Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Hjullager före rullagren mm

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Hjullager före rullagren mm

av BD måndagen den 14 februari 2005 Carl-Erik Olsson: Re: Hjullager före rullagren mm

>>>Ser på beskrivningarna att de hjul du visat har varit utrustade med rullager från SKF. Nu kommer mina frågor.
>>>1. Från vilket/vilka år är hjulen du visat. De kan ju inte vara äldre än från 1918 – det år då SKF började tillverka rullager.
>>>2. Vad använde man för lagring på lok och vagnar innan rullagret uppfanns – Kullager? Glidlager? Nållager? Något annat?
>>Til ditt siste spm. tror jeg det enkleste svaret kan være riktig: kun glidelager. Noen som vet annet?
>>mvh Ragnar
>När SJ:s och Nohabs stolthet F 1200 levererades 1914 så hade detta visst sfäriska kullager på löp- och tenderaxlar, men dessa lär ha havererat i förtid och byttes då ut mot konventionella glidlager med smörjdynor likt dem som hade använts tidigare.
>Har någon mer kännedom om dessa tidiga kullager, som finns med i en tidig SKF-katalog också som något obefogat skryt då? Hur hade övriga F-lok det med sina lagerboxar?
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Alla F-loken levererades med kullager i alla löpaxlar och på tendern. Se länken. Där kan du även se hur länge de var med.
Lagren var inte en "flopp".
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>De av Frichs byggda F-loken som blev DSB litra E fick väl glidlagerboxar från början, även om det ju vid den tiden borde ha funnits beprövade rullager?
>När började då rullager användas i större utsträckning på lok? När SWB nybyggde sina tre B-lok i början av 1940-talet så hade dessa tydligen rullager på de treaxliga tendrarna, möjligen också på löpaxlarna, och påstods rulla mycket lätt, men de hade vad jag vet fortfarande glidlager på drivaxlarna och i koppelstänger osv. När sedan SJ:s E10- och S1-lok kom några år senare så hade dessa rullager på alla axlar, men fortfarande konventionella koppelstänger. Det var väl först på SJ:s Da-lok som även rullagrade koppelstänger infördes, eller hade man gjort försök med sådant i större skala tidigare?
>/funderade CEO
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Om vi håller oss till Sverige så fick de lok som levererades till Holland direkt efter kriget alla axellager som rullager.

http://f27.parsimony.net/forum67958/messages/63.htm


Hela tråden: