Re: En tur på Hammarkindsbanan, del 1
>Den senast tillkomna delen av Vikbolandsbanan, dvs Söderköping – Valdemarsvik, kallades även Hammarkindsbanan efter det
>härad som den genomlöpte.
>Idag finns stationshuset kvar i närmast oförändrat skick. Förutom Taxi har sotarna sitt tillhåll här och i övrigt är det bostäder.
>Några godsvagnar, alla med ursprung i Mellersta Östergötlands Järnvägar, var parkerade på bangården. De hade nog lugna dagar så
>här mot slutet. Från vänster: Gshp 300838, Gsp 300833 och Gsp 300956.
>Gshp 300838 var en liten trevlig modell. Men synd att jag inte tog en närmare titt de gamla pumparna i bakgrunden.
>I söder låg det lilla lokstallet med sin vändskiva och strax bortom tog Hammarkindsbanan slut.
>Lokstallet finns kvar ännu i lite nedgånget skick. Ingen verkar ägna någon omsorg om huset, förutom då några av ortens konstnärer
>som gjort tafatta försök att fräscha upp den. Vändskivan är förstås borttagen, men kransen runtom den ligger kvar, kanske som ett
>minne eller för att var enklast att bara fylla igen gropen.Mycket intressant och givande!Jag är nog knappast ensam om att se fram emot fortsättningen. Den här typen av då-och-nu-sammanställningar har ett stort värde.
Hela tråden: