<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Samtrafik Statens Järnvägar - Halmstad - Nässjö jvg men ändå inte

av Jöran Johansson onsdagen den 19 december 2007

Då HNJ öppnades för trafik den 20 december 1882 inleddes samtrafik med Statens Järnvägar, men samtidigt föreskrevs att inga HNJ-vagnar fick ingå på SJ nät och omvänt fick inga SJ-vagnar tas in på HNJ. Allt gods måste sålunda lastas om.Inte förrän den 16 november 1885, alltså efter närmare tre år, medgavs att 40 nylevererade HNJ-vagnar (N 151 - 170 och KN 171 - 190) fick gå i trafik på Statens järnvägar, men övriga var fortfarande utestängda.Jag förmodar att föreskriften återspeglar HNJ-bolagets dåliga ekonomi, som inte tillät att de gamla ålderdomliga vagnarna med träunderrede byttes ut mot moderna vagnar i snabbare takt. Men vad kan ha föranlett föreskriften att SJ-vagnar inte fick tas in på HNJ? /Jöran


Hela tråden:

 


Samtrafik Statens Järnvägar - Halmstad - Nässjö jvg men ändå inte - Jöran Johansson 2007-12-19 22:16
      Re: Samtrafik Statens Järnvägar - Halmstad - Nässjö jvg men ändå inte - Christer Fredriksson 2007-12-20 00:42
      Re: Samtrafik Statens Järnvägar - Halmstad - Nässjö jvg men ändå inte - Kurt M. 2007-12-19 22:32


Texten är hämtad från http://f27.parsimony.net/forum67958/messages/34877.htm

33542 inlägg i in 7524 trådar, 1939 skribenter
Nätplatsen »Gamla Järnvägshistoriskt Forum« har bearbetats av Bra kulturmiljö för Järnvägsmusei Vänner