Foton och ritningar Hospitalsbanan Vadstena (Järnväg allmänt)

av Magnus Lindelöf, Thursday, January 05, 2012, 17:13 (4494 dagar sedan)

Jag söker efter fotografier föreställande Vadstena Hospitals järnväg, samt ritningar eller foton på den rullande materiel som användes där, i första hand matvagnen, man allt av intresse.

[image]
Matvagnen i kurvan i korsningen Sjögatan/Torggatan.

Som synes har jag redan det förmodligen mest kända fotografiet i min ägo (samt förmodligen även boggien närmast fotografen), samt en mängd vykort.
För att kunna bygga en kopia av matvagnen sökes även ritningar eller foton på liknande vagnar. Jag har Arthur Koppels katalog med bild på Centralhospitalet i Upsala matvagn, så jag söker något mer ovanligt än detta.
Jag har dessutom de foton som publicerades i Gurklisten 1988, så dessa behöver ni inte tipsa om (tack ändå om ni tänkte).
Jag ska söka igenom Föreningen Gamla Vadstenas arkiv, men hoppas någon här kanske har, om inte annat, ritningar.

Foton och ritningar Hospitalsbanan Vadstena

av Kurt G Möller, Thursday, January 05, 2012, 17:45 (4494 dagar sedan) @ Magnus Lindelöf

Liten pinne i brasan: Matvaruvagnen i Uppsala måste t o m ha levererats senast 1889 - just denna vagn är med redan i Koppels (första?) svenskspråkiga katalog från 1889! Denna är tryckt i Berlin och i lite större format, nämligen 250 x 330 mm.

WESCO

av Magnus Lindelöf, Friday, January 06, 2012, 14:19 (4493 dagar sedan) @ Magnus Lindelöf

Vagnen på bilden har hospitalet troligen köpt av Wilhelm Sonesson & Co (WESCO). Vem den ursprungliga tillverkaren var är dock okänt. Det hade varit mycket trevligt om det gick att finna ritningar på denna eller liknande vagnar.