Re: E10 som dom var.... Sido spår från tråden vilka ånglok var oljeeldade...
Finns det någon likande lista på S1 loken. Det var ju också en lite serie lok som levererades. Tackar på förhandNiklas :o)
*********************
Vid besök på Riksarkivet i Arninge, skrev jag av de besiktningsbevis som finns för de levererade E10-loken enligt nedan:------------------------------------E10 1739
Nohab tillv. nr. 2156
Ångpanna SJ inventarienr. 2156, Nohab tillv.nr. 2098.Försedd med helsvetsad kopparfyrbox märkt nr. 1.3-axlig tender av Gb-typ märkt nr. 1739, tillverkad av ASJ Falun tillv.nr. 627.Beställd för Statens Järnvägars räkning hos Nydquist&Holm AB Trollhättan enligt beställningsskrivelse Mbr 420/43 den 25 maj 1945.Anmält till leverans 19 februari 1947, besiktigades den 12 februari 1947.Verkställda prov:
Provkörning å Bergslagernas Järnvägar sträckan Trollhättan – Alfhem – Trollhättan, samt leveranstur från Trollhättan över Öxnered – Herrljunga – Laxå till Kristinehamn.Anmärkningar:
Otäta flänsar å ångdom och säkerhetsventiler m.m. föranledde justeringar som utfördes å driftverkstaden i Kristinehamn av Nohabs montör innan loket överlämnades till 13 ms.Utlåtande över arbete och material:
Arbetet utfört med noggrannhet och omsorg. Loket har vid provkörning fungerat utmärkt, men skall justeras i fråga om blästerörets placering i avsikt att nedbringa vattenförbrukningen.-------------------------------E10 1740
Nohab tillv. nr. 2157.
Ångpanna SJ inventarienr. 2159, Nohab tillv.nr. 2099.Försedd med helsvetsad kopparfyrbox märkt nr. 3.3-axlig tender av Gb-typ nr. 1740, tillverkad av ASJ Falun tillv.nr. 628.Beställd för Statens Järnvägars räkning hos Nydquist&Holm AB Trollhättan enligt beställningsskrivelse Mbr 420/43, den 25 maj 1945.Anmält till leverans den 28 februari 1947 och besiktigades den 22 februari 1947.Verkställda prov:
Leveransprov å sträckan Trollhättan över Öxnered – Herrljunga – Laxå till Kristinehamn.Anmärkningar:
Smärre otäthet hos regulatorpackboxens fläns mot pannan samt en del otäta tvättpluggar. Felaktigheterna justerade.Utlåtande över arbete och material:
Arbetet utfört med noggrannhet och omsorg. Loket fungerade till full belåtenhet under leveransturen.-------------------------------E10 1741.
Nohab tillv.nr. 2158.
Ångpanna SJ inventarienr. 2160, Nohab tilv.nr. 2100.Försedd med helsvetsad kopparfyrbox märkt nr. 4.3-axlig tender av Gb-typ nr. 1741, tillverkad av ASJ Falun tillv.nr. 630.Beställt för Statens Järnvägars räkning hos Nydquist&Holm AB Trollhättan enligt beställningsskrivelse Mbr 420/43, den 25 maj 1945.Anmäldes till leverans den 14 mars 1947 och besiktigades den 11 mars 1947.Verkställda prov:
Provkörning å Nydquist&holm AB järnvägslinje mellan verkstäderna och Trollhättans järnvägsstation.Anmärkningar:
Smörjpressens drivanordning skall omkonstrueras då nuvarande anordning är olämplig.Utlåtande över arbete och material:
Arbetet utfört med noggrannhet och omsorg. Slutgiltigt blästerrörsutförande kommer att fastställas efter vidtagna prov.-------------------------------------E10 1742.
Nohab tillv.nr 2159 med 3-axlig tender litt Gb nr 1742, ASJ Falun tillv.nr. 629.Pannans inventarienr. 2161, Nohabs tillv.nr. 2101, försedd med helsvetsad kopparfyrbox nr. 5.Beställd för Statens Järnvägars räkning hos Nydquist&Holm AB Trollhättan enligt kontrakt Mbr 420/43, den 7 och 18 juni 1945.Anmäldes till leverans 18 mars 1947 och besiktigades 18 mars 1947.Verkställda prov:
Okulärbeskitning, kontroll av ångtäthet, elektr. generatorbelysning m.m.
Provkörning å Nohabs järnväg.Anmärkningar:
Hylla över eldstadsluckan skall sättas upp. Kylspiral anbringas å ångledningen till ångbromsmanometern. Rörelsen till hastighetsmätaren hade ändrats.------------------------------------E10 1743.
Nohab tillv.nr. 2160.
Ångpanna SJ inventarienr. 2162, Nohabs tillv.nr. 2102.Försedd med helsvetsad kopparfyrbox märkt nr 6.
3-axlig tender av Gb-typ nr 1743 tillverkad av ASJ Falun tillv.nr. 631.Beställt för Statens Järnvägars räkning hos Nydquist&Holm AB Trollhättan enligt beställningsskrivelse Mbr 420/43, den 25 maj 1945.Anmäldes till leverans den 28 mars 1947 och besiktigades den 27 mars 1947.Verkställda prov:
Provkörning å verkstadens spår till Trollhättans järnvägsstation samt å leveransturen från Trollhättan över Öxnered – Herrljunga – Laxå till Kritsinehamn.Anmärkningar:
Åndomens lockfläns otät, justeras av Nohabs resemontör vid Driftverkstaden i Kristinehamn. Roststavarna ej måttenliga varför den fria rostytan blir för stor. Böra utbytas mot justerade sådana.Utlåtande över arbete och material:
Arbetet utfört med noggrannhet och omsorg.-----------------------------------E10 1744 utrustad för oljeeldning.
