Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Lokexport över Landskrona

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Lokexport över Landskrona

av Richard Loe tisdagen den 23 januari 2007 Jöran Johansson: Re: Lokexport över Landskrona Jöran Johansson: Re: Lokexport över Landskrona

>Det var en informativ och intressant länk, tack för den! I den finns även en länk (längst ned) angående den stora kranen i Trollhättan som levererats av Götaverken i Göteborg i juni 1922. I den artikeln står så här:
>Men till Sovjet var det svårt att leverera loken landvägen. De ryska loken hade t.ex. annan spårvidd än det svenska järnvägsnätet. Några tiotal monterades ner, kördes till finska Torneå, där de monterades ihop igen och kördes till Petrograd. Några kördes delvis nedmonterade till Landskrona, där Öresundsvarvet hjälpte till att lasta över loken till fartyg. Den slutliga lösningen blev dock att verkstaden byggde en egen kaj i Trollhättan för utlastning av loken.
>-------------
>För lyftet från kaj till fartyg behövdes en rejäl kran, och den beställdes hos Götaverken … och i juni 1922 levererades den. Med jämna mellanrum anlände "Neebing , en f.d. engelsk ångare som ryssarna köpt, till Trollhättan. Den tog elva tok med tendrar åt gången, och vanligtvis tog det mindre än två dagar att lasta. Loken vägde 50 ton, och kranen var klassad för 90 ton. För Trollhätteborna var det något av en sensation att se de stora loken sväva i luften och lastas ombord och det samlades mängder av åskådare, i varje fall i början.

>Man undrar om 175 lok som nämndes i Svenska Järnvägstidningen kan vara samma som här ovan betecknades som några!
>/JöranPetimeter kommentar - "Neebing" var ett brittiskt registrerat fartyg under tiden då transporterna skedde, med hemmahamn Newcastle. Det finns flera fotografier som visar fartyget i Trollhättan med en "Red Ensign" (den brittiska civilsjöfartens flagga) hängande över aktern. "Neebing" var det största faryget som då kunde passera den nya (1916 års) slussleden, då svenska rederier vid denna tid ännu inte hade skaffat större fartyg för transporter på Göta Älv.


Hela tråden: