Vi åker vidare från Bollnäs till Orsa 1971 (Järnväg allmänt)

av Bengt H, Monday, February 06, 2012, 23:18 (4459 dagar sedan)

Vi fortsätter resan den 28 juni 1971. Det sista vi såg i förra avsnittet var stationshuset Ovanåker, så den första bilden denna gång visar stationen i Edsbyn dit tåg 4301 har anlänt.
[image]

Det var mycket ilgods till Edsbyn och vid stationshusets vägg står ett antal plattformskärror av varierande slag.
[image]

En pratstund hinner man med innan det är dags för avgång
[image]

Så åker vi då iväg med 4301 och sista vagnen, Y8 1124 lämnas kvar för att bli tåg 4300 tillbaka mot Bollnäs.
[image]

Voxna stationshus tillhörde inte de mer betydande efter banan
[image]

Dagens post till Voxna lossas från släpet, UBF7Z 2085
[image]

Om några dagar fortsätter vi mot Orsa ...

Vi åker vidare från Bollnäs till Orsa 1971

av Nicke nyfiken, Tuesday, February 07, 2012, 00:26 (4459 dagar sedan) @ Bengt H

Trevlig serie. I Edsbyn blir det tid för litet ljug för järnvägsgubbarna före avgång, inne på resgodsrummet skymtar bagagevågen tillverkad av Lindells vågfabrik i Jönköping.

Vi åker vidare från Bollnäs till Orsa 1971

av Thomas Tell, Tuesday, February 07, 2012, 10:10 (4459 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Trevlig serie. I Edsbyn blir det tid för litet ljug för järnvägsgubbarna före avgång, inne på resgodsrummet skymtar bagagevågen tillverkad av Lindells vågfabrik i Jönköping.

Lindells var det morfarsfar som startade. I värsta fall är det en våg från Statmos, den stora konkurrenten .
/tell

Vi åker vidare från Bollnäs till Orsa 1971

av Besc, Tuesday, February 07, 2012, 00:43 (4459 dagar sedan) @ Bengt H

Mycket trevliga bilder, uppskattas verkligen!
Jag reste själv på banan den sista trafikdagen, (var det 31 augusti 1971?) ner med detta tåg till Mora och tillbaks på eftermiddagen med det sista tåget till Bollnäs! Under uppehållet vid Mora-Noret lövade jag tåget tillsammans med en god vän!
Tyvärr försvann en 36-bilders diarulle i samband med denna resa, mestadels med dokumentation från just nedresan! Svider fortfarande.

Vi åker vidare från Bollnäs till Orsa 1971

av Nicke nyfiken, Tuesday, February 07, 2012, 00:52 (4459 dagar sedan) @ Besc

Jasså gick trafiken så sent som till 31 augusti 1971, jag har ett minne av att linjerna Bollnäs-Orsa och Södervärn-Vellinge-Falsterbo nedlades söndagen den 22 augusti 1971 då SJ hade tidtabellskifte, mycket som man inte vet här i livet.
Åkte Y6 1116 på en trevlig resa med SMOK mellan Bollnäs och Edsbyn 1987, linjen går genom vackra hälsingebygder utmed Voxnan.

Vi åker vidare från Bollnäs till Orsa 1971

av Kjell Aghult, Tuesday, February 07, 2012, 08:58 (4459 dagar sedan) @ Besc

var det 31 augusti 1971?

Sista trafikdag var 31 augusti och på falsterbobanan 22 augusti. Detta enligt en intern SJ-sammanställning över nedlagda bandelar.

Vi åker vidare från Bollnäs till Orsa 1971

av Nicke nyfiken, Tuesday, February 07, 2012, 11:25 (4459 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vägverket och Ove Hedengård hade väl bråttom!! att riva upp Falsterbobanan:-( :-(

Vi åker vidare från Bollnäs till Orsa 1971

av Jöran Johansson, Tuesday, February 07, 2012, 15:42 (4459 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

När jag själv var där för 4 år sen var det dock ännu mer oansenligt:
[image]

Det är knappast en autentisk, eller historiskt korrekt, skylt eftersom namnet (väl?) aldrig stavats med W.

Du missade nog den riktiga skylten, som Jonny Goude fotade 2007. Det verkar vara allt som återstår av stationshuset. Kolla här http://www.banvakt.se/sok.php?objekt=2277

Vi åker vidare från Bollnäs till Orsa 1971

av Kurt G Möller, Tuesday, February 07, 2012, 16:33 (4459 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Det är knappast en autentisk, eller historiskt korrekt, skylt eftersom namnet (väl?) aldrig stavats med W.

Är du säker? Det är inte jag. Praktiskt taget vartenda ortnamn på V har oxå stavats med W, i v f förr...

Vi åker vidare från Bollnäs till Orsa 1971

av Jöran Johansson, Tuesday, February 07, 2012, 18:46 (4459 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Är du säker? Det är inte jag. Praktiskt taget vartenda ortnamn på V har oxå stavats med W, i v f förr...

Nej, jag är inte säker. Det var därför jag skrev (väl?). Att ortsnamn stavades med W förr är obestridligt. Jag avsåg enbart järnvägsstationen och kollade i Tidtabellen 1914, där den stavas med enkelt V. Det lät officiellt nog, men namnet hade ju då 14 år på nacken och kan ha stavats annorlunde de första åren.

När jag nu senare kollat i boken om Lobonäsbanan finns där foton från något av de första åren som visar stavningen Woxna. Så någon gång har man uppenbarligen bytt.

Vi åker vidare från Bollnäs till Orsa 1971

av Kjell Aghult, Tuesday, February 07, 2012, 17:20 (4459 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Det är knappast en autentisk, eller historiskt korrekt, skylt eftersom namnet (väl?) aldrig stavats med W.

Dubbla uppgifter finns: Sajten "banvakt" anger privatbanesignaturen till Wa=Woxna. "Sveriges och Norges järnvägar och stationer" 1900 och 1904 anger båda stavning med enkelt V.

Vi åker vidare från Bollnäs till Orsa 1971

av Stefan Nilsson, Tuesday, February 07, 2012, 19:00 (4459 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Det är knappast en autentisk, eller historiskt korrekt, skylt eftersom namnet (väl?) aldrig stavats med W.

Du missade nog den riktiga skylten, som Jonny Goude fotade 2007. Det verkar vara allt som återstår av stationshuset. Kolla här http://www.banvakt.se/sok.php?objekt=2277

Nä, den är nog inte mer autentisk än att ha tjänat som markör för de som cyklade dressin på banan (eller om det fortfarande görs). Men den riktiga skylten missade jag uppenbarligen - synd!

Bläddrade också lite i Görans bok om Lobonäsbanan och såg att det funnits jvghotell i Voxna - läckert! ;-) Och ett Jim Reeves-museum borde man ha kollat in. Det får bli vid nästa passage, brukar ta den vägen till bekanta norr om Bollnäs.