Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: J 1237 i Nässjö

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: J 1237 i Nässjö

av Micke Carlsson onsdagen den 21 november 2007 Anders Sandgren: Re: J 1237 i Nässjö

>>Kända fel från köpet som jag minns dem......
>>-Tuber slut, om det bara är små eller både och vet jag inte.
>>-Ångrörsanslutning injektor sönderfrusen i pannan, ombyggt och tar ångan från ångvärmen tror jag.
>>Sen var det nånting till men jag minns inte vad, nån kanske kan fylla på.
>>Från SJ-tiden är packboxar en ständig kommentar.
>>För vår del handlar det nog om att riva ur hela tubsatsen, fixa invändiga skador, tuba om mm mm mm.
>Finns det någon plan för renovering av J 1237? Jag antar att det finns mer prioriterade projekt, t.ex ÄF10 samt att hålla E+B-loken igång. N-loket går väl också före och MaVJ-loket är väl också viktigare. Sen finns det vagnar mm....
>J-loket är väl inte så viktigt inte minst som det finns väl fler J-lok där åtminstone något är körbart. Det viktigaste är väl just nu att se till att det är väl konserverat så att det någon gång i framtiden har möjlighet att bli ett användbart lok.
>/Anders SJ-loket har en rejäl koppling till Nynäsbanan eftersom det på 1910-talet gick ett "SJ-tåg" med J-lok och SJ-vagnar i trafik på norra Nynäsbanan i km-utjämningssyfte. Närmare SNJ ångepok än så är svårt att komma så den torde ligga i framkant tillsammans med N tätt bakom. Vilket inte säger så mycket eftersom det är drygt nog att hålla igång två ånglok, inte mycket utrymme för att upparbeta ett tredje. Men ambitionen finns ju och det är åtminstone steg ett på vägen. Förutsättningen för att fixa igång J måste vara två "problemfria" andra lok, d v s E och B. Då kan tiden finnas för J. När J är igång kan ett av de två befintliga få "falla tillbaka" så man har minst två lok i drift med ett tredje som bonus att spela med. Väl där så kan man lyxa till det med att få igång N (sth 45 = kommer aldrig att "löna sig") men MaWJ1/HVa 1483 kommer nog aldrig att satsas på igen hos NJM, sth 60 och små förråd gör den obrukbar i Sthlms-området och dessutom saknas anknytningen till trakten.Faktum är att NJM till och från sökt nya föräldrar åt den pjäsen men intresset är hittills lika svalt även annorstädes. Men den vore rar att se i såväl Strömsnäsbruk som i Nora, två "aktiva" platser med någorlunda geografiksk anknytning till loktypen. (1485 gick ju på SEJ) Ring en vän och lägg ett bud vetja!
NOHAB -98, Bra däck, mycket nytt, alla delar finns. Lite småfix för den händige. BVSA, snackare undanbedes!2, i bästa fall 3 generationer Stockholmslokaltåg är väl liksom "affärsidén" för NJM. Det är en bit kvar till mål men det är på rätt väg. J + CF4 + C3a + C3c + SNJ C 23 + SNJ C 26.
ÄF10/T21 + SNJ C 23 + SNJ C 26 + B6 + B6
lånelok Du/Hg + B6 + B6 + B6 + B6 + B13 + F5
B + Q12 + Q12 + Q12 + Q12
N + SSnJ Pm + SSnJ Nm + CHJ I + Gmh
E + mfd 1276
X1 + X1 om allting bär och går rätt vägDet mesta finns redan på tomten, förutom elektrofordonen! Ska "bara" komma i ordning först. 4 pass igång, tre påbörjade varav en under arbete, fyra i bakfickan.
Två lok igång, två under arbete, två i väntan på bättre tider.
Radar man upp det så här så låter det riktigt bra. Det är ju faktiskt en hel del som redan är igång! Hoppsan!Min personliga önskan är att "Hallandståget" kan hitta ett nytt hem (MaWJ 1, GHB B 612, Bo7 1170, HMJ BC 5) och att någon har en skaplig C4, DF5, DFo15 och/eller C3d till övers... Ett personvagnsunderrede 7-8 m axelavstånd och 12,7-13,0 m ö buffert vore också en julklapp att fröjdas åt! (Till korgen SNJ C 23) Några tips?


Hela tråden: