Re: Järnväg i Korsån - mja... PS
>...jag tror ni blandar ihop lokbanan ÅJ (fr Vintjärn till Hinsen via Åg) med hästbanan/trallbanan över näset i Korså bruk (längre söderut)!! Även om trallbanan oxå hade spårvidd 891, vill jag minnas - rätt?
>Den senare lär det t o m finnas rester av, däremot inte av den förra, vad jag vet (har inte själv varit där på längelänge nu). Ja, möjligen då att lokstallet i Åg fortfarande står kvar. Det var alltså där, som både motordressinen Huppen och ena lilla ÅJ-passvagnen (båda nu på JTJ) stod kvar långt in på 60-talet! Loket "KORSÅN" hade däremot sålts till Dannemora nån gång efter ÅJ slutliga upprivning (1949-50?).
>ÅJ hade ytterligare två lok - 1:an "ÅG" var en liten näpen treaxlig 7-tonnare fr Kristinehamn. Denna övertogs av gruvförvaltningen i Vintjärn o lär ha funnits kvar där in på 50-talet. Sen hade man ett tyskt fältbanelok oxå, i ett antal år - lär ha blivit byggnadslok på ngn annan 891-bana senare.
>Trafiken bestod (ursprungligen) av malm o träkol fr Vintjärn till hyttan i Åg, där rätt imponerande anläggningar fanns - t o m en "switchback" för småtågen att klättra uppför i sicksack, så kolen enkelt kunde tippas ner i kolhuset. Därefter kördes tackjärn ner till sjön Hinsen o färjades över till trallbanan vid Korså, för bearbetning i lancashirehärdarna och storhammarn med sitt tiometers vattenhjul.
>Stångjärn från Korså lär ha haft världsrykte och kostade därefter - dvs innan nyare metoder tog kål på l-smidet. Dock var både hyttan och hammarn i gång till ca 1928. En stumfilm från sista bruksåret finns...!Loket ÅG brukar räknas som systerlok till LOKE i Galtström!
Hela tråden: