En tur på Hammarkindsbanan, del 14
Vi närmar oss staden och slutstationen i Norrköping. Men ytterligare några hållplatser ska vi avverka innan vi är framme.Först har vi Bjärby. Enligt teorin om varannan plåtstins och varannan elektrisk ska Bjärby ha en i plåt. Och det har den.
Får se vad nästa hållplats kan ha.Det är lätt att se var Bjärby hållplats låg.Se där, en elektrisk påstigningssignal i Brånnestad! Den är svår att se men den finns där. Denna prydliga hållplats hade ett så trevligt
och soligt läge ett stycke ut på landet, väl synlig från riksvägen. Men av någon anledning revs stugan 1974. Om jag mätt riktigt så låg hållplatsstugan till höger på den vildvuxna tomten. Det var inte alldeles lätt att bestämma läget, men jag är
efter mätande kors och tvärs ganska övertygad om att vi hamnat rätt. Man kan undra över varför stugan revs eftersom tomten
fortfarande efter så många år är obebyggd, medan det runt omkring vuxit upp ett villaområde.Och vad finns här om inte en plåtstins. Hållplatsen Lidavägen var den sista före slutstationen, dit det är 2,6 km. Lidavägen tillhörde
väl inte de mest påkostade trafikplatserna men högt i tak var det och sittplats fanns det.Ja här skulle ligga en bild från Lidavägen i dag, men platsen är begravd under en motorväg så det får klara sig ändå.Nu blir det några dagars uppehåll men på söndag, om vädrets makter och SJ vill, så är jag tillbaka för slutspurten.
Föregående avsnitt
Hela tråden: