Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Stockholm Ö ställverk

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Stockholm Ö ställverk

av Kurt Möller söndagen den 23 december 2007 Stefan Isaksson: Re: Stockholm Ö ställverk

>...2. Normalspåret slutade uppenbarligen inte med en stoppbock på godsbangården. Men hur slutade det egentligen? Gick det ända till stoppbocken på 19 stopp (stoppbocken bredvid stoppbocken på spår 2, ett begrepp för bangårdslaget på Östra), eller slutade bara normalspåret helt plötsligt, medan smalspåret fortsatte?Såvitt jag minns, ja - detta varierade under årens lopp, tror jag. Men aldrig längre än fram till bredvid sp 2.>Sedan blev jag nyfiken på godstågens infartstågvägars slutpunkt, som inte finns markerad på planen (och inga andra heller för all del, men dessa är ju självklara). A2 kan väl i och för sig gått ända till 19 stopp (det har sagts mig att godstågen emellanåt var så långa att loket gick ända till bocken).Jajamensan. Kommer ihåg att jag stod o diggade på plf en rätt sen sommarkväll cirka 1955 (hr M. var då 14 år) då det plötsligt dyker upp ett - vad tror ni? Jo, jättelångt tomvagnsgodståg med ngt av ångloken 20-26 dragande!! Revisionståg, som skulle till Mörby alltihop!! Och loket stannade några meter från bocken "19 stopp", som lär ha hetat sp 1 fortfarande då.>Notera för övrigt att planen (och texten) refererar till Stockholm N, trots att anslutingen till Värtabanan var i Albano (yttersta växeln mot Nst förvisso, växeltungorna låg på bron över Norrtäljvägen). Hur skedde trafiken egentligen, jag har ett intryck att SJ skötte den som växling.Jag tror det, ja - "växlingståg" (ett par fasta; ett par p s o??) fanns omnämnda i tdt-böckerna i v f.>Sedan har jag en undran om en förändring som jag varit medveten om:
>På planen ovan går nedgående Djursholmsspåret närmast bergväggen. I senare tid var där istället ett sticskspår (spår 14, som hade specialbestämmelsen att föraren skulle växla i "fel" ände, bl.a. p.g.a. rasrisk från berget). I gengäld fanns ett uppställningsspår mellan spår 5 och 6. Mitt intryck har alltid varit att "linjen" till spår 7 drogs längre från berget (vilket gav plats för spår 14), varvid "linjen" från spår 6 fick uppställningsspåerets mellan sp 5 och 6 plats. När skedde detta och varför?I v f borttaget då jag hade börjat i okt. -76.


Hela tråden: