller lämna kvar ett antal ton järn och stål i gruset istället för att sälja till skrothandlarn? Att få fram folk som bar ett lok på sina bara axlar upp från sjöbotten var ju ingen kostnad att tala om på den tiden.


Jo den skrönan fick även jag höra som ung tågdåre men från initierat håll (dvs gammal historieforskare i Nynäshamn) meddelades det att loket å flera vagnar bärgats då de var för värdefulla och tydligen inte så djupt i den då dyiga viken. Månne någon vagn blev kvar..
Om jag fattat historien rätt så var raset på den tillfälliga bank längs stranden av Svandammen, som byggdes innan banken över viken blev klar men därom är jag inte tvärsäker.

Det är nog så att diverse fordon mycket väl kan ha hamnat på sjöbotten i samband med ras eller växlingsmissöden i hamnar. Däremot är det nog ytterst ovanligt att de blivit kvar där (trafikbanemateriel alltså, diverse tippvagnar med (vanligen) 600 mm spårvidd och truckar/trallor kan ha hamnat precis varsomhelst). Jag har för mig att någon pratade om att en vagn på Lelångenbanan hamnat i ett vattendrag och någonstans (Västerviks-Tidningen?) skrevs om att grusvagnar hamnat på Långsjöns botten i samband med bygget av banken utanför Ankarsrum. Och vid bygget av ÖCJ hamnade loken Mörlunda och Hultsfred i Stångån resp. Verveln.

M.v.h.
Ola

det gömda tåget

av manke, Saturday, October 22, 2011, 10:15 (4563 dagar sedan) @ Morshyttan

Det har funnits en skröna om begravt lok vid Huddinge centrum, men har visst avfärdats på senare tid.
/Manke

det gömda tåget

av Alex, Sunday, October 23, 2011, 20:06 (4562 dagar sedan) @ manke

Ja, det skulle ligga ett äldre ånglok i höjd med Tingshuset men är verkligen skrönan osann? Huddinge C var ju länge nästintill sjöbotten.
Det finns iofs en bild som jag sett på ett D-lok som gått igenom stoppbocken på samma ställe.
Kanske började ryktet där?

Mvh/Alex

det gömda tåget

av Daniel Lans, Saturday, October 22, 2011, 10:49 (4563 dagar sedan) @ Morshyttan

Enligt ett envist rykte som dyker upp emellanåt ska det finnas ett ånglok begravet under landningsbanan vid Bromma flygplats.

det gömda tåget

av Staffan Myrenberg, Saturday, October 22, 2011, 11:26 (4563 dagar sedan) @ Daniel Lans

1966 pratade jag med en gammal lokförarare från Lelångbanan, i Uddevalla, och han berättade mycket om trafiken på ULB. Lok 8 skulle enligt honom ha blivit begravt i en av bankutfyllnaderna på linjen Ulricehamn - Jönköping. Var han hade fått uppgiften från vet jag inte men den lät intressant då. Historien var då cirka 30 år gammal bara och frågan är hur fort en skröna uppstår. Vi tittar ju på väldigt många bilder från 1970-talet på detta forum. Det är längre från 1971 till nutid än från 1938 till 1966. När blir vi mytomaner? Räcker 30 år för att vi ska börja fantisera?

det gömda tåget

av J. O. Andersson, Saturday, October 22, 2011, 12:04 (4563 dagar sedan) @ Morshyttan

En av dom bästa källorna om man letar efter konspirationsteorier, skrönor och illa underbyggda teorier är Flashback forum. Den man osökt kommer att tänka på i det här sammanhanget är loket som blev kvar i en källare i Vasastan: https://www.flashback.org/t103624

Annars lär det ligga ett lok begravet i fyllnadsmassorna i det gamla kalbrottet under Lantmannabutiken i södra utkanterna av Visby.

Det sägs också ligga en vagn i Emån vid Emsfors pappersbruk, men efter upprepade och ingående utforskningar på platsen kan konstateras att om den ligger där så är den i alla fall ordentligt övertippad med fyllnadsmassor.

Å andra sidan har det ju faktiskt inträffat att enstaka fordon hittats i mossar och träsk. Om jag inte missminner mig fins det i Nora en vagn som fiskats upp, och långbalkarna från KLJ No 60 som vi hittade i en sumpmark utanför Kosta här om året kan väl nästan klassas som ett sådant fynd. I alla fall kändes det så medan vi letade... http://www.oslj.nu/?p=1376&lang=sv

det gömda tåget

av Rolf Johansson, Saturday, October 22, 2011, 14:08 (4563 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Intressant. Läste tråden på Flashback. Finns det ett lok? Ska man ge sig ut med metalldetektorn?

det gömda tåget

av Jakob E, Saturday, October 22, 2011, 12:09 (4563 dagar sedan) @ Morshyttan

Utmed malmbanan ligger väl dock ett rätt stort antal bekräftade vrak begravda... ? Dm3n som gick ur spår 1993 i Katterat lämnades väl på plats ?

Här i USA lämnar man uppenbarligen ofta urspårade vrak utmed banan. Ett projekt som väntar på att utforskas är Northwestern Pacific där banan stängdes efter ett antal spektakulära urspårningar.

[image]

det gömda tåget

av Hans O, Saturday, October 22, 2011, 18:04 (4563 dagar sedan) @ Morshyttan

Hej, Hittade en histria på nätet någonstans (för länge sedan) att man tryckte en godsvagn över kajen i Karlsborg (Rödesund) och då dörrarna var stängda så kom den ganska långt innan den sjönk. Stod inget om den blev bärgad eller ej, kan den va kvar?

Mvh Hans O

det gömda tåget

av Kent Lillfors @, Ale, Sunday, October 23, 2011, 01:43 (4563 dagar sedan) @ Morshyttan

Det har för mig som lite gly berättats....;-)

När Inlandsbanan byggdes...(fråga mig inte när och var);-)
hände det att när arbetspår anlades var inte bärigheten
alltid den bästa :-( , det skall ha hänt att lok försvunnit
i "bottenlös" myr :-P
Skröna eller sanning vad vet jag :-D

Men det vart lite "större äventyr" att bygga järnväg förr :-P

Ja gode Staffan du får vad söker!

Glad ändå - kanske någon kan bekräfta.....:-P

Tack för ordet

Kent med närmaste helgedom i Herrljunga ;-)

det gömda tåget

av Thomas scripsi, Sunday, October 23, 2011, 18:33 (4562 dagar sedan) @ Kent Lillfors

Jag vill minnas att jag sett ett foto eller reportage ifrån Frankrike.
Man skulle bygga om en perrong och modernisera en station. Då hittade man ett ånglok begravt i "perrongmassorna". Loket var bombat och sönderskjutet. Ett minne ifrån världskriget.
//Thomas

tack - men inte slut än...

av Morshyttan, Sunday, October 23, 2011, 19:14 (4562 dagar sedan) @ Morshyttan

Tack allihopa för olika händelser och redogörelser:-)

tanken är att försöka sig på någon slags sammanställning och kåserande kring ämnet, vi får sen om "sidospår" eller annat kan avvara några rader i framtiden, men vem vet....

men som sagt det är välkommet att fylla på så fort det dyker upp något!:-) ;-) :-D :-D :-D