Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: NoC (?)

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: NoC (?)

av Granis fredagen den 30 november 2007

Boggiflakvagnarna 192- 219 har behandlats i två artiklar i Rx: En utförlig i nr 2/ 73 och en –där en av dessa fanns med på en gammal bild från Sättraby station- som jag skrev i Rx 1/ 94. Fakta till denna kom då från artikeln från 1973. Dessa 28 vagnar byggdes av Atlas åren 1897-98 som boggiflakvagnar med låga trälämmar varför de erhöll littera No. ”Omkring 1906” utrustades nio av vagnarna, n:o 201- 209, med ”sommarskrov” för att kunna användas under ”den varma årstiden”. År 1918 –under 1:a världskrigets högtrafik- erhöll även vagnarna 199 och 200 denna ombyggnad. Men mycket snart därefter –troligen p g a nämnda högtrafik- byggdes de om ytterliggare varvid de försågs med fönster och fotogenbelysning varför de därefter räknades som ”riktiga” personvagnar och erhöll littera Co. Strax därefter, bör ha blivit runt 1919, erhöll även vagnarna 197 och 198 –som då alltså inte tidigare varit ”riktiga sommarvagnar”- denna ombyggnad varför även de rimligen borde erhållit littera Co.År 1922 fick också vagnarna No 194-196 ”sommarskrov”, men särskilt långvariga som sommarvagnar blev de aldrig då samtliga sådana slopades i slutet av 1930-talet i o m att alla ”sommarskrov” togs bort och de (återigen) blev godsvagnar ”på heltid”. De lite mer ombyggda vagnarna 197-200 blev dock inte godsvagnar igen utan kom till användning som resgodsvagnar littera Fo under 1940-talet. Resterande vagnar erhöll 1945-47 ombyggnad till plåtlämmar varför de fick litterat Ob. Vagnarna 199-200 slopades av SJ i början av 1960-talet, medan vagnarna 197 och 198 inte blev långvariga som resgodsvagnar då de redan på 1940-talet hade byggts om till hjälpvagnar; 197 stationerad på Stockholm Ö och 198 i Rimbo. Vagn 197 skrotades 1963 sedan den ersatts av en fd passvagn från Vikbolandsbanan medan 198 fanns kvar till i början av 1970-talet då den kunde övertas och renoveras av SRJmf. F ö finns även vagnen från VB numera på ULJ, även om den inte är renoverad. Är väl i princip det som Stig korrekt skrivit. 198 (och "tvillingen" 197) har alltså aldrig varit "riktiga" sommarvagnar utan fönster, men de korgar de erhöll borde väl anses kunna varit sommarvagnskorgar försedda med (enkla) fönster och fotogenbelysning. Således inget att använda under vintern t ex. Så lite "fjärdeklasstämpel" borde det nog varit över dem...? smile/ L G


Hela tråden: