Första kvinnliga bussföraren 90 år (Järnväg allmänt)

av Hasse Lindwert, Monday, January 30, 2012, 15:21 (4464 dagar sedan)

Under studietiden i Stockholm knäckte jag extra som bussförare och trafikkontrollör på Södertörns- och Värmdöbussarna. 1963 ev. 1964 anställde BSS sin första kvinnliga bussförare. Alla anställda såg inte detta med blida ögon. Kan fortfarande se framför mig hur en trafikledare vid Ringvägen sticker in huvudet i hennes fullastade buss och med hög röst frågar henne "Hur många har du kört över idag?" All heder åt dessa kvinnliga pionjärer som inte bara fick kämpa med osynkroniserade växellådor, mekaniska bromsar (?) och servofria rattar, utan också mot en del fördomsfulla kollegor och förmän.

Första kvinnliga bussföraren 90 år. Servo, först

av BD, Monday, January 30, 2012, 16:01 (4464 dagar sedan) @ Hasse Lindwert

All heder åt dessa kvinnliga pionjärer som inte bara fick kämpa med osynkroniserade växellådor, mekaniska bromsar (?) och servofria rattar, utan också mot en del fördomsfulla kollegor och förmän.

När hon började köra var synkroniserade växellådor, tryckluftbromsar och styrservo etablerat sedan ungefär tio år.

Men var hon verkligen den första i Sverige?

Första kvinnliga bussföraren 90 år. Servo, först

av Kent A, Monday, January 30, 2012, 16:15 (4464 dagar sedan) @ BD

Nja, det är nog ingen som har påstått..

Ursprunget finns i NN:s inlägg om Margit Classon längre ned.
Hon började köra buss åt SS 1958 och blev då det bolagets första kvinnliga bussförare (undrar om man inte haft kvinnliga spårvagnsförare innan).

Men vem som var första kvinna att köra buss i kommersiell trafik i landet är nog en svårare fråga att svara på för som någon nämnt, det fanns åtskilliga familjeföretag som körde beställningstrafik och där kan det ha funnits en och annan tidigare..

Första kvinnliga bussföraren 90 år. Servo, först

av Nicke nyfiken, Monday, January 30, 2012, 16:50 (4464 dagar sedan) @ Kent A

Undrar om inte tjejerna kom senare som spårvagnsförare.
Första kvinnliga spårvagnskonduktören i Stockholm började på SS 1941,
det var Emy Storm som gjorde debuten.

Tidig kvinnlig busskonduktör i Örebro

av Kjell Aghult, Monday, January 30, 2012, 18:22 (4464 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Första kvinnliga spårvagnskonduktören i Stockholm började på SS 1941,
det var Emy Storm som gjorde debuten.

I boken "Lokaltrafiken i Örebro" av Lennart Westeson finns ett foto från 1939
från ändhållplatsen Slussgatan. En Volvobuss med förare och konduktör. Konduktören kvinnlig och gissningsvis i 20-årsåldern. Hon har skärmmössa käckt på nacken, uniformskavaj med blanka knappar, uniformskjol, biljettväska och myntväxlingsapparat. Förarens namn nämns men inte hennes.

Örebro stadstrafik var då än privatägd, ingick sedan 1938 i
Gustavson-koncernen (Eskilstuna Omnibustrafik m fl). Den kommunaliserades 1947.

Första kvinnliga bussföraren 90 år. Servo, först

av Harald, Monday, January 30, 2012, 18:52 (4464 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Undrar om inte tjejerna kom senare som spårvagnsförare.
Första kvinnliga spårvagnskonduktören i Stockholm började på SS 1941,
det var Emy Storm som gjorde debuten.

I Uppsala utbildades kvinnor även till förare under kriget, men till skillnad från Stockholm blev de inte kvar efter krigsslutet.

Första kvinnliga bussföraren 90 år. Servo, först

av Ingwar Åfeldt, Monday, January 30, 2012, 16:16 (4464 dagar sedan) @ BD

All heder åt dessa kvinnliga pionjärer som inte bara fick kämpa med osynkroniserade växellådor, mekaniska bromsar (?) och servofria rattar, utan också mot en del fördomsfulla kollegor och förmän.


När hon började köra var synkroniserade växellådor, tryckluftbromsar och styrservo etablerat sedan ungefär tio år.

Men det fanns fortfarande många bussar i trafik utan den utrustningen.

M v h
Ingwar

Första kvinnliga bussföraren 90 år. Servo, ingen sådan

av AGR, Monday, January 30, 2012, 16:43 (4464 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

När Margit började köra buss på SS så var "Övningsvagnarna av typ H15 utan servo och med växellåda typ hel och halvfart. H15 användes som övningsvagnar till 1967.
Mvh AGR

Första kvinnliga bussföraren 90 år. Servo, ingen sådan

av Nicke nyfiken, Monday, January 30, 2012, 16:56 (4464 dagar sedan) @ AGR

Undrar om inte SS fick sina första servostyrda bussar 1953 i samband med leveransen av metropol som gick på förortslinjerna, sedan kom den kortare bussen capitol 1956 för innerstadslinjerna också den med servo och automatlåda, fina bussar.

Första kvinnliga bussföraren 90 år. Servo, ingen sådan

av Harald, Monday, January 30, 2012, 19:02 (4464 dagar sedan) @ AGR

När Margit började köra buss på SS så var "Övningsvagnarna av typ H15 utan servo och med växellåda typ hel och halvfart. H15 användes som övningsvagnar till 1967.
Mvh AGR

H15 och F3 gick ju även i ordinarie trafik på flera linjer fram till 1964. Den här bilden visar Margit bakom ratten i en H15, enligt uppgift på linje 52 och det ska vara hennes första tur.

http://www2.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-58-99.jpg

Första kvinnliga bussföraren 90 år. Servo, ingen sådan

av Nicke nyfiken, Monday, January 30, 2012, 19:17 (4464 dagar sedan) @ Harald

Ja det ÄR Margits första tur.

Första kvinnliga bussföraren 90 år. Servo, först

av Hasse Lindwert, Monday, January 30, 2012, 17:11 (4464 dagar sedan) @ BD

All heder åt dessa kvinnliga pionjärer som inte bara fick kämpa med osynkroniserade växellådor, mekaniska bromsar (?) och servofria rattar, utan också mot en del fördomsfulla kollegor och förmän.

.

I väntan på H-dagen 1967 då en stor mängd nyinvesterade högertrafikbussar skulle sättas i trafik valde BSS och BSBV två lösningar för att klara trafikuppgifterna: Dels investerade man i bussar som kunde köras i både vänster- och högertrafik, dels behöll man åtskilliga gamla drögar med osynkade växellådor och i total avsaknad av servostyrning. Det blev en sport att kunna växla dessa bussar utan att behöva dubbeltrampa genom att noggrant lyssna in motorvarvet vid upp- och nedväxling. I det senare fallet krävdes mellangas i friläget.