Stare Parowozy... (Arkiv/forskning/litteratur)

av Kurt G Möller, Monday, November 21, 2011, 20:50 (4512 dagar sedan)

...heter en polsk bok om ånglok (från 1986), som jag har i min hand. Eftersom jag inte kan nån polska får jag nöja mej med att titta på bilderna.

På sidan 70 dyker det intressanta loket BAVARIA från 1851 upp - axelföljd 2 B och med treaxlig tender. Denna har ALLA AXLARNA KOPPLADE med koppelstänger!

Kan detta vara ett slags tidigt försök med kompounddrift?

Eller är det helt enkelt som så, att matarpumparna drivs av en av td-axlarna??? Isåfall en finurlig och kanske hästkraftbesparande anordning.

Åsikter...? Data...?

Stare Parowozy...

av Anders Sandgren, Tuesday, November 22, 2011, 07:02 (4511 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Det lok du ser torde vara vinnaren i "Alpernas Rainhill", dvs tävlingen i Semmering. Loket byggdes av JA Maffei med Joseph Hall som konstruktör och var konventionell tvilling men med axelföljd B'B-C där vevstakarna drev 3:e axeln och det främre paren liksom tenderaxlarna hade inbördes koppelstänger drivna från axel 3 resp 4 med kedjor.
Loket klarade av att dra 134 ton i 18.3km/h i en 2.5% lutning.
Kedjedriften var föga framgångsrik och det som kom att användas praktiskt var pannan som satt i en ångcentral i Maribor fram till 1870-talet.
Andradeltagare var belgiska (John Cockerill) Seraing som var ett innercylindrat boggiellok som påminner starkt om Fairlieloken (fast de är yttercylindrade, å andra sidan finns ju även "South Carolina" från 1832 som också var ledat med mittplacerad eldstad, axelf (1A)(A1)) och Haswell-konstruerade Vindobona som var det första europeiska loket med fyra kopplade axlar (D) men även med en panna som va föregngare till Belpaire-pannan ochvar det enda i tävlingen som lär fungerat någon längre tid. Det deltog även ett lok med konventionell panna och boggier liknande Meyer- eller Msllet-loken men fyrling (Günther i Wiener-Neustadt).

Stare Parowozy torde betyda 'gamla ångtåg'.

Stare Parowozy...

av Anders Sandgren, Tuesday, November 22, 2011, 09:45 (4511 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Det kan det vara. Jag utgick från mina tämligen dåliga ryskakunskaper och det verkar ibland vara litet flytande vad som är tåg och lok. Men parawozik (eller vad vad det nu blir) är ju rätt lika. I många fall används det för alla sorts tåg...
Parachod (ung) torde vara ångbåt.

Stare Parowozy...

av Mattias Jansson, Tuesday, November 22, 2011, 12:10 (4511 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det kan det vara. Jag utgick från mina tämligen dåliga ryskakunskaper och det verkar ibland vara litet flytande vad som är tåg och lok. Men parawozik (eller vad vad det nu blir) är ju rätt lika. I många fall används det för alla sorts tåg...
Parachod (ung) torde vara ångbåt.

Wóz i singular (och wozy i plural) betyder ursprungligen "vagn", "kärra" eller helt enkelt "rulltyg" om man nu kan använda ett sådant ord. Para betyder ånga, så den bokstavliga betydelsen blir egentligen ångvagn, men det är helt riktigt att det handlar om ånglok. Och stary betyder gammal (stare är plural) så dechiffreringen ovan är alldeles korrekt. (Fast skillnaden mellan ryska och polska är ändock nästan i klass med svenska-isländska så det kan i vissa fall bli alldeles galet om man försöker överföra något från det ena till andra språket.)

Stare Parowozy...

av Kurt G Möller, Tuesday, November 22, 2011, 19:20 (4511 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Tack, alla! Jag kan tillägga att loket BAVARIA klarade ovanstående bedrift med endast 8,5 atö panntryck (vilket var jättehögt på den tiden!) och 2,3 kvm rostyta!!

Stare Parowozy...

av Anders Sandgren, Tuesday, November 22, 2011, 20:34 (4511 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Pannan var nog det bästa på loket och det var ju den som kom att överleva som verkstadsångpanna till 1870 ca. En uppgift säger verkstaden i Maribor, en annan Graz.
Kedjedriften var mindre lyckad, och med den adhesionsvikt som återstod utan dem orkade loket inte med att dra de tåg som det skulle uppför backarna i Semmering.
Tyska Wikipedia har mer kött på benen, sök på Bavaria eller Semmering.

Stare Parowozy...

av Baloo, Tuesday, November 22, 2011, 13:16 (4511 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Google translate kan man ju testa också... ;-)