Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Ånglok SJ E10

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Ånglok SJ E10

av Kurt Möller onsdagen den 19 april 2006 Conny Sernfalk: Re: Ånglok SJ E10 Conny Sernfalk: Re: Ånglok SJ E10

>>Var alla SJ E10 ånglok från början byggda för koleldning och senare ombyggda till oljeeldning? Eller var det bara de första E10-loken som var byggda för koleldning?
>>Mvh P-Å Lampemo
>1739 Lev. koleldad. 1956 Ombyggd till oljeeldning
>1740 Lev. koleldad. 1951 D:o
>1741 Lev. koleldad. 1951 D:o
>1742 Lev. koleldad. 1956 D:o
>1743 Lev. koleldad. 1956 D:o
>1744 Lev. oljeeldad. Enligt Weine Stenqvist skulle loket ha återbyggts till koleldning för att pånytt återställas till oljeledning 1951. Är denna uppgift korrekt?. Någon som kan bekräfta/dementera?
>1745 Lev oljeeldad. Enligt Weine Stenqvist skulle loket ha återbyggts till koleldning för att pånytt återställas till oljeledning 1951. Är denna uppgift korrekt?. Någon som kan bekräfta/dementera?
>1746 Lev oljeeldad. 1953 och 1955 var loket koleldat (källa skriftligt från SJ). 1956 Ombyggd till oljeeldning (källa Weine S.)
>1747 Lev oljeeldad. 1953 alltjämt oljeeldat (källa SJ) 1955 koleldat (källa skriftligt SJ). 1956 Ombyggd till oljeeldning (källa Weine Stenqvist)
>1748 Lev oljeeldad. Enligt Weine Stenqvist skulle loket ha återbyggts till koleldning för att pånytt återställas till oljeledning 1951. Är denna uppgift korrekt?. Någon som kan bekräfta/dementera?
>Enligt ovanstående skulle loken 1744-1748 haft olja-kol-olja. I tre fall är källan Weine och i två fall finns skriftliga källor från SJ / Mbr.
>Frågan är om detta är korrekt eller är uppgifterna från någon källa felaktig?Uppgifterna är, rent allmänt, föga förvånande. Obs. att leveranserna av kol närmast efter kriget var mycket ojämna p g a förstörda infrastrukturer i Tyskland, Polen osv. Samt att ett antal SJ-lok hade vedeldningen kvar rätt länge.Däremot pumpades det olja för glatta livet på andra håll... (och priserna skenade trots detta inte iväg alltför mycket).


Hela tråden: