Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Ob och Ob1

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Ob och Ob1

av Stig Lundin torsdagen den 29 november 2007 Stefan Isaksson: Ob och Ob1

>>Dessa (littrerade Ob och Ob1), tills. 39 stycken, var alla byggda i början av seklet. De fick sedan komplett luftinstallation allesammans - år vaddå...?
>Montering av luftbroms på godsvagnar började väl 1941 och sedan gick det fort.
>Men vissa Ob-vagnar kan ha fått luft tidigare, eftersom de kunde gå som personvagnar.
>>De var 1946 fortfarande enda rena boggigodsvagnarna på SRJ, förutom ett antal F-finkor (utöver några överf.vagnar o malmvagnar på DHJ). Allt enligt SRJ vagnförteckning 1946, då de hade fått luft allihop.
>Är det någon som vet vad skillnaden mellan Ob och Ob1 var?
>Båda typerna var vad jag vet ursprungligen littrerade No, och i alla fall några av dem var utrustade för att bära lös personvagnskorg.
>En av ULJ öppna sommarvagnar, NoC 198 är just en av dessa Ob-vagnar med återuppbyggd korg.
>
>Jag har inte fått ut exakt vilka Ob-vagnar som var utrustade för att bära lös personvagnskorg och inte heller hur många vagnskorgar som fanns (antalet behöver ju inte stämma överens...)
>Någon som vet något?
>SIAntalet öppna boggiegodsvagnar litt Ob och Ob1 vid SRJ var inte 39 st utan 43 st.Ob 210-214 Landskrona N M V 1896
Ob 215-219 Atlas 1897
Ob 197-209 Atlas 1897
Ob 192-196 Atlas 1898
Ob1 601-615 Fole 1908
Litt Ob lastade 17 ton, litt Ob1 20 ton.Ob 201-209 hade tidigt sommarvagnskorgar. 44 sittplatser och fotogenbelysning. År 1909 fick dessa vagnar tryckluftledning. Sommarvagnsutrustningen demonterad 1937-1940. Vagnarna fick tryckluftbroms 1943-1944. Ombyggda till litt Ob med plåtlämmar 1945-1947.Ob 199-200 fick 1918 sommarvagnskorgar men blev efterhand ombyggda till personvagnar med ångvärmeledning, acytylengasbelysning och tryckluftbroms. 1943 blev de ånyo ombyggda till resgodsvagnar litt Fo 199-200, vilka 1953 blev Fo 242-243.Ob 197-198 blev 1919 ombyggda till personvagnar med fotogenbelysning, ångvärmeledning och tryckluftledning. 1927 fick de acytylengasbelysning och tryckluftbroms. 1941 blev de åter ombyggda, då till redskapsvagnar. Vagn 198 på bilden har således aldrig varit litt NoC eller sett ut på detta vis under SRJ-tiden.Ob 194-196 fick 1922 sommarvagnskorgar. 54 sittplatser och fotogenbelysning. Sommarvagnsutrustningen demonterad 1940. Tryckluftbroms 1943-1944. Ombyggda till litt Ob med plåtlämmar 1945-1946./Stig Lundin


Hela tråden: