Re: Lokexport över Landskrona
>I Svenska Järnvägstidningen november 1922 kan man läsa att årets sista lokomotivsändning från Landskrona till Petersburg avgått med motorfartyget Aegir och bestod av elva lok med tendrar. Därmed hade via Landskrona i allt utskeppats 175 lok till Sovjetunionen.
>Jag vill minnas att det i Trollhättan där loken tillverkades fanns en särskild "rysskaj" för lastning av de s.k. ryssloken. Frågan uppkommer då, varför hade man valt just Landskrona till utskeppningshamn? Utgjorde de 175 lok som exporterats denna väg alla dittills tillverkade för Sovjetunionens räkning, eller fanns det flera utskeppningsvägar?
>/JöranOch skeppades loken hela från Landskrona eller som delar? Spårviddsskillnaden talar för det senare samt hade Landskrona hamn kranar stora nog för jättelokomotiv? I den länkade texten nämns att "Gjuteri- och Pumpfabriks AB i Landskrona levererade 60 st. tendrar", kan det vara nåt samband här?Loklastning vid rysskajen i Trollhätttan.
Leveranserna av lok till Ryssland från Nydqvist & Holm på 1920-talet.
Hela tråden: