<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Tänka på andra målgrupper...

av Erik Samuelsson lördagen den 15 december 2007 Per-Åke Lampemo: Museijärnväg får ångkonkurrens

>I dagens Göteborgs-Posten finns en stor artikel om den stundande ångbåtstrafiken i sjön Anten. Så här långt har Antens Kommunikationsmuseum (Kvarnabogänget) fått ett större EU-bidrag för att bygga en ångbåtsbrygga vid Gräfsnäs slottsruin.
>Gänget i Kvarnabo har för trafiken på sjön Anten köpt ångbåten Håfreström IV byggd år 1867. Båten är 13 meter lång.
>Kanske kan detta faktum få museijärnvägen AGJ och Anten Kommunikationmuseum att samarbeta på ett konstruktiv och positivt sätt i framtiden.
>För visst är detta något mycket bra komplement för Anten-Gräfsnäs Järnväg.
>Kanske kan Erik Samuelsson kommentera dagens artikel i GP?Det Per-Åke lyfter är enligt min syn på våra teknikhistoriska föreningar nyckeln för utveckling och framtid - samarbete med andra områden.Förra sommaren var jag i Anten där ett större gäng holländska tågentusiaster hyrt anläggningen och jag fick frågan "finns det någon konst eller keramik i närheten för de kvinnliga besökarna". Där fick jag mig en verklig tankeställare - allt tidigare snack om samarbete har i regel alltid handlat om likartade verksamheter (ångtåg/veteranbuss/ångbåt/mekanisk verkstad etc).Tack vare möjligheten att söka EU-pengar sk. Leader+ ett stöd för landsbygdsutveckling så skrev jag ihop en ansökan på totalt 500.000 kr för att utveckla platser för konst och kultur i den norra kommundelen i Alingsås.
Däribland har vi byggt upp en nätverk för konstnärer och konsthantverkare, iordningställt platser att visa konst (Gräfsnäs och Långared) samt ha en sk. konstvandring där intresserade personer under 2 dagar kan möta konstnärerna i deras ateljéer. Utställningslokalen i Gräfnsäs hade 12.000 besökare under sommaren och över 1000 personer var runt på konstvandringen.
Som en fortsättning av detta projekt så ligger ett antal förstudier däribland en undersökning med marinarkeologer för att kunna få anlägga en ångbåtsbrygga i Gräfsnäs slottspark (det är klassat som fornlämning). För den delen i projektet ansvarar Antens Kommunikationsmuseet (sk. Kvarnabogänget).
För detta arbete fick då nätverket av konstnärer årets kulturpris i Alingsås kommun men det har som sagt möjliggjort även för oss att börja komma loss på allvar med vårt ångbåtsprojekt.En delprojektidé inom det stora projektet som tyvärr förkastades var att iordningställa Gräfsnäs station med bland annat bussangöring för veteranbussen. AGJ har fått loss andra pengar till Gräfnsäs station och jag hoppas att vi kan fortsätta diskussionen för att få en komplett miljö.Glädjande är att det idag finns många kontaktpunkter mellan de här olika aktiviterna som finns i området och jag vill poängtera att det inte på något sätt handlar om konkurrens utan ett ömsesidigt behov av varandra för att kunna utveckla sina egna verksamheter.
AGJ var exempelvis representerade på invigningen och hade satt in extratåg under den lördagen som konstvandringen var. Dessutom hade man särskilt öppethållande i kaféet de dagarna.
När det gäller vår veteranbuss så har vi vid flera tillfällen haft samarrangemang, bland annat en återkommande gruppresa som åkte buss till hembygdsföreningens gård, vidare till Gräfsnäs, rälsbuss till Anten och veteranbuss tillbaka.Man ska göra det man är bra på och göra det bäst. Sen måste man se att det kostar att samarbeta med andra men gör man inte det tror jag inte man når framgång. Men vi är en bra bit på väg!Erik Samuelsson


Hela tråden:

 


Museijärnväg får ångkonkurrens - Per-Åke Lampemo 2007-12-14 09:08
      Tänka på andra målgrupper... - Erik Samuelsson 2007-12-15 11:30
      Re: Museijärnväg får ångkonkurrens- se länk - Per-Åke Lampemo 2007-12-14 17:26


Texten är hämtad från http://f27.parsimony.net/forum67958/messages/34675.htm

33542 inlägg i in 7524 trådar, 1939 skribenter
Nätplatsen »Gamla Järnvägshistoriskt Forum« har bearbetats av Bra kulturmiljö för Järnvägsmusei Vänner