Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Militära sprängningar av järnvägar

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Militära sprängningar av järnvägar

av Mattias Jansson torsdagen den 16 juni 2005 Granis: Re: Militära sprängningar av järnvägar
Skribentens e-postadress

>I samband med dessa övningar gjorde man liksom om en del saker, typ satte upp en bit kontaktledning på en oelektrifierad järnväg för att se hur dessa anläggningar påverkades av bombningar och sprängningar. Så jag kan mycket väl tänka mig att man dessutom kunde sätta upp dylik ledning på en landsvägsbro, om man hittat "en passande" sådan att använda.
>F ö använde man ju den då bara lite över tio år gamla smalspårsbanan Vimmerby- Ydrefors för flygbombsövningar 1939. Och delar av tillika smalspårsbanan Eksjö- Österbymo fungerade ju efter sin nedläggning 1968 som en mer eller mindre permanent övningsanläggning för ingenjörstrupperna i Eksjö. Därmed blev dessa/ denna sträcka kvar till i början av 80-talet, vill jag minnas.
>/ L GJag har förstått det så, att huvuddelen av banan revs redan ca 1970-71, men att en kortare bit kan ha legat kvar för övningsändamål till senare. Jag utforskade banan med moped under en sommarjobbssejour i Nässjö sommaren 1986 och i trakten av Skurugata hittade jag några rälssektioner, varav i alla fall ett par stycken alltjämt var fastspikade. Dock ingenstans med båda rälerna, så något komplett "spår" stod inte att finna då. Men det var sannerligen en billighetsrivning, för sliprarna låg på större delen av banan...
Mattias J


Hela tråden: