Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - En tur på Hammarkindsbanan, del 15 (och sista)

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

En tur på Hammarkindsbanan, del 15 (och sista)

av Jöran Johansson måndagen den 12 november 2007

Från Lidavägen in till slutstationen Norrköping Östra gick banan i princip inom stadsbebyggelsen som på 60-talet i rask takt spred sig
ut över landsbygden. En bit av banan hade till och med fått flyttas för att det nya Hageby Centrum skulle få plats. Av någon anledning tog jag inte någon bild vid detta tillfälle på Östras stationshus. Däremot fick jag det här motivet. Så många godståg
till skulle det inte gå på linjen till Valdemarsvik. Bilden motsäger inte att underlaget var begränsat.Photo Sharing and Video Hosting at PhotobucketAv personvagnar fanns - tror jag - bara den här kvar och den skulle få göra ny tjänst om en tid, nämligen som manskapsvagn i rivnings-
tåget. Godsvagnar fanns det många fortfarande, men det är kanske tjatigt att lägga ut en massa bilder på sådana.Photo Sharing and Video Hosting at PhotobucketEftersom jag inte tog någon bild av bangård eller stationshus får jag visa den här i stället. Den är från 1961. Då fanns inte Arkösunds-
linjen kvar men både linjen till Valdemarsvik och den till Kimstad - Pålsboda - Örebro levde med både person- och godstrafik,
den sistnämnda banan dock bara ett år till.Photo Sharing and Video Hosting at PhotobucketEn bild från maj 1967, åtta månader efter nedläggningen av den sista linjen här, en epok har gått ur tiden och en ny väntar.Photo Sharing and Video Hosting at PhotobucketEfter ytterligare ett halvår såg det ut så här.Photo Sharing and Video Hosting at PhotobucketBesöker man i dag den forna stora bangården vid Norrköping Östra finner man visserligen det pampiga stationshuset kvar intakt, men
bangården är till största delen bebyggd med stora kontorslokaler som tillkom då en del statliga verk utlokaliserades. Och så stora
parkeringsytor förstås. Det gör att det inte är möjligt att ta någon översiktsbild av det forna stationsområdet. Det får bli de här två
bilderna i stället. Någon inbjudande anblick utgör baksidan av stationshuset inte i dag. Photo Sharing and Video Hosting at PhotobucketPhoto Sharing and Video Hosting at PhotobucketFramsidan som såg ut så här 1967 ...Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket... är fin även i dag, men skulle komma bättre till sin rätt om en del träd togs bort. Spårvagnarna som Norrköpingsborna är så stolta för
passerar fortfarande förbi Östra station men bara på väg till och från sina stallar.Photo Sharing and Video Hosting at PhotobucketEn liten på minnelse om byggnadens ursprung får vi genom den här tavlan på stationshusets vägg.Photo Sharing and Video Hosting at PhotobucketDärmed var det slut på den här lite nostalgiska resan från Valdemarsvik till Norrköping, en resa då och nu. Jag är väl medveten om
att bildkvalitén varit mycket varierande och hoppas att ni haft överseende därmed. Jag tackar alla som velat vara med och gläds över
de uppskattande ord ni kommit med. Kanske ses vi på någon annan resa.Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket/Jöranjor punkt jo snabel-a telia punkt com


Föregående avsnitt


Hela tråden: