<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Ett annat forum - kanske svag järnvägskoppling i.o.f.s

av Björn Rundqvist torsdagen den 20 december 2007 A.Svenson: Ett annat forum - kanske svag järnvägskoppling i.o.f.s
Skribentens e-postadress

>Vid några tillfällen har inlägg om hamnmiljöer eller järnvägsfärjor länkats till ett sjöfartshistoriskt forum. Vad heter det, någon? Har Googlat utan framgång.
>Anledningen är att jag skulle vilja ställa en fråga om vraket efter ett fartyg som låg utanför Järnvägsmännens semesterhem i Hällevik, Blekinge. Det syns inte på Eniros satelitbilder och jag undrar när det försvann. Jag såg det i min barndom, på sextiotalet när jag tillbringade några sommarveckor där med mina föräldrar. Där finns den svaga järnvägskopplingen.
>Tanken spinner vidare...
>Nu tillåter jag mig att bli sentimental. Vad gjorde "JÄRNVÄGEN" stor. Visst, stort trafik på olika spårviddder med en ständig utveckling av rullande materiel och trafikeringsformer. Men också:
>Konst och arkitektur. Ett tiotal personalägda semesterhem (inklusive en av Sveriges få (två?) bergbanor) samt fritids och turistreseorganisationer. Tre stora plantskolor och ett antal mindre trädgårdsmästerier. Färjetrafik inklusive egna radiofyrar och bogserbåtar. Nervhemmet Solhöjden. Examinerig av förare till Berg&Dalbanan på Liseberg (en historia för sig). Egen tillverkning av acetylengas och gummidäck. Tvätterier. Totalförsvarskapacitet med tusentals driftvärnsmän och verkskyddspersonal. Rikstäckande telefonnät och intern postbefordran. Buss och lastbilstrafik. Tillskyndande av folkbildning och turism. Restaurang, kiosk och kolportageverksamhet. (Vem minns idag Pressbyråns ursprung?) Egna läkare och sjuksköterskor. Tennisbanor och idrottshallar. Impregneringsverk och centralförrådsorganisation. Ombud för Post, Apotek och Systembolag. Musikkårer och Sångkörer. Personalägda kooperativa affärer. Tidigt iförande av ADB-system (Data altså, för dem som har förmånen att vara juniorer) Kungliga väntsalar och egna "ambassader" utomlands (ända in på 80-talet) Resebyråorganisation. Leverans av elkraft till privatpersoner. Eget kemilaboratorium och utvecklingsavdelningar inom Ba och Ma som direkt understödde Svensk industri (ASEA, LM Ericsson, NOHAB m.fl) Museiverksamhet, reklambyrå, tryckerier och tidningsutgivning. Säkert har jag glömt något...
>Anders Svenson
>Officer och Järnvägsman
>Doboj, Bosnien Har Du provat landgången.se?
rnd


Hela tråden:

 


Ett annat forum - kanske svag järnvägskoppling i.o.f.s - A.Svenson 2007-12-20 22:58
      Re: Ett annat forum - kanske svag järnvägskoppling i.o.f.s - Kurt M. 2007-12-21 16:24
      Re: Ett annat forum - kanske svag järnvägskoppling i.o.f.s - Johan Molin 2007-12-21 12:29
      Re: Ett annat forum - kanske svag järnvägskoppling i.o.f.s - Björn Rundqvist 2007-12-20 23:23
        Re: Ett annat forum - kanske svag järnvägskoppling i.o.f.s - Ola Almquist 2007-12-21 08:12
          Re: Ett annat forum - kanske svag järnvägskoppling i.o.f.s - BJ 2007-12-22 00:28
            Re: Ett annat forum - kanske svag järnvägskoppling i.o.f.s - Stefan Skoglund 2007-12-22 11:52


Texten är hämtad från http://f27.parsimony.net/forum67958/messages/34921.htm

33542 inlägg i in 7524 trådar, 1939 skribenter
Nätplatsen »Gamla Järnvägshistoriskt Forum« har bearbetats av Bra kulturmiljö för Järnvägsmusei Vänner