Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Vattenkransskärm?

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Vattenkransskärm?

av Gunnar Ekeving lördagen den 30 juni 2007 Göran Tholin: Re: (Marieholm) Göteborgs rangeringsstation. Vattenposten?
Skribentens e-postadress

>Vattenkuren som står till höger om stationshuset (en liknande fanns i Svensbro på HSJ) har en sorts "hindertavla" sittande monterad på vattenledningen. Hur var den målad egentligen? Var det samma färgsättning som på "vågtavlan"?
>Undrar
>Göran TholinI SJ säkerhetsreglemente för smalspårsbanorna (sär) från 1947 nämns endast vattenkranlykta - samma utseende som bomsignallykta. Inte heller i säo hittar jag vid en snabb koll något om skärmar (tavlor) för vattenhästar. Bomsignallyktor och vattenkranslyktor visade alltså rött resp vitt sken. Kan man gissa att "vattenkransskärmar" då precis som bomsignalskärmar var runda och röda på båda sidor, med gul kantrand? Fram till början av 1940-talet var väl kantranden vit, då gick man allmänt inom SJ över från röd-vit till röd-gul målning av t ex semaforer och olika signaltavlor. EJ hade förstås olika varianter på signaler, men på det stora hela tycks tillsynsmyndigheten ha sett till att man följde SJ-standard Jag tror knappast skärmar på vattenhästar var grönmålade som de vanliga vågsignalskärmarna - grönt betydde ju "varsamhet". På smalspår kunde dock tydligen, enligt sär, även röda vågsignalskärmar (med betydelse "stopp") nyttjas.


Hela tråden: