För tusen kronor kan du bli ägare till ett riktigt ånglok (Järnväg allmänt)

av Roger @, Tuesday, January 22, 2008, 08:51 (5938 dagar sedan)

Onödig Info, eller?

Denna artikel finns i Arbetarbladet 080122

http://www.arbetarbladet.se/index.php

Gå lite längre ner på sidan så hittar ni artikeln

Mvh Roger Järnvägsmuseivän

För tusen kronor kan du bli ägare till ett riktigt ånglok

av Hans Broman, Tuesday, January 22, 2008, 21:32 (5938 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Jag tror att det är önskvärt att man uttryckligen klarlägger i köpeavtalet att hembudsskyldigheten ska gälla även om köparen skulle gå i konkurs.

För tusen kronor kan du bli ägare till ett riktigt ånglok

av Granis, Tuesday, January 22, 2008, 13:00 (5938 dagar sedan) @ Roger

".... hittills finns fyra anmälningar på Robert Sjöös bord" . Ska bli intressant att se hur det bli med detta. Apropå diskussioner i ämnet på detta forum: Vilka föreningar (jag utgår alltså från att många, ja säkert rentav de flesta av dessa fordon kommer att hamna hos etablerade föreningar) tycket att de har för lite fordon nu? Och/ eller tillgängligt förvaringsutrymme under tak? Risken är dessvärre stor att nåt privatbanetanklok om inte "hamnar i snödrivan" så åtminstone ställs längre bak i revisionskön för att de få tillräckligt kunniga och intresserade medlemmarna nu ska "jobba med Det Nya Driftsloket" man erhållit "så vi kan spara på de mer museala sakerna" (eller nåt liknande). Men i slutändan innebär det nog att alla resurser måste läggas på dessa och "de mer museala" blir mer och mer skrot...

Är det då bättre att skrota dessa fordon? Hmm. Tja, generellt kan inte ens jag yttra mig så. "Alternativet är att inget ånglok (eller lok ö h t kanske!) är körbart hos XYJmf", har någon i o f s inte helt orealistikt invänt vid tidigare debatter i ämnet. Så: Endera får vi vänja oss vid B och E2 (och T21 och T23 "i reserv" ) och SJ (60-tals!!?) stålvagnar i våra normalspåriga musei- och veterantåg -eller också blir det inga tåg alls! Blir det så illa? Låt oss hoppas att såväl jag som andra som tänker åt det hållet "målar f-n på väggen". Ty, som jag sagt mer än en gång, det är skönt att ha fel. Ibland... ;-)

/ L G

För tusen kronor kan du bli ägare till ett riktigt ånglok

av Jonas Hjelm/JHRF Ordförande @, Tuesday, January 22, 2008, 20:21 (5938 dagar sedan) @ Granis

Jag kan inte påstå att vi har för lite fordon, ty det har väl ingen? Men vi har däremot brist på vissa vitala detaljer för att ha ett komplett trafiktåg med erfoderlig kapacitet. Det, å sin sida, är en nödvändighet för att ha en ekonomisk grund. Stödet från "det allmänna" är ju som bekant inte en outtömlig källa att ösa ur, om nu ens den källan finnes.

Visst kan vi tänka oss att rakt över bara satsa på de fåtal HNJ-fordon som finns kvar och strunta i att köra så mycket tåg, men vem kan bedriva verksamheten så?

För tusen kronor kan du bli ägare till ett riktigt ånglok

av Granis, Wednesday, January 23, 2008, 10:37 (5937 dagar sedan) @ Jonas Hjelm/JHRF Ordförande

Japp. Nu är ju i o f s LJM en av de få föreningar som inte har så värst många fordon (och dessutom inte egna utan deponerade/ i praktiken måhända räddade från andra!?) -men ett stall att hålla till i! En avundsvärd situation, liksom. Ni har alltså "börjat i rätt ända". Och visst måste man ta till "praktiska kompromisser" om man ska köra med grejer. Men inte för stora, då tappar man sin trovärdighet (i varje fall som "XYJmf" ). För LJM´s del skulle det då kunna blivit att om ni hade haft x antal orenoverade/ "halvtaskiga" HNJ-fordon vilka "ställdes åt sidan" för att resurser skulle/ måste läggas på nyanskaffade fd SJ-beredskapslok och d:o stålvagnar. Men nu är ju inte fallet så, varken åt "det ena" eller "det andra" hållet :-)

/ L G

Fler vill köpa

av Granis, Wednesday, January 23, 2008, 11:51 (5937 dagar sedan) @ Granis

Uppdatering i dagens "Arbetarblad". Nu är det tydligen nio föreningar som är intresserade. Samt ett par privatpersoner. Undrar om jag kunde övertyga min bostadsrättsförening om att vi borde ha ett B-lok hemma på gården? Eller en Hg? :-)
Hallå där Robert Sjöö...

/ L G