En tur på Hammarkindsbanan, del 13
Nästa hållplats var Tingstadsby. Den gjorde skäl för sitt namn, det var bara en liten by runt Tingstads kyrka och en vägknut.
Tidigare fanns här ett rundspår på höger sida och en T-semafor som också för siktens skull placerats på höger sida. Den verkar nu
vara ersatt av en elektrisk påstigningssignal på samma plats, men där stoppknappen givetvis är placerad på vänster sida på
en stolpe innanför plattformen. Foto norrut.Hållplatsstugan finns ännu kvar, men är ombyggd och dessutom tillbyggd åt höger ut över spårets plats. Godsmagasinet finns också kvar
men är svårt att fotografera på grund av växtlighet. Det är godsmagasinet som syns i bakgrunden.Så här såg "banskillnaden" söder om Kummelby station ut i augusti 1966. Foto söderut. Tingstadsby hållplats som vi nyss lämnade låg
till höger om Tingstads kyrka som syns vid horisonten. Det rivna spåret är fd Arkösundslinjen som lades ned 1960.Och så här såg samma plats ut sex år tidigare. (Bilden är visad tidigare, i Vikbolandsbanan baklänges). Och så den nya bilden, som också är en repris. Det tidigast rivna spåret kan anas i vetefältet medan den bana vi nu följt ett par
veckor är totalt och för alltid borta.Så rullar vi in på föreningsstationen Kummelby, här i 1966 års utförande .......... och 1960 års ..... (reprisbild)..... och så till sist 2006 års. Den nutida stationen erbjuder inte mycket av järnvägsatmosfär.
Föregående avsnitt
Hela tråden: