Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: bevarandemiljö för träfordon?

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: bevarandemiljö för träfordon?

av Anders Ö/NJM lördagen den 22 december 2007 Daniel Blanck-Lans: Re: bevarandemiljö för träfordon?

>>>>Nackdelen med dessa teakåbäken är ju att de är "dyra att ha" om de står ute och bara används sällan, de är ju tämligen underhållskrävande jämfört med en vagn med stål på stålstomme.
>>>Det här är något jag vet alldeles för lite om, men gärna lär mig. Vad är den optimala bevarandemiljön för ett teakklätt träfordon som endast körs sporadiskt och får begränsat underhåll? Eller för plåtklätt träfordon för den delen?
>>En teakklædt vogn, der opbevares indendørs er stort set vedligeholdelsesfri, når vognen er sat i stand. Både teakklædning og træværk kan tåle kondens, hvis det kan tørre ud indenfor et kortere tidsrum. Trævogne kan ikke tåle vedvarende vand/fugt, da det giver svampeangreb.
>>Slid ved brug skal selvfølgelig udbedres.
>>Trævogne med jernplader giver fugtproblemer mellem jernpladerne og træværket og derfor er fugtproblemerne større på disse vogne større. Dog er pladeklædningen langt biligere, men træværket inden under ligeså dyrt.
>Tak skal du have! smile
>Förvaring inomhus någorlunda fuktfritt och i någorlunda jämn temperatur alltså.Erfarenheterna från NJM är att en förvaring utomhus, under presenning som har luft mellan tak/vägg och täcker sidorna ordentligt skyddar korgen väl.
Vissa objekt som köptes in på 70/80-talet som 3-dimensionella ritningar, har på dryga 20 år inte försämrats.
Att tänka på med trävagnar (säkert även stål) är att dräneringarna i bottenstocken, särskilt under fönstren är öppna.


Hela tråden: