Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Storå-Stråssa

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Storå-Stråssa

av Urban Johansson onsdagen den 27 september 2006 Jakob Ehrensvärd: Re: Storå-Stråssa

>Helt otrolig läsning - stort tack Christer. Detta skulle ju kunna utgöra råmaterial till en finfin artikel i lämplig tidskrift... Hur är det med bilder från den tiden? Alla dessa specialarrangemang måste ju ha utgjort ett riktigt mål för den fotointresserade. Lämnade TGOJ efter sig någon egen fotodokumentation kantro?
>Just aspekten att TGOJ och SJ (och kanske även NBJ och NKlJ) mjölkade gruvbolagen på pengar är ju något som är intressant när man betraktar den gravt sjunkande lönsamnheten i Bergslagen under början av 1960-talet. Att malmpriserna sjönk var ju inte mycket man kunde göra något åt. Det vore ju intressant att förstå transportkostnadens inverkan på malmpriset FOB Oxd och ställa det mot intäkterna för SJ resp. TGOJ på den tiden. För Gränges del kanske det inte var lika katastrofalt som för de som inte ägde sin egen transportrörelse. Man kan ju likaså undra hur mycket av SJs frakter runt 1965 i trakterna av Ludvika som kom från malm och malmrelaterad trafik. Kanske något som finns dokumenterat någonstans... ?
>Angående malmen från Värmlandsberg - gick den med lastbil till Filipstad eller Hällefors och sedan via BJ till Ställdalen eller hur såg arrangemanget ut?"mjölkade ur"
mja, Gränges var ägare till både gruvorna, järnvägen, hamnen och järnverket samt att de hade en ganska välskött flotta. Kostanderna för malmtrafiken och vad gruvan betalade var en intern uppörelse inom koncernen - dvs "trä-pengar".


Hela tråden: