Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Storå-Stråssa

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Storå-Stråssa

av C Fredriksson söndagen den 24 september 2006 Sven Andersson: Re: Storå-Stråssa
Skribentens e-postadress

>>Vilken dragkraft användes i malmtrafiken Storå-Stråssa? Med tanke på banprofilen så antar jag att tågen delades i bitar... ?
>Varför då, det är ju nedförsbacke och bromsen var väl uppfunnen....Under den senaste brytningsperioden var det Ma - lok för malmen till Oxd resp. multippel Da - lok för malmen till Fagersta. Detsamma gällde även för malmen från Grängesberg till Stråssa, vilken trafik enomfördes vissa perioder.
För normal vagnväxling användes Storå växellok, dvs från 1955 och framåt diesellok litt V1, V eller ellok litt Hg. Under ånglokstiden, dvs fram till 1947 var det mestadels litt U eller Y3a, då använde man sig även av bromsare på tågen ner till Storå. Min fader var med och handbromsade dessa tåg i slutet av 1930-talet.
Under tiden 1947 - 1955 var banan nedlagd och Stråssa bangård användes för uppställning av övertaliga malmvagnar.


Hela tråden: