Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Söker uppgifter om urspårning i Nässjö 1979.

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Söker uppgifter om urspårning i Nässjö 1979.

av Magnus Lindman NÄSSJÖ lördagen den 20 oktober 2007 Anders Sandgren: Re: Söker uppgifter om urspårning i Nässjö 1979.
Skribentens e-postadress

Jag har ett par bilder och lite text på min hemsida. Titta under Järnväg och Olyckor./ Lindman>>Är det någon som har några uppgifter eller rentav bilder från en urspårning i Nässjö den 22 oktober 1979? Enligt uppgift ska det ha varit snt 212 som höll för hög hastighet in på stationen.
>>Olyckan dök upp som muntlig uppgift när jag pratat med äldre släktingar och föraren av snt 212 kan ha varit en släkting till mig.
>>Sara
>Jag antar att det var det nattåg som spårade ur vid ingång söderifrån. Tåget skulle ut till spår 10 (ett av de yttre) varför det inte var rakt spår genom stationen (vilket var och nog är spår 5 norrut). Det var ett postförande sovvagnståg som skulle stå en stund i Nässjö och byta post samt släppa förbi ett genomgående godståg norrut som då fick åka på 5:an. Loket var Rc4 1144 vad jag kan se från bilderna. Man hittade inte föraren direkt då loket vänt sig i omvänd riktning vid urspårningen och föraren alltså fanns s.a.s i fel ände. Han överlevde nog inte vad jag minns.
>Jag har sv/v bilder från bärgningen men de är inte scannade ännu. Det var Nässjös gamla ångkran A1 samt enligt anteckningarna Hagalunds kran (diesel ser det ut som, 50-talskranen var väl redan avställd) som deltog i bärgningen. Nässjös nya kran var väl under reparation efter ett fall...
>Det genomgående godståget (direkt Malmö-Stockholm tror jag) drogs under 70-talet oftast av dubbla rullagrade Du2 eller Da. Ibland kopplade man dock in glidlagrade Du2 och då blev det gärna lokbyte i Nässjö då det inte blev smort innan det blev varmgång. Den här natten blev nog tåget stående söder om Nässjö om det kom efter, oavsett loktyp, 1979 kan det ha varit Rc.
>Hoppas det var rätt urspårning.
>Återkommer med bilder.


http://biphome.spray.se/lindman/


Hela tråden: