Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Storå-Stråssa

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Storå-Stråssa

av C Fredriksson onsdagen den 27 september 2006 Jakob Ehrensvärd: Re: Storå-Stråssa
Skribentens e-postadress

>>Mycket intressant läsning!
>Helt klart - det måste ju ha varit något alldeles speciellt att hålla koll på alla flöden av malm säg runt 1965 från alla gruvor i trakten. Har jag missat något om jag från ett TGOJ-perspektiv listar gruvorna som: Pershyttan, Striberg, Stripa, Stråssa, Ställberg, Bastkärn, Grängesberg och Blötberget. Plus Mossgruvan kanske ?
>Håksberg, Idkerberget och Tuna-Hästberg hade väl inte TGOJ med att göra antar jag... ?
>>Men du skriver "...till högkajen vid Stråssa..." - du måtte mena vid Stripa?
>>(Lätt att råka skriva fel mellan just dessa två gruvor i hastigheten.)
>Tyskafall- och Blanka är väl grannar med Stråssa... ?
>När det gäller malmen från Värmlandsberg - vilken väg gick den egentligen? Gick den till Spännarhyttan och Domnarvet enbart? Mossgruvan körde sin malm från Högfors senar Silverhöjden till bl.a. Fagersta och Sandviken. Den malmen tillsammans med Bastkärn gick på TGOJ till Grängesberg C och vidare på SJ.
Malm från Håksberg, Tuna Hästberg och Idkerberget gick periodvis till Oxd med TGOJ lok hela vägen från Håksberg resp. Rämshyttan. Dessa tåg gick alltid in till Ggm för att lämna av ett antal tomvagnar ( ca halva tomtågen) för att sedan fortsätta på TGOJ till Ludvika och upp till Håksberg resp. Rämshyttan. Där hämtade man samtidigt de redan färdiglastade vagnarna för återfärd till La och Ggm där tågen fylldes till max tågvikt för vidare färd till Oxd.
Man får inte heller glömma Kantorps-malmen som TGOJ hämtade i Kantorp och för vilken trafik man var tvungen att utrusta ett antal F5-vagnar med bromsventil på den ena plattformen då tågen skulle backas ned resp. upp på sträckan Flens Övre - Flen. Rundgång gjordes i Flen.
Vi skall inte glöma malmen från Långfallsgruvan vid Saxdalen, dvs den koppar, zink och blymalm som utlastades i Björnhyttan och transporterades av TGOJ till Ludvika för vidare färd till Rönnskär via tåg direkt eller båt via Västerås.
Som kuriosa kan nämnas att jag i mitten av 1960-talet var vid högkajen i Silverhöjden där malm från Mossgruvan utlastades och då även gråberg från Yxsjöberg skulle utlastas för transport till Rönnskär. Jag tog några prover på detta gråberg och det visade sig vara mycket fin kopparmalm. Jag talade då med TGOJ i Eskilstuna och genast så ändrades taxan för dessa transporter. Taxan är ju betydligt högre för malm än för gråberg. Fraktavtalet var tecknat med SJ skall sägas, ty Yxsjöbergs gruvor var SJ kund i Hörken. Scehelitnmalmen utlastades i Hörken förpackad i tygpåsar för vidare export.


Hela tråden: