Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Ulricehamn - Jönköping: Militära sprängningar redan 1955

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Ulricehamn - Jönköping: Militära sprängningar redan 1955

av Tommy Fjällström torsdagen den 16 juni 2005 Gunnar Ekeving: Ulricehamn - Jönköping: Militära sprängningar redan 1955
Skribentens e-postadress

>På banan Ulricehamn - Jönköping gjorde krigsmakten efter nedläggningen en del ganska omtalade försök med sprängning av banvallen, urspåring av tåg och efterföljande reparation utförd av militär personal. Den mest kända urspåringsövningen gjordes 1961, då banvallen sprängdes när ett tåg med ånglok och diverse utrangerad materiel passerade.
>Jag hittade nu i 25 bansektionens arkiv en kopia på en förarerapport från tåg 707 den 21 augusti 1955. Tåget hade på sin väg mot Jönköping blivit försenat på grund av att tåganmälan inte kunde utväxlas mellan Sandseredsby och Jönköping - båda telefonerna var obrukbara! Orsaken visade sig vara att militär sprängt den gamla bron vid Knutshult. Vid sprängningen hade SJ teleledningar förstörts, och sedan hade man endast skarvat ihop selektortelefonens ledning - dock på ett felaktigt sätt. Dessutom hade man vid nya bron lagt en skyddsmatta som gjorde att både ban- och selektortelefonens trådar låg i kontakt med varandra.
>Efter att SJ:s telefonreparatör återställt förbindelsen dröjde det dessvärre inte länge innan militärerna var där och sprängde av telefontrådarna igen. Och nu hade man inte ens försökt att återställa linjerna. SJ beräknade att det skulle krävas cirka 200 meter koppar- och järntråd för att ställa linjerna i fullgott skick.
>Knutshult ligger för övrigt före Sandseredsby sett i riktning mot Jönköping, men de kortslutna blanktrådarna gjorde förstås att telefonlinjerna var oanvändbara på hela sträckan.
>Tågförseningen för tåg 707 blev för övrigt bara fem minuter - man körde trots att tåganmälan inte kunnat utväxlas - grindvakten vid flygfältet kände inte till att linjen var upplåten för något. Säkerhetsordningens paragraf 100 med förenklade bestämmelser för trafiksvaga linjer gällde på banan. Föraren försökte ringa även vid Västerbrunn, men misslyckades eftersom banvaktsstugan var tillbommad och "telefon på stolpen gick inte".
>Föraren upplevde tydligen telekommunikationsproblemen som lite pinsamma - "...föraren springer på olika platser och försöker ringa men det inte lyckas ... verkar för lekmannen löjligt och föraren får obehaget" står det i förarerapporten.
>En intressant bild från livet vid en trafiksvag bana med sprängande militärer i närheten!
>Är det någon som vet vad det var för bro vid Knutshult som sprängdes? Vägbro nära järnvägen eller viadukten över järnvägen?
>
Hejsan ! Det var riksvägs 5:s gamla vägbro över järnvägen som ersattes med dages befintliga bro som sprängdes. Resterna av den gamla passagen är fortfarande synlig mitt emot avtagsvägen till Angeredshestra mellan Västra Jära och Jönköping.


Hela tråden: