KHJ-reglementet, nr 21: kap. 5, §§ 81-84 (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Tuesday, January 22, 2008, 08:08 (5936 dagar sedan)

Efter en tids uppehåll fortsätter genomgången av [i]Interims-Reglemente för Tjenstemännen och Betjeningen wid Köping-Hult jernwäg[/i]. Den som vill läsa inledningen till serien finner den [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=210]här[/link] och [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=212]här[/link].

Vi går vidare i kapitel 5, [i]Lokomotivförare[/i] (section 5, [i]Regulations for Enginemen[/i]):

= = =
[b]81.[/b] Det är af yttersta wigt, att lokomotivförare iakttaga den största försiktighet wid wagnars inskjutande på ett sidospår, så att hwarken dessa eller bolagets egendom må derwid skadas.

[b]82.[/b] Lokomotivförare anbefalles att icke utgå med lokomotivet från ett sidospår, utan att först genom hwisselpipan hafwa tillkännagifwit detta för banwaktaren och konduktören. Han skall jemwäl förwissa sig, att banan är klar samt intet tåg eller lokomotiv wid samma tid i annalkande.

[b]83.[/b] Om någon del af ett tåg frånskiljes under gången, måste iakttagas, att tåget icke stoppas förr, än den frånkopplade delen stadnat; och skall konduktören å denna sednare i tid tillskrufwa sin broms, till förekommande af hopstötning med de främre wagnarne, i händelse dessa skulle stadna.

[b]84.[/b] Lokomotivförare skall, när han färdas förbi en station, eller när wägen är under reparation, iakttaga att fara långsamt och försigtigt; hwilket han äfwen skall göra, då han ser den [b]gröna[/b] signalen.

= = =
[b]81.[/b] It is very important that Engine Drivers use the utmost caution when shunting Waggons into sidings, so as to avoid injuring the Waggons or other property of the Company.

[b]82.[/b] Enginemen are desired not to move their Engines from a state of rest on a siding, without previously opening the whistle as a notice to the Policeman and Guard. And they will also ascertain that the Line is clear, and that no Engine or Train is approaching on the same line at the time.

[b]83.[/b] If any part of a Train is detached when in motion, care must be taken not to stop the Train in front, before the detached part has stopped, and it is the duty of the Guard of such detached part to apply his Break in time to prevent a collision with the carriages in front, in the event of their stopping.

[b]84.[/b] Every Engineman is to be careful when he passes a Station, or when the road is under repair, to proceed slowly and cautiously; and he is also to do so whenever he sees the Green Signal.

= = =

Av § 82 verkar framgå att stationsmästaren inte engagerade sig i det som vi i dag kallar starttillstånd för växling. Föraren fick själv kontrollera att det gick bra att ta sig ut från sidospåret, bara han först varningsvisslade till banvaktaren (det var nog han som lade om växeln) och till konduktören.
/up