En tur på Hammarkindsbanan, del 3
Den första "riktiga" stationen vi kommer till är Birkekärr, knappt två km norr om Brårums hållplats. Härifrån utgick ett fyra km långt
stickspår till järnvägens stora grusgrop. Vid nästa tillfälle ska vi göra en avstickare dit.För fyrtio år sedan hade stationen ett ljust och öppet läge och gjorde ett allmänt trevligt intryck med sitt faluröda stationshus med vita
snickerier och tegeltak och ett antal småbyggnader därtill. Några godsvagnar gjorde sitt till för att järnvägsmiljön skulle verka levande.Tills i dag har stationsområdet som synes förändrats rejält. Visserligen finns stationshuset och ett uthus kvar, men stationshuset är
ombyggt och har fått ett till färg och form mindre lyckat utförande. Den första bilden visar det gamla stationsområdet norrifrån. Stationshuset skymtar till vänster. Försöker man hitta samma fotoposition som 1966 hamnar man ungefär här.Jaa, vad ska man säga. Murriga 70-talsfärger på lockpanel, moderna fönster och svarta betongtakpannor gör i vart fall inte mig glad.
I ärlighetens namn ska dock sägas att förvandlingen hade inletts redan på SJ:s tid.Skorstenarna har bevarats intakta och likaså den lilla takkupan och tvärslåarna på gavelröstena. Ett plus också för att namnet bevarats. Uthuset har fått behålla sin karaktär.Till sist infarten söderifrån.
Föregående avsnitt
Hela tråden: