Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Storå-Stråssa

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Storå-Stråssa

av C Fredriksson söndagen den 24 september 2006 Sven Andersson: Re: Storå-Stråssa
Skribentens e-postadress

>>Vilken dragkraft användes i malmtrafiken Storå-Stråssa? Med tanke på banprofilen så antar jag att tågen delades i bitar... ?
>Varför då, det är ju nedförsbacke och bromsen var väl uppfunnen....När det gäller TGOJ sträckorna Grängesbergs Malmbangård - Ställdalen samt Stråssa - Storå, så var det just bromsarna somm var avgörande för tågens storlek och hastighet. Ju flera obromsade malmvanar man hade i tågen ju kortare tåg fick man ha. Detta blev med tiden allt bättre i takt med att de obromsade vagnarna blev färre, men sådana fans alltid med i bilden. Så lokens dragkraft kunde aldrig utnyttjas fult ut på dessa sträckor pga den stora lutningen utför.
Alla mins väl Ställdals-olyckan.
Tågvikterna skjuter på rejält, så det gällde att hålla nere hastigheten och ha tillräckligt bromstal för den tågvikt man hade, så at man kunde stanna där man skulle.
Det har berättats många incidenter om krånglande tryckluftpumpar och hiskeliga utfärder på gångborden under allt högra hastigheter varvid man med blyklubba försökte att få igång dessa pumpar och få fungerande bromsar.
På Stråssa - Stora hände det även att en grinig lokförare kunde få sig en bra skjuts ned til Storå, ty bromsarna kände ju banan, de var stationskarlar från Storå, och lät det gå "lite" fortare än det skulle, med åtföljande utskällning när man väl kom ned till Storå "lite" före tiden.
Dock hände aldrig några olyckor med tågen på SSJ, vare sig i Stråssa eller Storå, bortsett från klämskador då växling skulle ske in till det äldre brikettverket, där det var mycket trångt.


Hela tråden: