Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Rättning mittåt om mv 18

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Rättning mittåt om mv 18

av Sid torsdagen den 27 april 2006 Mattias Jansson: Re: Rättning mittåt om mv 18

>>>>>>Xa1p nr 26 är MÖJ X 1 "Ankan", bevarad i Linköping/ Valla av JMF (tillhör därmed SvJvm´s samlingar). Och beträffande övrig "glugg": MÖJ hade ju även en modernare elmotorvagn, liknande RB´s X3P, som fick SJ-littera och nummer. Månde den skulle fylla nån sån också? (Sådär "rätt ur huvet" säger jag Xoa6p, men borde egentligen låta bli när jag såsom oftast sitter här utan "referensbibliotek")
>>>>>Måhända:
>>>>>MÖJ 6 = Xoa1p 30
>>>>>ej att förväxla med
>>>>>MÖJ 2, 4-5 = XFoa1p 27-29
>>>>>Dessutom fanns tidigare
>>>>>FJ 2 = Xomd1 18
>>>>>Var dock kortlivad: byggd 36 slopad 41.
>>>>Upptäckte just att den tycks ha blivit Yop 329 år 1941.
>>>>SJ använde ett just vakant nummer nämligen efter
>>>>Xomb4 429 = ULB 11. Den var byggd 12, så antingen är det en urgammal förbränningsvagn eller en väldigt ung ångvagn. SJ gjorde sig av med den strax efter övertagandet vad jag kunde se.
>>>>SI
>>>>>Littera vakant vid MÖJ förstatligande 1950 alltså.
>>>>>De elmotorvagnsnummer jag har kontroll på är
>>>>>18-19 fd FJ
>>>>>24-30 fd MÖJ
>>>>>32-60 fd SRJ
>>>>>Någon som vet något om de vakanta numren 1-17, 20-23 och 31?
>>>>>SI
>>>Den nummerserien var från början inte specifikt för smalspåriga elmotorvagnar, utan inleddes 1931 med de från NrSlJ övertagna DEVA-vagnarna och fylldes sedan på med olika tunga motorvagnarav vilka de allra flesta var normalspåriga. Dessa blev dock inte långlivade vid SJ med några få undantag, utan slopades och/eller såldes, flera till SNJ. Så av nummer 1-23 fanns inte mer än 5-6 stycken kvar 1950 när MÖJ förstatligades. Varför man då valde att ge elmototrvagnarna numren 24-30 är litet oklart, men det hade under alla omständigheter inget med tidigare fordon i serien att göra. Kanske ville man helt enkelt undvika att blanda in dem i vare sig elmotorvagnarna (200-serien) eller rälsbussserien, samtidigt som man inte förutsåg någon fortsättning vad gäller tyngre motorvagnar.
>>>31 var en provrälsbuss (normalspårig) från ASEA aom hyrdes i några år och inregistrerades 1954 som Yoa1 (tror jag det var, det stämmer iaf såtillvida att sedermera X9 fick litt Yoa2 fem år senare) men skrotades redan 1959 (tror jag). Så 1959 när roslagsbanefordonen inreggades så fanns i praktiken inga av de tidigare fordonen i serien längre kvar som driftsfordon vid SJ. Summa sumarum så var denna serie i praktiken olika serier genom åren och har hyst både normalspåriga och smalspåriga fordon, både förbränningsmotordrivna och elektriska, till och med tre DEVA-vagnar från HNJ som teoretiskt skulle kunna karakteriseras som motorlok likaväl som motorvagnar.
>>>Mvh
>>>M J
>>Rälsbuss nr 31, tillverkad 1948 av ASEA och ASJL med littera YCox1, hyrd av SJ mellan 1948 till maj 1954 då den inköptes, inreggad hos SJ oktober 1954, slopades 1959 och skrotades maj 1960 i Örebro.
>>Mvh/Sid
>Så var det ja. Fast vid inreggningen hos SJ 1954 fick den faktiskt lit Yoa1 enligt Hällqvists rälsbussbok. (Jag var för lat för att kolla i den igår updown )
Litterat hos SJ var som du säger Yoa1, men litterat som den hade innan den blev inlittrerad var YCox1, vilket ASEA och ASJL hade givit den...
Mvh/Sid


Hela tråden: