Tomarp? (Järnväg allmänt)

av marcuspictor, Wednesday, January 18, 2012, 10:58 (4454 dagar sedan)

Denna bild finns i Österlens Museums bildarkiv - den enda i samlingarna av den första stationshuset i Östra Tommarp längs Cimbrishamn-Tomelilla / Malmö-Simrishamn (CTJ / MSJ).

http://w.abc.se/m10901/RAIL/tomarp_station_tra.html

Någon datering på bilden finns inte. Som avgränsning framåt i tiden kan vi konstatera att stationshuset i trä revs och ersattes med det nuvarande tegelhuset 1913-14. Stavningen ändrades till "TOMMARP" ≈ 1910. Semaforvingar i 45 grader neråt byttes mot d:o uppåt under 1910-talets första år. Efter att MöToJ tog över CTJ 1896 rustade man upp banan, bl.a. med tyngre räler, klart 1898 - är det här ångspårvägs- eller järnvägsstandard?

I avdelningen "tyder på" kan man konstatera att det finns en tidningsnotis om telefonanslutning i Tomarp 1906 - men först 1908 finns en annan notis att nu rullar det - med alla åtta abonnenterna noga angivna med namn och hemmahörighet (det här var långt före PUL!) - men att vare sig mejeriet eller järnvägsstationen anslutits än, men väntas helt snart. Den logiska platsen för telefonkablarna hade varit gaveln mot oss; den andra gaveln står obekvämt nära flera träd och långsidorna undvek man för att slippa nedrasande snö. Tommarp fick el 1914, men det gälle nog inte det här huset med andra ord. På flera bilder av andra stationshus längs CTJ/MSJ och YGJ från 1890-talet finns en stor reklamskylt för cacao uppsatt, men det bevisar ju inget, den kanske aldrig funnits här. På en tidig bild från Simrishamns station har stinsen och en annan vita byxor och vit mössa i sommaruniformen - något CTJ höll sig med men slutade med i.o.m. MSJ?

I Gärsnäs ett snäpp västerut ersattes stationshuset byggt i trä med nuvarande under hösten 1894 - men det berodde ju på att Ystad-Gärsnäs anslöt till stationen. Det gamla stationshuset i trä flyttades f.ö. då till Gärsnäs gård och står fortfarande kvar.

Någon som kan bringa klarhet i detta?

/M

Tomarp?

av Nicke nyfiken, Wednesday, January 18, 2012, 13:24 (4454 dagar sedan) @ marcuspictor

Där började stinsen Stig Mårtensson sin järnvägsmannabana 1943.

Tomarp?

av marcuspictor, Wednesday, January 18, 2012, 13:50 (4454 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Där började stinsen Stig Mårtensson sin järnvägsmannabana 1943.

Enligt Stig Lundin heter stationsföreståndaren när bilden är tagen rimligtvis Ola Larsson (*1861  1912) som hade tjänsten från banans invigning och fram till sin död. Larsson var alltså med om telefonen men gick miste om både det nya huset och elströmmen.

http://stiglundin.se/jarnvag/18118653/msj/linje/tommarp.htm

Sen är det en lucka i vetandet fram till 1918 då den i trakterna kända Alfred Anderberg tog över för ett par år - för att senare bli stins i Simrishamn. Född 1873 och tror han dog på 40-talet - har en minnesruna över honom, men inte just här och nu.

/M

Tomarp? - Mer om Stins Anderbeg

av marcuspictor, Friday, January 20, 2012, 10:22 (4452 dagar sedan) @ marcuspictor

har en minnesruna över honom, men inte just här och nu.

1956-03-22:

"- F. stationsinspektoren Alfred Anderberg, Simrishamn, avled i går i en ålder av 82 år.
Han var född i Gladsax i ett lantbrukarhem men kom redan vid 16-års ålder i järnvägens tjänst, där han antogs som elev vid Mariebergs station på Lund-Trelleborgs järnväg. Hans tjänstgöring som järnvägsman sträckte sig över 47 år, då han 1936 avgick med pension på stationsinspektorsposten i Simrishamn. Denna befattning hade han innehaft desan 1920. Under sina år som stins i staden gjorde han sig uppskattad som en intresserad och plikttrogen tillmötesgående men bestämd tjänsteman. Efter pensioneringen har han varit bosatt i sin fastighet i Simrishamn.
Den bortgångne sörjes närmast av tre söner: Gösta, första kansliskrivare i Simrishamn, Axel, kassör i Malmö och Allan, disponent i Dalby, samt dottern Elvy, som vistas i hemmet."

Stacks Elvy sörjde nog litet mindre än de betitlade sönerna...

/M

Tomarp?

av Jan-Anders Wihrén, Monday, January 23, 2012, 15:47 (4449 dagar sedan) @ marcuspictor

Loket som drar tåget skulle kunna vara något av MöToJ 1 - 5, vilka levererades av Nohab 1892-94. De hade axelanordning 1´B-II. Nr 1, 2 och 4 överlevde förstatligandet av MSJ 1943 och fick littera Å7 med nr 1629 - 1631. Rälerna ser klena ut och om det är ångspårvägens 25 kg-räler så bör bilden vara tagen allra senast 1898, eftersom MöToJ efter övertagandet av CTJ 1896 rustade upp banan med kraftigare räler. Spår 1 på bilden tycks vara huvudtågväg och sedan finns spår 2 vid magasin. En jämförelse med en bild av Tommarp från 1969 på sid 87 i den lilla boken Simrisbanan på senare år (utgiven 1982 av mfÖSJ och författad av Göran Lavesson, Tom Persson och Göran Thomasson) ger vid handen att huvudtågvägen nu är spår 2 och att ett nytt spår 1 tillkommit närmast det "nya" stationshuset. Detta stationshus ligger dessutom ganska långt bort från spår 1, vilket får mig att fundera över om det kan ha varit så att man byggde det "nya" stationshuset innan det gamla (Forum-bildens) revs, vilket är ganska rimligt att tänka sig.