Nohab tillv.nr. 2161.
Ångpanna SJ inventarienr. 2163, Nohab tillv.nr. 2103.Försedd med helsvetsad kopparfyrbox märkt nr. 7.3-axlig tender av Gb-typ nr. 1744 tillverkad av ASJ Falun tillv.nr. 632.Beställt för Statens Järnvägars räkning hos Nydquist&Holm AB Trollhättan enligt beställningsskrivelse Mbr 420/43, den 23 maj 1945.Anmäldes till leverans den 4 juni 1947 och besiktigades den 28 maj 1947.Verkställda prov:
Provkörning den 29-31 maj å linjen Uddevalla – Vänersborg med olika tågvikter samt leveranstur från Trollhättan över Öxnered – Herrljunga – Laxå till Kristinehamn.Anmärkningar:
Otät fläns å ångdom föranledde kustering som utfördes av Nohabs montör vid driftverkstaden i Kristinehamn.Utlåtande över arbete och material:
Arbetet utfört med noggrannhet och omsorg. Oljeeldningen har fungerat till full belåtenhet.-----------------------------------E10 1745 utrustat för oljeeldning.
Nohab tillv.nr. 2162.
Ångpanna SJ inventarienr. 2164, Nohab tillv.nr. 2104.
Försedd med helsvetsad kopparfyrbox märkt nr 8.3-axlig tender av Gb-typ nr. 1745 tillvrkad av ASJ Falun tillv.nr. 633.Beställt för Statens Järnvägars räkning hos Nydquist&Holm AB Trollhättan enligt beställningsskrivelse Mbr 420/43, den 25 maj 1945.Anmäldes till leverans den 11 juni 1947 och besiktigades 6 juni 1947.Verkställda prov:
Provkörd å Nydquist&Holms järnväg den 6 juni samt provad å leveranstur den 11 juni från Trollhättan över Öxnered – Herrljunga – Laxå till Kristinehamn.Anmärkningar:
--Utlåtande över arbete och material:
Arbetet utfört med noggrannhet och omsorg. Oljeeldningsaggregatet är fult effektivt med tillräcklig ångbildning vid alla belastningar.-----------------------------------E10 1746 utrustad för oljeeldning.
Nohab tillv.nr. 2163.
Ångpanna SJ inventarienr. 2165, Nohab tillv.nr. 2105.
Försedd med helsvetsad kopparfyrbox märkt nr. 9.3-axlig tender av Gb-typ nr. 1746 tillverkad av ASJ Falun.Beställt för Statens Järnvägars räkning hos Nydquist&Holm AB Trollhättan enligt beställningsskrivelse Mbr 420/43, den 25 maj 1945.Anmäldes för leverans den 17 juni 1946 och besiktigades den 17 juni 1946.Verkställda prov:
Inkörning å Nohabs järnväg den 11/6 samt å linjen Trollhättan – Öxnered – Herrljunga – Laxå – Kristinehamn den 17/6 varefter loket avgick den 18/6 över Orsa till Östersund.Anmärkningar:
Mellancylinderns excenterskiva varmgången under leveransturen varför densamma iordninggjorts av Nohabs montör vid Driftverkstaden i Kristinehamn.Utlåtande över arbete och material:
Arbetet utfört med omsorg och noggrannhet. Oljeeldningen fungerar perfekt.------------------------------------E10 1747 utrustat för oljeeldning.
Nohab tillv.nr. 2164.
Ånpanna SJ inventarienr. 2166, Nohab tillv.nr. 2106.
Försedd med helsvetsad kopparfyrbox nr 10.3-axlig tender litt Gb nr 1747, ASJ Falun tillv.nr. 635.Beställt för Statens Järnvägars räkning hos Nydquist&Holm AB Trollhättan enligt kontrakt Mbr 420/43, den 7/6 och 18/6 1945.Anmäldes till leverans den 2 juli 1947 och besiktigades den 28 juni 1947.Verkställda prov:
Provkörning å Nohabs järnväg den 28 juni samt vid leveransturen den 2 juli Trollhättan – Öxnered – Herrljunga – Laxå – Kristinehamn.Anmärkningar:
--Utlåtande över arbete och material:
Fullt tillfredsställande. Oljeeldningen fungerar utmärkt och ger fullt tillräcklig ångbildning vid alla belastningar.-----------------------------------E10 1748 utrustat för oljeeldning.
Nohab tillv.nr. 2165.
Ångpanna SJ inventarienr. 2167, Nohab tillv.nr. 2107.
Försedd med helsvetsad kopparfyrbox nr 2.Samt 3-axlig tender litt Gb nr 1748 tillverkad av ASJ Falun, tillv.nr. 636.Beställt för Statens Järnvägars räkning hos Nydquist&Holm AB Trollhättan enligt kontrakt Mbr 420/43, den 7/6 och 18/6 1945.Anmäldes till besiktning den 16 juli 1947 (Nohabs skr. 11/7 1947) och besiktigades den 16 juli 1947.Verkställda prov:
Provkörning å Nohabs järnväg den 16/7 samt vid leveransturen den 22/7 å sträckan Trollhättan – Öxnered – Herrljunga – Laxå – Kristinehamn.Anmärkningar:
Märkbar uppvärmning av excenterskivan för innercylinderns slid. Skulle tillses i Khn av Nohabs medföljande reparatör.Utlåtande över arbete och material:
Fullt tillfredsställande i övrigt.
Oljeeldningen fungerar utmärkt och ger riklig ångbildning vid alla belastningar.
Hela tråden: