<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

En tur på Hammarkindsbanan, del 1

av Jöran Johansson fredagen den 26 oktober 2007

Den senast tillkomna delen av Vikbolandsbanan, dvs Söderköping – Valdemarsvik, kallades även Hammarkindsbanan efter det
härad som den genomlöpte.Sextio år efter tillkomsten, alltså 1966, lades trafiken ned helt på sträckan och även på VB:s äldsta del Norrköping – Söderköping.
Den första nedläggningen, delen Kummelby – Arkösund, hade skett 1960 och nu var det alltså dags för den slutliga nedräkningen
av VB:s lilla linjenät.Tyvärr kom jag aldrig att åka på Hammarkindsbanan, men en månad före nedläggningen gjorde jag en biltur utefter den och tog en
del bilder.På samma sätt som i min lilla resa Vikbolandsbanan baklänges, tänkte jag visa bilderna från 1966 tillsammans med nytagna bilder
(dvs från 2006) som i möjligaste mån ska visa samma plats som de gamla. Några bilder kan vara från annat tillfälle vilket i så fall anges.
Kvalitén varierar en hel del vilket jag ber om överseende med, men för fullständighetens skull tar jag med även mindre lyckade bilder.
Ett fåtal kan vara visade förut.Så här såg alltså Valdemarsviks station ut i mitten av augusti 1966. Trevlig syn om jag får tycka något. Någon verksamhet förekom
inte medan jag besökte stationen. Några smalspåriga finkor och någon upplastad normalspårig täckt godsvagn vid magasinet var
all rullande materiel man kunde se.Photo Sharing and Video Hosting at PhotobucketIdag finns stationshuset kvar i närmast oförändrat skick. Förutom Taxi har sotarna sitt tillhåll här och i övrigt är det bostäder. Photo Sharing and Video Hosting at PhotobucketNågra godsvagnar, alla med ursprung i Mellersta Östergötlands Järnvägar, var parkerade på bangården. De hade nog lugna dagar så
här mot slutet. Från vänster: Gshp 300838, Gsp 300833 och Gsp 300956.Photo Sharing and Video Hosting at PhotobucketGshp 300838 var en liten trevlig modell. Men synd att jag inte tog en närmare titt de gamla pumparna i bakgrunden.Photo Sharing and Video Hosting at PhotobucketI söder låg det lilla lokstallet med sin vändskiva och strax bortom tog Hammarkindsbanan slut.Photo Sharing and Video Hosting at PhotobucketLokstallet finns kvar ännu i lite nedgånget skick. Ingen verkar ägna någon omsorg om huset, förutom då några av ortens konstnärer
som gjort tafatta försök att fräscha upp den. Vändskivan är förstås borttagen, men kransen runtom den ligger kvar, kanske som ett
minne eller för att var enklast att bara fylla igen gropen.Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket


Hela tråden:

 


En tur på Hammarkindsbanan, del 1 - Jöran Johansson 2007-10-26 14:05
      Re: En tur på Hammarkindsbanan, del 1 - John Thoweman 2007-10-28 23:33


Texten är hämtad från http://f27.parsimony.net/forum67958/messages/32041.htm

33542 inlägg i in 7524 trådar, 1939 skribenter
Nätplatsen »Gamla Järnvägshistoriskt Forum« har bearbetats av Bra kulturmiljö för Järnvägsmusei Vänner