En tur på Hammarkindsbanan, del 4
Vikbolandsbanan köpte 1915 ett markområde vid Fallingeberg intill sjön Yxningens sydostspets. På området fanns flera miljoner
kubikmeter grus av god kvalitet, vilket ansågs räcka för bolagets behov för oöverskådlig framtid (det står faktiskt så i bolagets
25-årsskrift) och till försäljning. Enda olägenheten var att ett långt stickspår måste läggas ut. Så skedde 1917-18 då Birkekärr blev
utgångspunkten för det fyra km långa spåret till grustaget. På sina ställen var stora markarbeten nödvändiga. Spåret fanns kvar intill
dess att banan las ned 1966. Tyvärr kom jag inte att ta några bilder från själva spåret då men det hindrar väl inte att jag lägger ut några
nya bilder. Så gott som hela sträckan är kvar lätt framkomlig till fots eller med cykel.Alldeles före grusgropen passerade banan den lilla landsvägen. Där höll man vid mitt besök just på att bryta upp rälsen med hjälp av traktor.Så här ser samma plats ut i dag. Man kan ana var banan gick. Det är bara här på en sträcka av några hundra meter som banan är svårframkomlig.I grusgropen fanns fortfarande den stora ånggrävmaskinen kvar liksom en del vagnar försedda med anordningar för att sålla bort för stora stenar.Numera är området rensat från allt som påminner om järnvägens verksamhet här, men de höga slänterna antyder vilka stora mängder grus som fanns en gång.
Föregående avsnitt
Hela tråden: