Bollnäs - Orsa 1971 (Järnväg allmänt)

av Bengt H, Sunday, February 05, 2012, 22:57 (4463 dagar sedan)

Sommaren 1971 åkte jag och en kamrat en längre resa med tåg genom främst norra Sverige. Biljetten var en tur och retur Gånghester - Riksgränsen med en mycket krokig såväl fram- som återresa. Jag har en hel del bilder från den turen och några har jag redan visat och fler kommer det säkert att bli. Denna gång har jag tagit fram bladen med bilder från Bollnäs - Orsa som var en av alla banor som resar berörde. Jag delar upp visningen i några etapper och här kommer den första.

Vi börjar den tidiga morgonen den 28 juni 1971 i Bollnäs där tåg 4301 ska avgår klockan 7.05 med Y7 1148, UBF7Z 2085 och Y8 1124. Är det resenärer som avvaktar med påstigningen, eller kan det vara pensionerade järnvägare som är nere på stationen för att se att den yngre generationen sköter sig?

[image]

[image]

I Alfta var det lossning av såväl ilgods som post
[image]

Från tåget efter avgången. Tågklareraren avvaktar utfarten vid ställverket.
[image]

Stationshuset i Viksjöfors har lite Inlandsbanestuk över sig
[image]

Även poststationen i Viksjöfors får sin post med tåget
[image]

När vi lämnar Ovanåker är det tomt på plattformen. Måhända hade orten ingen egen poststation.
[image]

Fortsättningen av resan kommer endera dagen.

Bollnäs - Orsa 1971

av Stefan Nilsson, Sunday, February 05, 2012, 23:28 (4463 dagar sedan) @ Bengt H

Stort tack för dessa bilder från en av mina favoritbanor! Ser fram emot en fortsättning...! :-)

Bollnäs - Orsa 1971

av Pär Ekstrand, Monday, February 06, 2012, 00:04 (4463 dagar sedan) @ Bengt H


Från tåget efter avgången. Tågklareraren avvaktar utfarten vid ställverket.
[img]http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%202/76_21.jpg[/img]

Hej !

Tack för de fina bilderna, jätte intresant att följa resan :-)

Undrar vad det kan vara i fatet i nedkant av bilden ovan ?

MvH
Pär